شاخص بورس تحت تأثیر مذاکرات وین و قیمت نفت / شایعاتی برای جمع آوری سهام‌های خرد

امروز طبق پیش بینی ها و تابلوی بورس در پایان روز دوشنبه، بازار با هیجانات مثبت کار خود را آغاز کرد. اما در ادامه کم جان شد هر چند که شاخص همچنان مثبت باقی ماند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ شاخص کل بورس امروز با رشد هزار واحدی در پایان معاملات امروز به عدد یک میلیون و ۲۸۳ هزار واحد رسید. شاخص کل هم (وزن): ۵۳۸ واحد مثبت پ. ارزش معاملات: ۲۲۴۰ میلیارد تومان

امروز طبق پیش بینی ها و تابلوی سهام در پایان روز دوشنبه، بازار با هیجانات مثبت کار خود را آغاز کرد. درعین حال با اخباری که طی روزهای گذشته از رشد قیمت نفت، که این روزها در پی شدت گرفتن بحران اوکراین قیمت های صعودی را تجربه می‌کند، به بازار مخابره می شد انتظار می رفت سهام پترو پالایشی ها نیز روند صعودی ابتدای صبح خود را با صفوف خرید به پایان برسانند؛ اما بنظر می رسد علیرغم افزایش کرک اسپرد بنزین و گازوئیل به بالای ۲۰ دلار و در نتیجه سودسازی بالای شرکت های این گروه در زمستان، قیمت ها توسط بازیگران این سهام بشدت کنترل می شود.و البته خبرهای منفی در باره مذاکرات هم بهانه ای برای این موضوع بود.

محمد گودرزی در ادامه با اشاره به اینکه امروز شایعاتی مبنی بر به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین بین اهالی بازار راه افتاده بود که منجر به توقف رشد سهام ریالی و باعث شدت گرفتن سمت فروش گروه خودرویی و بانکی بعنوان لیدرهای این بخش شد، اظهار داشت: با این که شایعات مذکور در ساعات پایانی تکذیب شد اما این تکذیب دیرهنگام نتوانست مانع آثار منفی حاصل از آن روی جو روانی حاکم بر بورس شود.

این فعال بازار سرمایه به خبر موثر عرضه خودرو در بورس کالا پرداخت و افزود: خبر واگذاری خودرو در بورس می تواند سهامداران و سرمایه گذاران را امیدوار سازد که بالاخره سفته بازی از این صنعت فاصله بگیرد و دست دلالان از بازار این کالا کوتاه شود و بحث قیمت گذاری دستوری دولت و سایر نهادهای متولی منتفی گردد. وی اضافه کرد: اساسا هر کالا یا خدماتی که در بورس مورد عرضه و تقاضا ی واقعی قرار گیرد، ریشه های فساد و رانت نیز در آن بخش خشکانده خواهد شد. قطعا این اقدام از سویی مورد حمایت دولت و مصرف کننده بعنوان حامیان تک نرخی و خودروسازان بعنوان ذینفعانی که از زیان انباشته در می آیند و به سود سازی می رسند، خواهد بود.

 این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بازگشایی «شستا»، یکی از بزرگترین لیدرهای بازار گفت: طبق پیش بینی، با مچینگ و بازگشایی «شستا» شاهد فشار فروش و افت شاخص بازار بودیم. توصیه ایشان به معامله گران آماتور بعد از افزایش سرمایه سنگین این سهم عدم خرید هیجانی تا روند گرفتن و شکل گیری کف سازی جدید می‌باشد. چرا که این قیمت ها در سابقه سهم موجود نیست و رفتار آینده سهم به لحاظ تکنیکال مبهم است.

گودرزی با بیان اینکه معمولا در پایان هفته ها بصورت سنتی مقداری خروج پول و یا انتقال به صندوق ها داریم، خاطر نشان کرد: اما تعطیلی وسط هفته باعث سر درگمی برخی سهامداران و ضعیف شدن حجم معاملات می شود که امروز هم شاهد آن بودیم. در این روزها سهامدارنی که ریسک پذیر نیستند سعی میکنند نقدینگی خود را از طریق فروش سهام افزایش داده و خارج کنند یا اینکه آن را به صندوق های درآمد ثابت منتقل کنند.

از این رو ارزش معاملات خرد امروز به ۱۷/۳ همت رسید که ۱۵۲ میلیارد تومان آن را فروش حقیقی ها شکل داد. همچنین ۳۱ میلیارد تومان پول به صندوق های درآمد ثابت وارد شد.

این مدرس بورس در پایان با اشاره به اینکه سهم ها علیرغم اخبار ضد و نقیضی که به بورس مخابره می شود، کاملا تکنیکالی رفتار می کنند، افزود : کندل قیمت ها به محدوده های مقاومتی و حمایتی چارت به خوبی واکنش می دهند و با توجه به ریزش شدید قیمت ها طی یک سال و نیم گذشته و اصلاح زمانی سهام، در صورت تاییدیه روند صعودی می‌توانند یک رشد و سود خوب برای سهامدارن به ارمغان بیاورند.

منبع: خبرگزاری بازار

کد خبر: 1131938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =