تخصیص ۳۲۳ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان / مجازات اخلالگران نظام اقتصادی شدیدتر می‌شود

جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی نیکزاد آغاز شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (دوشنبه 9 اسفند) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی نیکزاد آغاز شد.

طبق اعلام هیات رئیسه مجلس، ادامه بررسی لایحه بودجه 1401 در دستور کار نمایندگان قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

تعیین ساز و کار تعویض پلاک وسایط نقلیه توسط نیروی انتظامی / تعرفه جریمه­ های رانندگی جهت تأمین منابع مورد نیاز برای اصلاح راه‌های روستایی افزایش یافت

تاکنون چهارده جلسه علنی مجلس در هشت روز به موضوع بررسی لایحه بودجه 1401 بوده و امروز نشست پانزدهم است.

مجلس یازدهم از روز اول اسفند لایحه بودجه 1401 را بررسی کرده است که از شنبه هفته جاری جلسه علنی مجلس به صورت سه شیفت بوده است.

 خیرین از پرداخت مالیات برای احداث کلانتری و پایگاه بسیج در کشور معاف شدند

نمایندگان مجلس مقرر کردند وجوه خیرین و اشخاص برای احداث کلانتری‌ها و پایگاه‌های بسیج به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی شود.

نمایندگان مجلس در نشست علنی صبح امروز دوشنبه (9 اسفند) مجلس شورای اسلامی در روند بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بندهای الحاقی (4)، (5) و (11) تبصره (10) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

در بند الحاقی (4) تبصره (10) ماده واحده لایحه آمده است: کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند دو درصد(2%) از درآمد حاصل از هزینه های دریافتی بابت تراکنش ها بدون افزایش آنها نسبت به سال 1400 در نظام بانکداری الکترونیکی را به ردیف ۱۶۰ ۱۶۴ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند.

همچنین در ادامه نمایندگان به بررسی پیشنهاد اصلاح کل معصومه پاشایی بهرام نماینده مردم مرند و جلفا پرداختند که در نهایت این مهم با 151 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی آباد در مجلس در مخالفت با پیشنهاد اصلاح کل نماینده مرند و جلفا گفت: همه نمایندگان اعتقاد دارند باید به سپاه و بسیج کمک شود و این موضوع جزء اولویت‌های بودجه‌ای قرار دارد.  تقویت نیروهای مسلح از جمله مواردی بود که در کمیسیون تلفیق مورد تأیید اعضا قرار داشت اما اینکه بخواهیم در مسائل مختلف مالیات‌ها را کم و نهایتا به تورم اضافه کنیم، سبب رشد پایه پولی خواهد شد.

همچنین در ادامه ابراهیم عزیزی نماینده شیراز و ورزقان در مجلس به عنوان موافق پیشنهاد مذکور گفت: بسیج و گروه‌های جهادی طی سال‌های گذشته درصدد محرومیت‌زدایی بودند و بدون چشمداشت گاهی به اجرای وظایف دستگاه‌های اجرایی در نقاط دوردست پرداخته‌اند لذا باید از آنها حمایت شود.

در بندالحاقی (5) تبصره (10) ماده واحده لایحه آمده است: وجوهی که توسط خیرین و اشخاص صرف احداث، تکمیل، تقویت و توسعه کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها (با تأیید فرماندهی نیروی انتظامی استان) می‌شود و پایگاه‌های بسیج و حوزه‌های بسیج پروژه‌های عمرانی جهادگران (با تأیید سپاه استان) به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می شود.

در ادامه نمایندگان به بررسی بند الحاقی 11 تبصره 10 ماده واحده لایحه پرداختند و آن را تصویب کردند.

در بند الحاقی (11) تبصره (10) ماده واحده لایحه آمده است: وجوه ارزی حاصل از دعاوی و مطالبات خارجی از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تا سقف دویست هزار میلیارد (200.000.000.000.000) ریال به ردیف 160165 جدول شماره(5) این قانون واریز و بابت دیون ارزی داخلی و خارجی آن وزارتخانه تسویه می­ شود.

 تخصیص ۳۲۳ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در 1401

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه بودجه ۳۲۳ هزار میلیارد تومان به منظور همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری پیش بینی شده است.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه 9 اسفند) مجلس و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار داشت: برای همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در لایحه بودجه دولت، ۲۱۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود.

وی ادامه داد: مجلس هم (از محل بند الحاقی ۱ تبصره ۲ لایحه) ۱۰۴ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری سهام به صندوق بازنشستگان تامین اجتماعی، لشکری و کشوری تخصیص داد و در مجموع ۳۲۳ هزار میلیارد تومان برای این امر در سال آتی در نظر گرفته شده است.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: مجلس از آنچه که دولت برای همسان سازی بازنشستگان در نظر گرفته بود رقم بالاتری را پیش بینی کرده است.

 مجازات اخلالگران نظام اقتصادی با مصوبه مجلس شدیدتر می‌شود

با تصویب نمایندگان مجلس بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی اصلاح و مجازات اخلالگران تشدید شد.

نمایندگان مجلس در نشست علنی صبح امروز دوشنبه (9 اسفند) مجلس شورای اسلامی در روند بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بندهای الحاقی (1) و (2)تبصره (10) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

در بند الحاقی 1 «قانون مجازات اخلالاگران در نظام اقتصادی کشور مصوب سال 69» را به صورت را بدین صورت اصلاح کردند: هر یک از اعمال مذکور در بندهای ماده 1 چنانچه به قصد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران و یا به قصد مقابله با آن و یا با علم به‌مؤثر بودن اقدام در مقابله با نظام مزبور چنانچه در حد فساد فی‌الارض باشد مرتکب به اعدام و در غیر این صورت به حبس از پنج سال تا بیست سال‌محکوم می‌شود و در هر دو صورت دادگاه به عنوان جزای مالی جزای نقدی معادل مالی که از طریق خلاف قانون به دست آمده است به ضبط کلیه اموالی که از طریق خلاف قانون به دست آمده باشد حکم خواهد داد.

‌دادگاه می‌تواند علاوه بر جریمه مالی و حبس، مرتکب را به 20 تا 74 ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم کند.

همچنین در بخش درآمدی بندالحاقی (2) تبصره (10) ماده واحده لایحه آمده است: معادل دودرصد(2%) وجوه قطعی برگشتی به حساب خزانه و یا حساب دستگاههای اجرائی، ناشی از اقدامات مؤثر نظارت و بازرسی سازمان بازرسی کل کشور.

 مجوز مجلس برای تعویض پلاک از طریق موسسات مجاز غیردولتی

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (دوشنبه) تصویب کردند که تعویض پلاک خودرو صرفا از طریق مؤسسات مجاز و صاحب صلاحیت غیردولتی انجام شود.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(دوشنبه 9 اسفند) و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه، بند (ط) تبصره ۱۰ را تصویب کردند.

در این تبصره آمده است:

۱ - پلاک را صرفاً از طریق مؤسسات مجاز و صاحب صلاحیت غیردولتی تعویض و تعرفه مندرج در جدول شماره (۱۶) این قانون را از متقاضی دریافت و سهم موسسه ذی‌ربط را به­ طور مستقیم پرداخت و مابقی را به ردیف درآمدی ۱۴۰۱۱۴ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل واریز نماید. فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف به اعلام جزئیات دریافتی به متقاضیان است.

۲- به استناد تبصره (۱) ماده (۳۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ مالیات نقل و انتقال خودرو و موتورسیکلت را در هنگام فک و نصب پلاک به ترتیب مقرر شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور دریافت و به حساب‌ مربوطه نزد خزانه­ داری کل کشور واریز نماید.

کد خبر: 1131565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =