رشد ۱۶۰ درصدی تعداد انجمن‌های علمی در ۱۵ سال گذشته/ علوم انسانی رکوددار بیشترین تعداد انجمن علمی در کشور است

تعداد انجمن‌های علمی وزارت علوم از سال ۸۵ تاکنون، از ۱۶۰ به ۴۱۹ افزایش یافته است که نشان از رشد ۱۶۰ درصدی انجمن‌هاست. بر اساس آمارها، علوم انسانی با ۱۴۷ انجمن، رکوددار است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انجمن‌های علمی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های معاونت پژوهشی وزارت علوم، وظیفه پژوهش در رشته‌های مختلف را دارند. پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم معتقد است که افزایش ماموریت‌گرایی انجمن‌های علمی، راهکار موثری برای ارتقای اثربخشی پژوهش‌های علمی است.

بررسی گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت علوم نشان می‌دهد که تعداد انجمن‌های علمی کشور از سال ۱۳۸۵ تاکنون، از ۱۶۰ انجمن به ۴۱۹ افزایش یافته است که نشان‌دهنده رشد ۱۶۰ درصدی آن‌هاست.

رشد ۱۶۰ درصدی تعداد انجمن‌های علمی در ۱۵ سال گذشته/ علوم انسانی رکوددار بیشترین تعداد انجمن علمی در کشور است

رشته‌های هنری کمترین تعداد انجمن علمی را دارند

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت علوم، علوم انسانی با ۱۴۷ انجمن علمی، رکورددار بیشترین تعداد انجمن در کشور است. در مقابل، رشته‌های هنر با هشت انجمن کمترین تعداد را دارند. لازم به ذکر است که نخستین انجمن علمی هنر در سال ۸۸ در کشور تاسیس شده و از سال ۸۵ تا ۸۷ هیچ انجمن علمی هنری در کشور وجود نداشته است.

همچنین با توجه به آمارها، تعداد انجمن‌های علمی هنر در هفت سال متوالی از سال ۹۲ تا ۹۸ ثابت بوده و هیچ رشدی نداشته است. با این حال می‌توان گفت تعداد انجمن‌های علمی هنر در ۱۵ سال گذشته هشت برابر شده است.

رشد ۱۶۰ درصدی تعداد انجمن‌های علمی در ۱۵ سال گذشته/ علوم انسانی رکوددار بیشترین تعداد انجمن علمی در کشور است

رشد تعداد انجمن‌های علمی در ۱۵ سال گذشته در سایر رشته‌ها حدود ۱۰۰ درصد بوده است. به طوری که انجمن‌های علمی کشاورزی از ۲۰ انجمن در سال ۸۵ به ۴۳ انجمن در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است. همچنین تعداد انجمن‌های علمی علوم پایه از ۱۴ به ۳۲، فنی مهندسی از ۵۰ به ۹۸ و انجمن‌های بین رشته‌ای از ۳۹ به ۹۱ افزایش پیدا کرده است. تعداد انجمن‌های علمی علوم انسانی در این مدت، از ۳۷ انجمن به ۱۴۷ افزایش یافته است که رکورددار بیشتر رشد در تعداد انجمن‌های علمی است.

لازم به ذکر است که تعداد انجمن‌های علمی علوم پایه از سال ۹۵ تاکنون، هیچ رشدی نداشته و با ۳۲ انجمن ثابت مانده است. 

در پایان توجه به این نکته ضروری است که با وجود رشد 160 درصدی انجمن‌های انجمن در 15 سال گذشته، آنچه تعیین‌کننده پیشرفت کشور در حوزه‌های پژوهشی رشته‌های مختلف است، کیفیت فعالیت‌های علمی این انجمن‌هاست و ارائه آمارهای کمی نباید سبب غفلت از تلاش برای افزایش کیفیت فعالیت‌های علمی شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1131670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =