اعلام آمادگی مسئولان سلیمانیه عراق برای راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری مشترک با ایران

استاندار سلیمانیه عراق گفت: انگیزه و ظرفیت بالایی برای راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری با جمهوری اسلامی ایران را داریم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، هه وال ابوبکر با بیان اینکه ایجاد منطقه مشترک ۲ طرفه بوده و نیازمند هماهنگی طرفین است، اظهار داشت: اجرای این طرح مشترک باید با مشارکت هم و سریع انجام شود و ما نیز حمایت خود را از آن در دستور کار قرار می دهیم.

وی اضافه کرد: تلاش می کنیم فاکتورها و ظرفیت‌های ۲ طرف را با تعامل بسنجیم و منطقه‌ای آزاد در کمترین زمان ایجاد کنیم که اشتغالزایی خوبی نیز به دنبال خواهد شد، ضمن اینکه بازار محصولات مورد نیاز هم احیا می‌شود.

استاندار سلیمانیه عراق یکی از مزیت‌های احداث منطقه آزاد تجاری مشترک را ممانعت از خروج نقدینگی از ۲ کشور ایران و عراق دانست و ادامه داد: ما در استان سلیمانیه در این راستا، برنامه‌ای در سه سطح شامل حمایت منطقه‌ای آزاد بازرگانی و صنعتی، ایجاد منطقه آزاد صنعتی و قانون توسعه تولید و پروژهای کارآفرین در اقلیم کردستان را دنبال می کنیم.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به دستاوردهای سفرهای خارجی رئیسی و غفلت روحانی از همسایگان

ابوبکر با بیان اینکه برای کارآفرینان زمینه تسهیل سرمایه‌گذاری فراهم می‌شود، افزود: قانونی برای توسعه تولید در عراق داریم و زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی از جمله شرکت‌ها و بخش خصوصی ایران مهیا می کنیم و ما خواهان استقبال بیشتر سرمایه‌گذاران ایرانی هستیم.

وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد مشترک در صورت اجرا، فرصت بسیار خوبی برای عرضه و فروش کالاهای ۲ کشور عراق و ایران است، اظهار داشت: رضایت دستگاه‌های اداری و هیات وزیران اقلیم کردستان عراق هم برای ایجاد منطقه آزاد مشترک جلب شده و این امر نیازمند اختصاص زمین مناسب جهت اجرای این مهم است.

روز دوشنبه، دفتر ساختمان اداری منطقه آزاد تجاری-صنعتی مریوان در زمینی به مساحت ۳۰۰ مترمربع توسط دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی  افتتاح شد.

قرار است منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان در زمینی به مساحت پنج هزار و ۵۰۰ هکتار در این شهرستان‌ها احداث شود. ۲ هزار هکتار آن در بانه و سه هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در مریوان واقع شده است.

شهرستان مریوان در ۱۳۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز کردستان واقع شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1131727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =