نقش رسانه در تبلیغ پودرهای بدن‌سازی‌ و مرگ جوان‌ها / اندام جامعه‌پذیر همیشه خوب نیست

علیزاده گفت: رسانه هوشمندانه از مدل‌هایی برای تبلیغ پودرهای بدن سازی استفاده می‌کند که به صورت طبیعی و با ورزش به اندام خوب رسیده‌اند اما با اغراق نتیجه‌ را به استفاده از این مواد ربط می‌دهند.

سید شهرام علیزاده روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص علل روانی که افراد تمایل به ایجاد تغییرات افراطی و یک شبه در خود دارند، گفت: این روزها شاهد این هستیم که برخی از افراد جوان ناگهانی تصمیم می‌گیرند که تغییراتی را در بدن خود ایجاد کرده و اندام خود را عضلانی کنند و پیرو همین مسئله الگوی اشتباهی وجود دارد وخیلی از افراد به کسانی مراجعه می‌کنند که دوره‌های تخصصی رشته بدنسازی را پشت سر نگذاشته و دانش کافی هم در حوزه تغذیه ندارند اما راهنماهایی می‌شوند که متاسفانه افراد را وارد برهه‌ای می‌کنند که دچار افسردگی، اضطراب و پرخاشگری شده و به جسم و تن خود صدمات غیرقابل جبران وارد کنند.

بیشتر بخوانید

کوه عضله‌هایی که قربانی هورمون‌ها و داروهای بدن‌سازی شدند / اسحاق قویدل: هنوز می‌خواهید مثل من باشید؟

او ادامه داد: در مورد انگیزه روانی این افراد باید به دنبال علت این باشیم که یک فرد چرا به دنبال ایجاد تغییرات فاحش در خود است؟ باید خودمان را جای فرد بگذاریم و ببینیم که نیاز و کمبودی که در خود احساس می‌کند، ناشی از چیست؟ البته برخی به صورت حرفه‌ای این ورزش را دنبال کرده و تمرینات سختی را پشت سر گذاشته‌اند که روی سخن من با این افراد نیست بلکه منظور کسانی هستند که ناگهانی و هیجانی وزنه‌های سنگین می‌زنند و صدماتی به خود وارد می‌کنند و در این بین کسانی که می‌خواهند به سرعت به نتیجه برسند به سمت استفاده از انواع داروها و هورمون‌ها می‌روند.

علیزاده عنوان کرد: نیازی که این افراد دارند از جنس جبران نداشته‌های روانی همچون رضایت از خود و تجربه نکردن حس عزت نفس است و با ایجاد تغییردر جسم خودشان سعی در جبران این حس‌ها دارند. باید به این موضوع توجه کنیم که این فرد کجا احساس کرده که به خاطر بدن کوچک خود مورد پذیرش نیست؟ پذیرش مورد مهمی برای سلامت روانی افراد است. مهم است که افراد خودشان را با همه کاستی‌ها بپذیرند و نخواهند که به فرد دیگری تبدیل شوند. اگر احساس کفایت فرد از دست برود به دنبال تغییر در خود و تبدیل شدن به فرد دیگری می‌رود تا به پذیرش برسد. عدم اعتماد به نفس در این افراد و بازخوردی که از دیگران می‌گیرند هم بسیار تاثیرگذار است. برخورد دیگران احساس نارضایتی به فرد می‌دهد و او برای رسیدن به احساس پذیرش تلاش می‌کند تغییر کند.

او افزود: در این بین نباید از نقش رسانه غافل بشویم که هوشمندانه از مدل‌هایی برای تبلیغ این پودرها استفاده می‌کند که به صورت طبیعی و با ورزش به اندام خوب رسیده‌اند اما رسانه با اغراق تمام نتیجه‌ای که فرد حاصل کرده و بدن خوبش را به استفاده از این مواد ربط می‌دهند. مدت زمان کوتاهی راهم برای رسیدن به نتیجه در تبلیغات عنوان می‌شود، مثلا می‌گویند که شما با یک دوره ۳۰ روزه به اندام دلخواه خود خواهید رسید. فردی هم که برنامه داشته با دیدن این تبلیغ‌ها دچار تردید می‌شود و با خود می‌گوید که چرا انقدر به خود سختی بدهم. نقش رسانه بسیار مهم است و با تبلیغات فریبنده افراد را جذب می‌کند.

علیزاده بیان کرد: اختلال نارضایتی از بدن هم مورد دیگری است که باید به آن اشاره کرد، در این افراد هیچ تغییری احساس رضایت ایجاد نمی‌کند و برخی با جراحی سعی دارند که تغییر کنند و برخی هم با استفاده از این داروها و رسیدن به اندام جامعه‌پذیرتر سعی در ایجاد تغییر در خود را دارند.

به گزارش ایسکانیوز، هفته گذشته خبر فوت اسحاق قویدل قهرمان پرورش اندام در جوانی و بر اثر ابتلا به بیماری ماجرای عوارض مصرف داروها و هورمون‌های بدن‌سازی را دوباره سرزبان‌ها انداخت. اتفاقی که بعد از فوت بیت الله عباس‌پور و انتشار ویدیویی از سخت راه رفتن رونی کلمن هم افتادی بود اما قصه قویدل شاید متفاوت‌تر بود چراکه او پیش از مرگ در صفحه شخصیش آشکارا از مضرات این داروها گفت و خود را قربانی آن‌ها دانست. قویدل در سال‌های ۸۶، ۸۹، ۹۱ و ۹۳ مدال طلای سنگین وزن ایران را به دست آورد و معروف به کوه عضله بود اما صحبت‌های او در سال‌های آخر زندگیش واقعیتی تلخ را از پس ویترین جذابی که در ظاهر وجود دارد، بیرون کشید.

انتهای پیام /

کد خبر: 1131455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =