مصوبه اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها در حال خاک خوردن است

رییس فرهنگستان علوم پزشکی معتقد است که مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در مورد اسلامی شدن دانشگاه‌ها هم‌اکنون در حال خاک خوردن است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، علیرضا مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی در آئین گشایش نهمین همایش ملی قرآن، عترت و سلامت که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با تاکید بر نقش آموزش، تعلیم و تعلم برگزار شد، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های گوناگون، توجه به آنها را موجب بهبود امور دانست و گفت: وقتی مقام رهبری در توصیه های خود مکررا در مورد دانشگاه ها و سیاست های کلی وزارت بهداشت صحبت می کنند، می بینیم که چقدر ما کوتاهی و غفلت می کنیم و چقدر باید تلاش کنیم تا حسرت نخوریم. باید در مسائل ارزشی مدام بررسی کنیم که ما چه کرده ایم.

مرندی یکی از مسئولیت‌های مهم فرهنگستان را رصد امور سلامت در سطح کلان خواند و گفت: انسان باید بیشتر بر نفس خود کار کند و مادام خود را رصد کند. همان‌گونه که در کارها نیز باید ببینیم که اگر کوتاهی‌هایی هست حتما آن را رفع کنیم. در سیاست‌های کلی کشور بر علم و فناوری، حاکمیت ارزش‌ها و تحقق دانشگاه اسلامی تاکید شده است. آیا ما تلاشی برای اسلامی شدن دانشگاه می‌کنیم؟ مقام رهبری فرموده‌اند که دانشگاه سه چیز لازم دارد، دین، اخلاق و تهذیب. آیا دانشجویانی که تربیت می‌کنیم دارای این ویژگی‌ها هستند یا خیر و اگر نه، قطعا این تجلی روح ما در دانشجویان بوده است.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی در ادامه بر ضرورت توجه به فرمایشات رهبری تاکید کرد و گفت: عزیزانی که امکانی برایشان هست به توصیه های مقام رهبری توجه کنند چرا که این سخنان نیازمند عمل است و همه اساتید و دانشجویان باید با همکاری هم این نهال را سبز نگاه دارند. به هر حال خدا را شاکریم به خاطر انقلابی که خداوند به ما هدیه کرده اما شکر تنها کافی نیست و تلاش مضاعفی می برد تا آن را به نقاط دیگر جهان منتقل کنیم.

مرندی افزود: خیلی ها به این نظام انقلابی دل بسته اند و لذا برای حفظ آن باید تلاش عملی کنیم. شورای انقلاب فرهنگی مصوبه ای دارد در مورد اسلامی شدن دانشگاه ها که اکنون در حال خاک خوردن است. مجموع ما (اساتید، کارکنان و دانشجویان) باید تلاش کنیم که در این مسئولیت سنگین سهمی ایفا کنیم.

مصداق قومی نشویم که قرآن می خوانند و قران آنها را لعنت می کند

حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران،نیز در سخنانی در این همایش، انقلاب اسلامی را معجزه قرن حاضر خواند و گفت: در عصری زندگی می‌کنیم که کمونیست با ادعای عدالت، بدون ذکری از خدا وارد عرصه شد و سپس کاپیتالیست با رهبری امریکا با بهره گیری از نام خدا وارد شد و ضربه‌ای مهلک بر پیکره اخلاق و خانواده وارد کرد. در این عصر، عبد صالح، امام خمینی (ره) مردی که خود ساخته بود و مانند همه انبیا با غربت و تنهایی وارد شد، توانست با حمله بر شیطان و مادی گری، موفقیت و پیروزی به دست آورد. امام حرکت بزرگی انجام داد که همه مدیون آن هستیم و معجزات بزرگی در انقلاب رقم خورد.

وی با اشاره به اهمیت خود سازی و پیام دعوت امام خمینی (ره) به خود سازی گفت: بودند افرادی که حتی عضو سپاه پاسداران بودند و اکنون امام زمان و خدا را منکر شدند. امام در اغلب سخنرانی ها می فرمود "خود را بسازید و تا خود را نسازید دیگران را نمی توانید بسازید" مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی خود فرمودند تا  از سیم خاردار نفس خود رد نشوید نمی‌توانید در عرصه مبارزه بیرونی موفق باشید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با ابراز امیدواری از اینکه "مصداق قومی نشویم که قرآن می خوانند و قران آنها را لعنت می کند" خاطر نشان کرد: ما وارث خون همت، باکری، شهید سلیمانی و امیرالمومنین هستیم. امروزه ایران سنگر اصلی اسلام و  قرآن است و ما به عنوان کسانی که داعیه دار اسلام و قرآن هستیم وظیفه بسیار سنگینی در این حوزه بر دوش داریم.

قناعتی، آیات قرآنی را مملو از تجربه و معجزه دانست و تاکید کرد: اگر به قران نگاه کنیم، معجزات را می بینیم. حرکت کوه ها که در قران به آن اشاره شده (کوه ها نیز مانند ابرها در حال حرکت هستند) اکنون ثابت شده است. خداوند در قرآن به اندازه فهم ما و به اندازه فهم بشر صحبت کرده است و ما چه می دانیم که الف، لام و میم چیست.

وی سپس امکان تحصیل در پزشکی و درمان بیماران را موهبت الهی خواند و افزود: خداوند عالم، حیات را به ما هدیه کرده و اجازه داده که این معجزه (حیات دوباره به بیماران) به دست کادر پزشکی انجام شود. قدر آن را بدانیم و آن را با توجهات دنیوی آلوده نکنیم. نگذاریم که هوای نفس و توجهات مادی بر ما غلبه کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از خدامی خواهم که قدردان باشیم و بتوانیم توفیق خدمت یابیم و در گناه ضربه به اسلام شریک نباشیم. قطعا اگر امروز به اسلام و قرآن توجه نکنیم این لیاقت از ما گرفته و به قوم دیگری داده خواهد شد.

گفتنی است، این همایش دو روزه ۱۲ و ۱۳ اسفندماه با ارائه مقالات مختلف ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1132064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =