توافق یا بن‌بست در وین؛ آمریکایی‌ها مستأصل در تصمیم‌گیری سیاسی

مذاکرات لغو تحریم‌ها در شهر وین در حالی از سر گرفته می‌شود که طرف آمریکایی‌ باید امکان بازگشت به میز مذاکرات را با اخذ یک تصمیم سیاسی تضمین کند.  

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ مذاکرات وین مدت در دور هشتم طولانی‌ترین دوره خود را می‌گذراند و به گفته حاضران در گفت‌وگوها بعد از جلسات دو جانبه و چندجانبه میان نمایندگان کشورهای حاضر در وین به نقطه حساس خود رسیده و هه طرف‌ها فضای جلسات وین را مثبت ارزیابی می‌کنند، تنها مسئله حاکم بر فضای مذاکرات که می‌توان از آن به عنوان مانع نتیجه بخشی مذاکرات دانست، تعلل آمریکایی‌ها یک تصمیم‌گیری سیاسی است.

علی باقری شب گذشته پس از چند روز رایزنی در تهران و کسب تکلیف درباره چگونگی پیگیری روند مذاکرات و با هدف تحقق مطالبات منطقی و قانونی کشورمان از میز مذاکرات، بار دیگر به وین بازگشت.

مذاکره کننده ارشد کشورمان پیش از این با انتشار پیامی در صفحه توییتری خود نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است. ‌واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه چهار سال گذشته لازمه تحقق این هدف است. زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرا رسیده است.

امروز با بازگشت علی باقری به میز مذاکرات لغو تحریم‌ها و تضامین بعد از آن، همچنان مهمترین مسئله نشست‌های وین است و آمریکایی‌ها باید این باره باره تصمیم بگیرند. حسین امیر عبداللهیان با اشاره به مذاکرات وین در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: با جدیت در حال بررسی متن توافق هستیم و با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌ کننده ارشد مذاکرات وین تلفنی گفت‌وگو داشته‌ام. همکارم علی باقری نیز با مورا در تماس و مشورت است همه برای رسیدن به توافق خوب در تلاش هستیم خطوط قرمز خود را به طرف غربی منعکس کرده‌ایم.

مذاکرات وین در حالی امروز از سر گرفته می‌شود که روز گذشته نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با دستور کار مذاکرات هسته‌ای تشکیل شد. سیدنظام الدین موسوی آنچه در جلسه بهارستان مطرح شد، اظهار کرد: آنچه مسلم است قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها باید سرلوحه مذاکرات باشد و ماهم بر آن نظارت می‌کنیم و قطعاً از مذاکرات در چهارچوب قانون حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به سخنان قالیباف در جلسه غیرعلنی گفت: فعالیت‌های قانونی هسته‌ای برایمان بسیار اهمیت دارد و همان طور که مقام معظم رهبری نیز در سخنان اخیر خودشان مطرح کردند از حقوق مسلم خودمان در این حوزه عدول نخواهیم کرد و هر مذاکره و توافقی باید به نحوی تنظیم شود که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را همانند آن چیزی که در کشورهای دنیا متداول بوده و همه کشورها بر اساس همان پروتکل‌های متعارف از حقوق هسته‌ای برخوردارند، تضمین کند.

به گفته سخنگوی هیئت رئیسه مجلس افزود: با تحریم‌های ظالمانه‌ای که آمریکا و کشورهای غربی به ما تحمیل کردند، مواجهیم. لذا اگر تضمین و تعهدی می‌دهیم حتماً باید تعهد متقابلی نیز وجود داشته باشد و متضمن رفع تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی کشورمان باشند. خطایی که پیش از این در جریان مذاکرات صورت گرفت این بود که امضای وزیر امور خارجه آمریکا تضمین تعهدات شد. بر همین اساس با تغییر دولت‌ها به دلیل عدم اخذ تضمین حقوقی در اجرای تعهدات طرف مقابل با مشکل مواجه شدیم و در حالی که ما به تمام تعهداتمان پایبند بودیم طرف آمریکایی تعهد خود را زیر پا گذاشت.

تأکید بر اخذ تضامین رفع تحریم‌ها در حالی همچنان مطرح است که سعید خطیب‌زاده می‌گوید: مذاکرات وین به نقطه تصمیمات سیاسی جدی از سوی ایالات متحده و طرف غربی رسیده است. در حوزه رفع تحریم‌ها به طور موثر و اخذ تضامین در نقطه‌ای قرار داریم که بیش از اینکه نیاز به مذاکره‌ای باشد نیازمند تصمیم‌های سیاسی پایتخت‌های اروپایی و واشنگتن هستیم. اگر طرف مقابل به خطوط قرمز معقول و مشروط جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارد. در کوتاه ترین زمان ممکن امکان جمع بندی توافق را داریم.

حال در آستانه از سر گیری مذاکرات وین میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از دیدار و رایزنی اعضای برجام با آمریکا بدون حضور هیأت ایرانی خبر داده و گفته است: اعضای برجام بدون ایران و ایالات متحده رایزنی‌های غیررسمی در چارچوب مذاکرات وین انجام دادند. منتظر بازگشت دکتر علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد ایرانی از تهران به وین هستیم تا توافق احیای برجام را نهایی کنیم.

با بازگشت مذاکره کننده ارشد کشورمان به وین پس از کسب دستورهای لازم و تأکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای رفع هرگونه نگرانی از طرف‌های مذاکره، رسیدن به هرگونه توافق یا بن‌بست منوط به اخذ تصمیم سیاسی طرف آمریکایی و تعیین تکلیف مسائل باقی‌مانده در مذاکرات است.

کد خبر: 1131546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =