خطیب‌ زاده: قطعا از خطوط قرمز خود عبور نمی‌کنیم

سعید خطیب‌ زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که در وین نیستیم که توافق جدید کنیم، گفت: الان در نقطه‌ای هستیم که ابهامی برای واشنگتن و اروپا نیست و قطعا از خطوط قرمز خود عبور نمی‌کنیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران عید بزرگ مبعث را تبریک گفت.

وی در ابتدا به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

بیشتر بخوانید:

خطیب‌ زاده: هنوز اراده لازم را از اروپا و آمریکا ندیده‌ایم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به تماس‌های امیرعبداللهیان با بورل و باقری با انریکه مورا در هفته گذشته اشاره کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره آخرین اقدامات وزارت خارجه در خصوص اتباع و دانشجویان ایرانی در اوکراین اظهار داشت: نگرانی‌های ایرانیان مقیم کاملا قابل درک است به رغم تمامی تلاش ها در سطح وزرات خارجه و سفارتخانه‌ها در اوکراین و کشورهای همجوار انجام دادیم اما حتی اگر چند ده ایرانی در جاهای مختلف به آنها دسترسی نباشد یا در صف‌های طولانی حضور داشته باشند ناراحت کننده است و باید در اسرع وقت تلاش کنیم مشکلات آنها را حل کنیم.

وی افزود: در وزارت خارجه تمهیدات مختلفی اندیشیدیم از جمله بیانیه‌هایی که صادر کردیم که مقدمه‌ای بود که به ایرانیان بگوییم آنهایی که کار اضطراری ندارند از اوکراین خارج شوند و تعداد اندکی خارج شدند و بعد از آغاز جنگ تلاش گسترده‌ای توسط سفارت و برخی از تشکل‌ها در اوکراین انجام شد و تعدادی از ایرانیان خارج شدند. سه فاز را داشتیم فاز اول انتقال ایرانیان از مناطق جنگی به مناطق امن بود که از خارکف و مرز بلاروس تلاش کردیم خارج کنیم. تعداد ۵۰ نفر در خارکف در روز آغاز جنگ باقی مانده بودند تا جایی که میسر بوده تلاش شده که این افراد خارج شوند. برخی از اینها از خارکف خارج و به سمت اسلواکی حرکت کردند و سفارت ما در اتریش مطلع شده و در تلاشیم آنها را پیدا کنیم و کارهایشان را انجام دهیم. صف طولانی در لهستان است که بعضا دو روز است نتوانستند وارد شوند. دسترسی‌ها محدود است و تلاش کردیم این مشکلات را مرتفع کنیم.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: برخی پرچم‌های ایران در ون‌ها گذاشته شده که دسته بندی ایران در آن جمعیت سخت باشد با دیدن پرچم به سمت تجمع بروند. تعداد زیاد قابل توجهی در ورشو اسکان داده شدند تعدادی در بوداپست و بخارست و تلاش شده در مولداوی مرز را رد کنند و وارد رومانی شوند. وضعیت جنگی در داخل اواکراین و عدم امکان دسترسی‌ها کار را سخت کرده است. تعدادی از ایرانیان اطلاعاتشان را ندادند و دسترسی به ما ندادند و این‌ها طبیعی است. از اصحاب رسانه درخواست می‌کنم اگر اطلاعاتی داشتید در اختیار ما قرار بدهید.

وی در پاسخ به سؤالی درباره موضع ایران در خصوص مسائل باقیمانده در وین و مسائل مربوط به آژانس بیان کرد: سفر باقری به تهران همانند بسیاری از سفرهایی که ایشان داشت برای انجام مشورت‌های لازم با تهران بوده. شورای عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات را داشته و سفر باقری درباره موضوعات باقیمانده است. پیش نویسی از توافق تهیه شده و لازم بود مورد بررسی قرار بگیرد. برخی موضوعات باقیمانده که دستور العمل‌های لازم را باقری نیاز داشت که با طرف‌های مختلف صحبت کند. در سه موضوع اصلی همچنان طرف‌های غربی و آمریکا تصمیم سیاسی خود را نگرفتند در تمامی تماس ها  تلاش کردیم خطوط قرمز ایران و منطق ایران برای طرف غربی روشن شود. الان در نقطه‌ای هستیم که ابهامی برای واشنگتن و اروپا نیست و از خطوط قرمز خود عبور نمی‌کنیم و طرف‌های غربی بیش از این کش ندهند. باقری امروز صبح وارد وین شد. موضوعات مربوط به رفع تحریم‌ها و ادعاهای سیاسی درباره برنامه‌ هسته‌ای بوده و طی روزهای آتی باید شاهد باشیم طرف مقابل تصمیم خود را گرفته یا نگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت:‌پیش نویس به صورت مشترک آماده شده و بالای ۹۸ درصد به صورت مشترک نگاشته شده و آنچه باقیمانده مواردی است که باید مرتفع شود. در خصوص موضوعاتی در حوزه رفع تحریم‌ها، تضامین و برخی ادعاهای سیاسی در حوزه فعالیت‌ّای صلح آمیز هسته‌ای ایران باید در یک بستر مناسب آماده شود.در وین نیستیم که توافق جدید کنیم. توافق در ۲۰۱۵ انجام شده است.ما و ۱+۴ در وین حضور داریم که مطمئن شویم اگر آمریکا می‌خواهد به برجام برگردد که یک روزه نخواهد بود و مسیر پر راستی آزمایی برای آمریکاست.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: سطح و کیفیت و میزان غنی سازی به سطح و میزانی که در برجام توسط ایران تعهد شده است. آنچه در وین در حال گفت‌وگو هستیم توافق احتمالی در حوزه رفع تحریم‌ها و گستره رفع تحریم‌ها خیلی وسیع‌تر از آن است که آمریکایی‌ها ادعا می‌کردند. توافق قابل اتکاتر و پایدارتر در حال تدوین است و در موضع دستاوردهای هسته‌ای حفظ، صیانت و توان بازگشت پذیری ایران به عنوان تضمین ذاتی و خط قرمز ما باشد.هر چقدر تضامین عینی توسط آمریکا دقیق‌تر داده شود در بندهای مقابل هم این نکته رعایت می‌شود.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: اگر حقوق مشروع ایران رعایت شود در نقطه خوبی برای جمع بندی توافق قرار داریم.

کد خبر: 1131606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =