راز و رمز موفقیت دانشجویان کارآفرین چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی راز و رمزهای موفقیت دانشجویان کارآفرین را مطرح کرد.

علی روشنیان فرد در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه موفقیت گام نهادن در مسیری است که در رسالت انسانی ما است، گفت: شاید کمی ساده باشد، ولی باید باور داشته باشیم که هنوز انسان های بسیاری هستند که نمی دانند رسالتشان از زندگی چیست! چرا هر روز صبح از خواب بیدار می شوند و دلیل حرکتشان چیست. این موضوع می تواند برای بسیاری از افراد سوال پیچیده ای باشد. ولی از دیدگاه بنده هدف ما انسان ها از زندگی این است که جهان را تبدیل به یک مکان بهتری برای زیستن کنیم.

وی با بیان اینکه رسالت ما انسان ها در زندگی این است که از هر امکاناتی که در اختیار ما است، برای تسهیل زندگی انسان ها استفاده کنیم، افزود: حال این تسهیل شاید راهنمایی و مشاوره در جهت راه صحیح باشد و یا ابزاری باشد که روند انجام کار را برا انسان ها تسهیل می کند.

روشنیان فر با بیان اینکه موفقیت یک انسان به این معناست که من خودم را شناخته ام، می دانم از زندگی چه می خواهم، اهدافم را تعیین کرده ام، برای رسیدن به اهدافم برنامه ریزی کرده ام و در مسیر رسیدن به اهدافم قدم برداشته ام، تصریح کرد: شاید عجیب به نظر برسد و برایتان سوال باشد که در این پنج مورد هیچ به هدف رسیدنی که منتج به نتیجه شود نیست و شما این را موفقیت تعریف می کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی تاکید کرد: این دیدگاه بنده است و ممکن است اشتباه باشد، ولی باید عرض کنم که فردی که در ابتدای مسیر درست زندگی اش قدم می گذارد، در هر صورت به نتیجه می رسد. پس کسی که ریل گذاری زندگی اش را درست انجام داده باشد، کند یا تند، زود یا دیر به هدفش خواهد رسید.  

وی ادامه داد: دانشجویان نیز به عنوان بخشی از جامعه انسانی کشور، می بایست مسیر خود را بشناسند، بدانند که آیا یک تاجر خوبی می توانند باشند یا یک کارآفرین خوب. یک کارمند خوبی می توانند باشند یا یک استاد دانشگاه خوب. وقتی خودشان را شناختند و مسیر منتهی به اهدافشان را تدوین کردند، تحصیلشان، زندگیشان، سختی های مسیرشان و تمامی ابعاد زیستشان برایشان لذتبخش خواهد بود.

مدیر حمایت و پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: در این میان دانشجویان کارآفرین نقش مهمی را در بین اقشار مختلف ایفا می کنند. این قشر نه فقط به دنبال اجرایی کردن ایده های خود هستند، بلکه در کنار این بحث می خواهند به انسان های دیگر نیز کمک کنند. این قشر مسیر لذت بخش و پر افت و خیزی را تجربه خواهند کرد. این قشر پس از موفقیت تبدیل به انسان های صاحب تجربه و ارزشمندی خواهند شد.

روشنیان فرد تصریح کرد: برای اینکه کارآفرینان دانشگاهی بتوانند ریل گذاری مسیر خود را به درستی انجام دهند می بایست زمان زیادی را برای مطالعه کتاب ها و مقالات حوزه کارآفرینی، شرکت در دوره ها و کارگاه های مرتبط و ارتباط با جوامع کارآفرینی بگذارند. هر چقدر یک کارآفرین اطلاعات جامعی از بازار هدف، روش انجام کار، نحوه تیم سازی، روش های ایده پردازی، مدیریت تیم، مبارزه با خشم، مدیریت هیجان، مدیریت لحظات بحرانی، نحوه مذاکره با سرمایه گذار، بستر سازی ایده ارائه شده و آموزه هایی از این قبیل را بیاموزند، مسیر موفقیت شان جذاب تر و دلپذیر تر، و زمان رسیدن به اهدافشان کمتر خواهد بود.  

وی تاکید کرد: وظیفه ما به عنوان خانواده دانشگاهیان این است که اعتماد به نفس و روحیه خودباوری را در بین اقشار دانشگاهی احیا، تقویت و تثبیت کنیم. بسیاری از دانشجویان حتی نمی دانند با همین توانمندی های موجود می توانند به یک فرد ارزشمند تبدیل شوند.  


نحوه حمایت دانشگاه ها، صنعت و مسئولان استانی

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: در اینکه افراد خود تاثیر قدرتمندی را در موفقیشان دارند، شکی نیست. به همان اندازه شکی نیست که هر چقدر حمایت های مادی و معنوی در این حوزه افزایش یابد، نیروی تربیت شده نیز قدرمندتر، صاحب تفکر قوی تر، مطالبه گرتر، و قابل اتکاتر خواهد بود.

وی افزود: باید توجه داشت که دولت در چند سال گذشته کم کم با ایجاد اکوسیستم های نوآوری، ایجاد بسترهای حمایتی از تیم های نوآور، ایجاد آزادی عمل در دانشگاه ها جهت حمایت از نسل جوان و در کل ایجاد حوزه های مسئله محور، در تلاش برای رسیدن به نسل توانمند، افزایش تولیدات دانش بنیان، کاهش خروج ارز و بومی سازی تکنولوژی ها می باشد، ولی باید توجه داشت که تسریع این مسیر روحیه و حمایت مضاعف می طلبد.

روشنیان فرد با ذکر مثالی، گفتک فرض کنید بستر اعتماد سازی فراهم شده است و 10 درصد از 100 کارخانه فعال هر استان، نیاز های نیروی کار خود را برای 5 سال آینده به دانشگاه ارائه داده است. هر کارخانه، اگر در هر 5 سال به 30  نیروی متخصص یا غیر متخصص نیاز داشته باشد، در مجموع می تواند نیاز 10 کارخانه را 300 نفر اعلام کند. اگر دولت به جای هزینه کرد بر روی حوزه های غیر ضروری، حمایت های مالی خود را برای آموزش این 300 نفر اعطا کند، می توان با هزینه بسیار کمتر، در طول دوره 4 ساله کارشناسی و با امید بسیار بالای مخاطبین، برای 300 نفر اشتغال زایی کرد.

وی اضافه کرد: حال اگر تعداد کارخانه های فعال، درصد مشارکت صنایع، مشارکت ارگان های دولتی، شرکت های خصوصی، کارگاه های خصوصی و دیگر شرکت های خدماتی و غیره را به آن اضافه کنیم، می توان به تدریج با بیکاری و کاهش توان خرید مبارزه کرد. البته باید به این مقوله توجه داشت که این امر به عوامل گسترده ای از جمله صبوری برای برنامه ریزی میان مدت، عدم تغییر ناگهانی رویه مدیریتی، ثبات مدیریتی، عدم اعمال سلیقه شخصی در مدیریت و البته وجود یک ارگان متولی انجام کار و تعهد طرفین وابسته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی خطاب بع جامعه دانشجویی خاطرنشان کرد: جدا از سیاست گذاری ها و تدوین برنامه های دولتی برای اشتغال زایی و کارآفرینی، روزتان را با یک کار مفید آغاز کنید، این کار به شما اعتماد به نفس و انگیزه ادامه کار می دهد، همفکری کنید و تیم های خود را بسازید و برای تحقق رسالت انسانی و ایده کارآفرینی خود با انسان ها هم مسیر شوید، بزرگ فکر کنید، زیاد تلاش کنید و اجازه ندهید انسان هایی با دیدگاه سمی شما را از ادامه مسیرتان باز دارند.

وی افزود: بر خلاف آن چیزی که در کتاب های موفقیت می گوید و در فضای مجازی می بینید، زندگی آنچنان مهربان نیست. با این واقعیت روبرو شوید. قبول کنید که همه ما توانمندی و نقص هایی داریم، با این واقعیت که همه می توانند اشتباه کنند، با این واقعیت که شاید مسیری که انتخاب کردید می تواند منجر به شکست شود، به مسیرتان ادامه دهید. اگر زندگی را در یک مجموعه خوب و بد همزمان ببنید راحت تر می توانید لحظات سخت زندگی خود را سپری کنید.

روشنیان فرد با بیان اینکه شجاعت انجام کار و تغییر زندگی داشته باشید؛ چراکه انسان های برجسته، روزی به این فکر رسیده اند که دیگر کافی است و باید کاری برای تغییر زندگی ام انجام دهم، ادامه داد: مطالبه گر باشید، تحلیل کنید و در صورت نیاز به طور منطقی و عقلانی اعتراض کنید، به دیگران امید دهید و امید کسی را از او نگیرید؛ چراکه گاهی برای بعضی انسان ها، امید آخرین دارایی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر هزاران بار شکست خورده اید و خسته شده اید، رها نکنید، استراحت کنید، فکرتان را خالی کنید و دوباره مسیر را ادامه دهید.

خبرنگار: علی انوار

انتهای پیام/

کد خبر: 1131981

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =