ضدونقیض‌های افزایش قیمت لوازم خانگی

خبرهایی  از لوازم خانگی که فقط در متن امیدوار کننده هستند، علیرغم اخبار اعلام شده قیمت لوازم خانگی کاهش نیافته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ افزایش افسار گسیخته قیمت لوازم خانگی، شکایت مشتری و مراکز توزیع را در پی داشت در همین راستا وزارت صمت پیگیر کنترل قیمت ها شد.

لوازم خانگی یکی از کالاهایی است که جز اقلام ضروری بوده و نمیتوان گفت به دلیل افزایش قیمت آن را خریداری نکرد، بر همین اساس واکنش ها به این افزایش قیمت ها در روزهای اخیر به شدت افزایش یافت.

به گفته صاحبان مراکز عرضه، قیمت لوازم خانگی در مدت یک هفته بالغ بر ۱۰ الی ۱۲ درصد افزایش داشته است، روند این افزایش روزانه بوده است و تداوم این روند سبب ایجاد تشنج در بازار لوازم خانگی شده است.

در جلسه ستاد تنظیم بازار که روز چهارشنبه برگزارشد، روند این افزایش قیمت بررسی شد.

بیشتر بخوانید:

بازگشت قیمت لوازم خانگی به روند سابق

در این جلسه معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه آشفتگی قیمت ها در بازار باید کنترل شود، اظهار داشت: باید با برنامه ریزی و نظارت در بازار این اقلام ضروری، از افزایش آن جلوگیری کرد.

مخبر همچنین در این جلسه با اشاره به اینکه با توجه به روزهای پایان سال رعایت کنترل قیمت در هر صنعتی تشویق و متخلفین مجازات می شوند، بیان کرد: براساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار، چنانچه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی قیمت های خود را در بازار واقعی نکنند، برنامه‌ریزی لازم برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم انجام شود.

مخبر همچنین در این جلسه با اشاره به اینکه با توجه به روزهای پایان سال رعایت کنترل قیمت در هر صنعتی تشویق و متخلفین مجازات می شوند، بیان کرد: براساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار، چنانچه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی قیمت های خود را در بازار واقعی نکنند، برنامه‌ریزی لازم برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم انجام شود.

این تصمیم واکنش های بسیاری در رسانه ها داشت که یکی از این واکنش ها خبر خوب معاون وزیر در خصوص کنترل قیمت ها بود.

معاون وزیر صمت در واکنش به این تصمیم ستاد تنظیم بازار در گزارشی مقصر این افزایش قیمت را مراکز عرضه معرفی کرد و اظهار داشت: این افزایش قیمت بین ۱۰ الی ۱۲ درصد بود که در اقدامی داوطلبان صنف لوازم خانگی، قیمت ها را به قیمت قبل بازگرداندند.

یکی از صاحبان مراکز عرضه اظهار داشت: برخی مراکز عرضه را مقصر افزایش قیمت می دانند در صورتی که نظارت ها از این مراکز مرتب انجام می شود و کالاها طبق استاندار و قوانین قیمت گزاری می شود.

محمد آرمندی با اشاره به اینکه روز به روز عرصه را برای فعالیت های ما تنگ تر می کنند، افزود: از سوی کارخانه ها قیمت ها را افزایش می دهند و از سویی برخی ما را مقصر می دانند و این روند سبب بی رونق تر شدن این صنف شده است.

وی بیان کرد: ما به دلیل این آشفتگی ها در بازار در تامین معیشت خانواده خود مانده ایم.

یکی از فعالین حوزه لوازم خانگی با بیان اینکه بسیاری از صاحبان مراکز عرضه حتی آنهایی که سال ها در این صنف درحال فعالیت هستند دیگر تمایلی به ادامه این شغل ندارند، اظهار داشت: روز به روز از امنیتی شغلی در این صنف کاسته می شود.

علی مقتدایی با اشاره به اینکه در صورت عدم کنترل وضعیت قیمت ها و ساماندهی این صنف با تعطیلی بسیاری این از این مراکز روبرو خواهیم بود، بیان کرد: امیدواریم تصمیماتی اتخاذ شود تا در این روزهای پایان سال صاحبان و فعالین این صنف نیز شرمنده خانواده خود نشوند.

وی افزود: صنف لوازم خانگی همیشه در کنار مردم و نظام بوده است و در برهه‌های مختلف تلاش کرد تا با برخی انعطاف پذیری ها مشکلات را کاهش دهد.

مقتدایی با بیان اینکه خیرین زیادی در این صنف وجود دارند، خاطر نشان کرد: خیرین در این صنف در مواقع مختلف برای گره گشایی و تامین نیازهای نیازمندان پیش قدم بودند و در حوزه تامین جهیزیه به زوج های کم بضاعت نیز تلاش کردند.

مدیرعامل یکی از شرکت های تولید لوازم خانگی اظهارداشت: ما نیز خواستار کاهش قیمت تولید لوازم خانگی هستیم و درصورت افزایش قدرت خرید مردم فروش ما نیز افزایش پیدا می کند.

صالح برهانی با اشاره به اینکه اکنون قیمت موارد اولیه، دستمزد کارگر و هزینه حمل ونقل افزایش یافته است، بیان کرد: برای کاهش قیمت ها ابتدا باید قیمت مواد اولیه کاهش پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: حمایت های خوبی از صنف تولید کنندگان لوازم خانگی صورت گرفته است اما باید در بحث مهار تورم و افزایش قیمت مواد اولیه نیز تلاش کرد تا به بازار آشفته تولید و عرضه لوازم خانگی سامان داد.

نماینده بانه و سقز در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در صورتی که کاهش قیمت ها انجام نشود و تولید کنندگان تمکین نکنند ناچار به واردات لوازم خانگی هستیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنعت و معدن درباره اینکه راه حل ورود کالاهای وارداتی لوازم خانگی برای کنترل افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی صحیح است یا خیر، اظهار داشت: در حال حاضر تولید کنندگان وارد فاز انحصار شدند.

بهزاد رحیمی با بیان اینکه این انحصار در هر حوزه سبب افزایش قیمت می شود، عنوان کرد: در حوزه تولید لوازم خانگی نیز شاهد همین اتفاق بوده ایم.

نماینده بانه و سقز در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در صورتی که کاهش قیمت ها انجام نشود و تولید کنندگان تمکین نکنند ناچار به واردات لوازم خانگی هستیم.

وی در واکنش به بیان کاهش قیمت لوازم خانگی از سوی وزارت سمت گفت: ما کاهش قیمتی در این حوزه شاهد نبوده ایم.

احمد پازوکی در واکنش به مقصر خواندن مراکز عرضه در افزایش قیمت لوازم خانگی اظهار داشت: مقصر خواندن مراکز عرضه در افزایش قیمت لوازم خانگی عقلانی نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیان کرد: تنها در تهران بالغ بر دو هزارو ۵۰۰ مرکز عرضه لوازم خانگی وجود دارد و غیر ممکنه به یکباره قیمت لوازم خانگی در تمامی این مراکز به یکباره افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در ماه های اخیر شرکت های تولید لوازم خانگی بین ۵ تا ۱۲ افزایش قیمت داشتند، گفت: در روز های اخیر برخی اقلام تولیدی شرکت ها کاهش پیدا کرده و مابقی نیز در هفته های آینده کاهش میابد.

با چانه زنی و پاسکاری مقصر اصلی، قیمت ها کاهش پیدا نکرده و وضعیت در این صنعت ساماندهی نمی شود عزم جدی باید در این حوزه انجام شود.

با انعکاس اخبار امیدوار کنند هیچ امیدی در جامعه گسترش پیدا نمی کند و ممکن است پاسخ معکوس از اعتماد مردم دریافت کنید.

منبع: خبرگزاری بازار

کد خبر: 1131759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =