افکار عمومی جهان مواضع ایران در مذاکرات وین را پذیرفته است

عضو شورای مرکزی جامعه مهندسین گفت: ایران در مذاکرات وین مواضع اصولی و منطقی دارد که افکار عمومی جهان هم آن را پذیرفته است. 

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، علیرضا شیخ عطار درباره مرز بازدارندگی هسته ای و این که غرب نیاز به توافق دارد نه ایران گفت: خبرهایی که در چند هفته اخیر از مذاکرات وین به گوش می رسد حاکی از این است که ایران بصورت مشخص خواسته‌های خود را مطرح کرده و اکثر اعضای گروه ۱+۴ و خود آمریکا، و حتی اعضای اروپایی در ملاقات خصوصی خود اعتراف می کنند که خواسته های ایران غیرمنطقی نیست و در چارچوب بازگشت به برجام است.

وی افزود: ایران زیاده خواهی ندارد و فقط در دوره جدید تضمین‌هایی را می‌خواهد که باعث شود که کاری که ترامپ کرد دوباره تکرار نشود.

شیخ عطار به تحریم هایی که باید برداشته شود اشاره کرد و گفت: تحریم های اشخاص حقیقی و حقوقی باید برداشته شود که  البته آنها بهانه می آورند که این تحریم ها ربطی به برجام ندارد ولی این بهانه درستی نیست زیرا برخی آنها در دوره ترامپ و در راستای اقدامات برهم زننده او اعمال شده است. 

سفیر سابق ایران در آلمان در ادامه به موضوع تضمین ها نیز اشاره کرد و گفت: طرف ایرانی درخواست یک تضمین قابل لمس‌تر داشته است، حتی ایران پیشنهاد کرده که اگر کنگره رای گیری ‌نمی کند رییس کنگره بیانیه بدهد که تاکنون زیر بار آن نرفته اند. 

وی همچنین گفت: سومین درخواست ایران در مورد راستی آزمایی است یعنی طرف ایرانی می گوید اگر ما حرف‌های شما را قبول کردیم از کجا مطمئن باشیم که شما در واقعیت محدودیت‌های مختلف از جمله فروش نفت را بر ‌می‌دارید. متاسفانه متحدان آمریکایی یعنی اروپا از همین اهرم استفاده می کنند و می‌گویند ما از ترس آمریکا نمی‌توانیم تحریم ها را برداریم.

شیخ عطار با بیان این که گروه های قدرت و احزاب مخالف حزب فعلی آمریکا به هر طریقی می خواهند بایدن شکست بخورد گفت:  بایدن و دولت او به یک دستاوری در مذاکرات وین نیاز دارد. البته به آنها ثابت شده که این دستاورد کوتاه آمدن ایران نخواهد بود. چون ایران مواضع اصولی و منطقی دارد و در افکار عمومی جهان هم پذیرفته شده است. 

منبع: ایرنا

کد خبر: 1131902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =