کاخ سفید ناتوان‌تر از همیشه/ تضمین معتبر و لغو تحریم‌ها نقطه عطف ‌گفت‌وگوهای وین

سنگ اندازی‌های آمریکا و ناتوانی آنها در تصمیم‌گیری سیاسی گفت‌وگوهای وین را در نقطه برابر توافق یا عدم توافق قرار داده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز گذشته در کنفرانس خلع سلاح از تلاشها برای احیای کامل برجام سخن گفت و بیان کرد که تعهدات ذیل توافق هسته‌ای که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تقویت شده، باید بدون هیچ گونه قید و شرطی توسط همه اجرا شود.

وی گفت: مجبوریم بگوییم که وضعیت کنونی گواه روشنی است که ناتوانی واشنگتن در مذاکره تا چه اندازه برای امنیت جهانی هزینه دارد.

ناتوانی آمریکایی‌ها در اخذ تصمیم سیاسی در حالی مسیر مذاکرات را در کوره‌راه قرار داده که ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه تهدید کرده درصورت سختگیری تهران، واشنگتن آماده کنار کشیدن از مذاکرات است. سخنی که با واکنش سعید خطیب زاده مواجه شد و وی در توئیتر خود درپاسخ به همتای آمریکایی‌اش نوشت: آمریکا سالهاست از برجام کنار کشیده است. از این رو است که باید اطمینان یابیم که این اتفاق دیگر تکرار نمی‌شود.

وی افزود: همه کشورها برای خود «گزینه‌های جایگزین» دارند، هرچند که توخالی بودن گزینه جایگزین آمریکا پیش از این ثابت شده است. درشت‌گویی و بلوف‌زنی نتیجه نداشته و نخواهد داشت. این اتخاذ تصمیم است که نتیجه می‌دهد. اگر کاخ سفید تصمیمش را بگیرد، توافق کاملا در دسترس است. ایران برای توافق آماده است، اما تا ابد منتظر نمی‌ماند.

موضع‌گیری‌های منسوخ در حالی از سوی مقام‌های آمریکایی نسبت به مذاکرات وین دیده می‌شود که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران کاملاً شفاف و روشن بیان و تأکید شده که ذره‌ای از این مواضع کوتاه نخواهد آمد.

فضاسازی‌های رسانه‌ای طرف‌های غرب علیه میز مذاکرات نشان دهنده آن است که طرف‌های غربی نگاه منطقی به مذاکرات ندارند. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذکرات وین با انتشار توئیتی نوشت: از آوریل ۲۰۲۱ که مذاکرات آغاز شد، پیشرفت فوق‌العاده‌ای حاصل شده است. اما یک قاعده وجود دارد که تا بر سر همه چیز توافق نشود بر سر هیچ چیز توافق نمی‌شود.

بنابراین برخی شنیده‌ها از نزدیک شدن مواضع طرفین به یکدیگر برای حصول توافق خبر می‌دهد، اما به نظر می‌رسد احتمال توافق با احتمال عدم توافق برابری می کند. زیرا به گفته مسئولان تیم مذاکره کننده ایران هنوز خواسته‌های حداقلی ایران باقی مانده که مربوط به انتفاع عملی از توافق است و در صورت عدم تحقق آنها توافق معنا نخواهد داشت.

موضوعی که چندی پیش سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در تماس تلفنی با امانوئل مکرون همتای فرانسوی‌اش بر آن تأکید کرد و گفت: هرگونه توافق در وین باید شامل «لغو تحریم‌ها»، «ارائه تضمین معتبر» و «بسته شدن مسائل و ادعاهای سیاسی» باشد.

تأکید رئیس جمهور بر تحقق سه اصلی که جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا به طور شفاف روی میز مذاکرات گذاشته است، نشان می‌دهد که هنوز مذاکرات جای کار دارد و تا رسیدن به ایستگاه پایانی زمان باقی است.

آمریکایی‌ها یکبار بدون هیچ تعهد و هزینه‌ای از توافقنامه بین‌المللی برجام خارج شدند و اینبار باید  ضمانت بدهند. این موضوعی است که قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی بر آن تأکید دارد و تیم مذاکره کننده ایرانی نخواهند توانست از مفاد آن عدول کنند.

سیدنظام موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در همین زمینه با بیان اینکه چهارچوب مذاکرات برجام باید اجرای قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها باشد و مجلس بر این موضوع نظارت می‌کند و مجلس تنها زمانی از مذاکرات حمایت میکند که در چهارچوب منافع ملی باشد.

وی افزود: ما با تحریم‌های ظالمانه آمریکا مواجه هستیم، اگر جایی تعهد یا تضمینی می‌دهیم، باید تعهد متقابل هم وجود داشته باشد که رفع تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی باشد. خوشبختانه در سال‌های اخیر تحریم‌ها اثر خودش را از دست داده، ولی، چون تعهداتی دادیم و باید به تعهدات تا زمان پایان راستی آزمایی پایبند باشیم، باید انتفاع اقتصادی را هم در نظر داشته باشیم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: آمریکا باید در مقابل تعهداتش ضمانت بدهد؛ ضمانت‌ها مختلف است، مثلا ضمانت ذاتی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی که اگر این ضمانت‌ها وجود نداشته باشد تعهدات ما بی معنی خواهد بود؛ تعهد همراه با ضمانت است.

کد خبر: 1131844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =