نتیجه مذاکرات وین در انتظار اتخاذ تصمیم سیاسی آمریکا

مذاکرات وین در حالی به گفته برخی کارشناسان رو به پایان است که آمریکا هنوز تصمیم سیاسی خود را اتخاذ نکرده و هنوز سه موضوع اصلی بدون حل و فصل باقی مانده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، هشتمین دور از مذاکرات وین با محوریت لغو تحریم‌ها پس از بازگشت علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران از تهران و به دنبال یک سفر کوتاه دو روزه وی در چارچوب سفرهای معمول در جریان گفت‌وگوها، در پایتخت اتریش ادامه پیدا کرد.

دور هشتم مذاکرات، طولانی‌ترین دور مذاکرات است و مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران با برگزاری دیدارهایی در سطوح مختلف کارشناسی و مذاکره‌کنندگان ارشد، در حال کار بر روی متن پیش‌نویس توافقات بوده‌اند.

در ادامه این دیدارها، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان، در نخستین دیدار خود پس از بازگشت از تهران با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی به صورت دوجانبه گفت‌وگو کرد.

 همچنین در ادامه این دیدارها، دیدار غیررسمی و خارج از نشست کمیسیون مشترک برجام میان هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۴ برگزار شد.

میخائیل اولیانوف رئیس هیات مذاکره‌کننده روسیه نیز عصر روز دوشنبه در توییتی از دیدار خود با علی باقری و هیات مذاکره‌کننده کشورمان در وین خبر داد.

بیشتر بخوانید:

توافق یا بن‌بست در وین؛ آمریکایی‌ها مستأصل در اتخاذ تصمیم سیاسی

وی گفت: با دکتر علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین دیدار کردم. او به تازگی از تهران به وین بازگشته است. کار فشرده ای در پیش داریم تا مذاکرات را به سرانجام برسانیم.

پیش از این جلسه نیز دیدارهای دوجانبه جداگانه‌ای میان مذاکره‌کنندگان ارشد کشورمان و روسای هیأت‌های روسیه و چین برگزار شد.

مذاکره کننده ارشد چین پس از پایان نشست غیر رسمی اعضای برجام در وین اظهار کرد که مذاکرات به مرحله آخر رسیده و مشارکت کنندگان در گفت‌وگوها، روشنایی پایان تونل را می‌بینند.

وانگ کوان ابراز امیدواری کرد که تمام طرف‌ها در راستای حصول توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان کار کنند. وی افزود که زمان دست‌یابی به توافق نهایی رسیده است.

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در جریان حضور خود در تهران، در جلسه شورای عالی امنیت ملی شرکت کرد که در این جلسه، دستور کار جمهوری اسلامی ایران در مورد مذاکرات وین به مذاکره‌کننده کشورمان داده شد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی در این خصوص گفت: یک پیش‌نویسی از توافق آماده شده است و لازم بود این پیش‌نویس مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. برخی موضوعات هم باقی مانده است که دستورالعمل‌های لازم درباره صحبت با طرف‌های مقابل به آقای باقری داده شد. متأسفانه همچنان طرف‌های غربی و آمریکا در مورد سه موضوع اصلی تصمیم سیاسی خود را نگرفته‌اند.

خطیب‌زاده اضافه کرد: بیش از ۹۸ درصد پیش‌نویسی که آماده شده است، به‌صورت مشترک نگارش و تنظیم شده و آنچه باقی مانده، مواردی است که باید مرتفع شود.

اما تنها دلیل تطویل این مذاکرات، عدم تصمیم‌گیری آمریکا در مورد پذیرش شروط ایران برای بازگشت بر سر میز مذاکرات است. همان‌طور که مقامات تهران بارها اعلام کرده‌اند، در صورتی که آمریکا اراده جدی و واقعی در راستای پیشبرد مذاکرات از خود نشان دهد، دستیابی به توافق در کوتاه‌مدت در دسترس خواهد بود. به رغم اراده جدی و ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات، طرف‌های غربی هیچ‌گونه اراده عملی جدی از خود نشان نداده‌اند و ایران و گروه کشورهای 1+4 همچنان در انتظار تصمیم‌گیری و اقدامات عملی آمریکا هستند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با وزیر خارجه ایرلند در تهران با بیان اینکه ما رسیدن به یک توافق خوب را در دسترس می‌دانیم، اظهار کرد: معتقد هستیم که ابتکارات و پیشنهادات عملی مثبت و سازنده که جمهوری اسلامی ایران ارائه داده، راه را برای رسیدن سریع به چنین توافقی هموار کرده است.

وی همچنین در توییتی با اشاره به گفت‌ وگوی تلفنی خود با جوزف بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با بیان اینکه با جدیت در حال بررسی متن توافق هستیم، گفت: در صورت وجود اراده واقعی در طرف غربی، آماده توافق خوب و فوری هستیم.

اکنون مذاکرات در نقطه‌ای قرار دارد که در همه حوزه‌ها اعم از حوزه رفع تحریم‌ها و حوزه اخذ تضامین، پیش از اینکه نیازمند مذاکره و گفت‌ وگو باشد، نیازمند تصمیم‌های سیاسی در پایتخت‌های اروپایی و واشنگتن است و این تصمیم می‌تواند به نقطه‌ای برای بازگشت آمریکا به جمع اعضای برجام منجر شود.

این در حالی است که به ادعای برخی کارشناسان، مذاکرات به خط پایان نزدیک می‌شود بدون آنکه غرب هنوز در این خصوص تصمیم‌گیری کرده باشد. با این وجود، مسؤولیت هرگونه توافق یا عدم توافق به عهده طرف‌های غربی خواهد بود.

دور هشتم مذاکرات که از ششم دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شده است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1131722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =