حاشیه‌های خواندنی سفر رئیسی به استان گلستان

سفر رئیس جمهور به استان گلستان حواشی مثبت و منفی به همراه داشت؛ از بی‌نظمی در برنامه‌ریزی برای حضور خبرنگاران و عکاسان تا نشستن رئیسی پای درد دل نمایندگان اقشار مختلف مردم.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از گرگان، ساعت هفت و نیم صبح ۱۲ اسفند برای پوشش رسانه‌ای سفر رئیس جمهور به گلستان به استانداری رفتم، به محض ورود به ساختمان استانداری با صحنه عجیبی روبرو شدم؛ اکثر ارگان‌ها، نهادها و مؤسسات در حال نصب بنر بودند، این در حالی‌ است که اگر برای انجام کاری به این ادارات و مؤسسات مراجعه کنید متوجه سنگ‌اندازی‌های  مدیران هر بخش خواهید شد به‌طوری‌که از هر ۱۰ مراجعه‌کننده، قطعاً ۸ نفر یا ناامید باز می گردند یا برای دریافت جواب، کارشان به چند ماه بعد موکول می شوند.
خیلی دوست داشتم به آنها بگویم بنر بزنید و به مردم امیدواری دهید که در اسرع وقت به کار ایشان رسیدگی می‌شود. فکر می‌کنم این متن رئیس جمهور را بیش‌تر خوشحال می‌کند تا خوش آمدگویی!

بی‌نظمی وسیع در برنامه‌ریزی‌های استانداری

ساعت چند دقیقه از ۱۱ صبح گذشته بود که با اعلان تلفن همراهم متوجه پیامکی از استانداری با این محتوا شدم:
«پیام فوری خبرنگار/ عکاس محترم با سلام 
لطفاً جهت دریافت کارت تردد از هم اکنون تا ساعت ۱۵ عصر به دفتر روابط عمومی استانداری مراجعه فرمایید. روابط عمومی استانداری گلستان.»
با عکاسی که قرار بود در جریان سفر رئیس جمهور باهم همراه باشیم، تماس گرفتم و جالب بود که این پیامک برای او ارسال نشده بود.
از سویی دیگر، اگر امروز عکاس یا خبرنگاری برای تهیه خبر خارج از شهر باشد چطور باید با دیدن این پیام ناگهانی و در چنین وقت اندکی خود را به استانداری برساند؟!

دعوت از خبرگزاری‌ها یا سیاهی‌لشکر

با تمام این مسائل، ساعت ۱۲ ظهر به استانداری رسیدم و با دیدن همکارانی که ناراحتی در چهره‌های ایشان موج می‌زد، مواجه شدم.

دلیل را پرسیدم، گفتند که به رسانه‌های محلی توجهی نشده و اجازه پرسش و پاسخ از آنها سلب شده‌است. 
تنها صداوسیما و شاید دو سه خبرنگار از خبرگزاری‌های معروف اجازه طرح سوال از رئیس جمهور و حضور در مراسم استقبال فرودگاه را دارند و صرفا عکاس‌ها می‌توانند همراه آن‌ها حضور داشته باشند.
من هم مانند آن‌ها با ناامیدی برای گرفتن کارت خبرنگاری که گویی تنها به‌عنوان مهمان از ساعت ۱۲ ظهر به صرف ناهار و تماشای بعضی دیدارهای آقای رئیسی دعوت شده بودم، به طرف دفتر روابط عمومی حرکت کردم. 
به‌محض دریافت کارت، متوجه شدم اشتباهاً سِمَت خبرنگار و عکاس را برای من و همکارم جابه‌جا زده‌اند؛ با خودم گفتم شاید این اشتباه فقط برای کارت ما صورت گرفته باشد اما در کمال ناباوری متوجهِ اشتباه در کارت همکاران دیگر هم شدم. 
کارمند روابط عمومی که ما را از وضعیت پیش آمده، شاکی دید، گفت:«نگران نباشید؛ مشکلی به‌وجود ‌نخواهد آمد».
 با تحویل گرفتن کارت و هماهنگی با همکار عکاسم از استانداری به سمت خانه راه افتادم.
ساعت حدود چهار و نیم بعد از ظهر، پیامک دیگری را که ساعت و نحوه حضور عکاس‌ها را نشان می‌داد دریافت کردم و از آن‌جایی که حدس می‌زدم برای دوستم ارسال نشده‌است، وظیفه روابط عمومی استانداری را انجام دادم و برای او فرستادم که البته حدسم درست بود.

غفلت از قطب کشاورزی و گردشگری کشور

برای دیدن خبر، زدم شبکه گلستان. عکاسان و چند تن از خبرنگاران دست‌چین‌شده، با فاصله  در یک طرف و نماینده ولی‌فقیه و استاندار به همراه پسر شهید مدافع حرم که خیلی آراسته دسته گلی زیبا در دست داشت، در سویی دیگر، پای پله‌های هواپیما منتظر خوش آمد گویی به رئیس جمهور بودند.

رئیسی به خبرنگار صداوسیما در مورد علت سفر خود به گلستان این‌طور پاسخ داد: تلاش می‌کنیم با یک اقدام جهادی و کمک مدیران بسترهای مورد نیاز در زمینه اشتغال را فراهم کنیم تا یک کار متفاوت برای استان انجام داده باشیم.
ولی آیا مدیران به وظیفه‌ای که رئیس جمهور با این سخنان بردوش آن‌ها می‌گذاشت، عمل خواهند کرد؟

بعد از ناهار، حدود ساعت ۱۴ خبرنگاران را با مینی‌بوس‌هایی که تهیه شده‌بود به سمت دانشگاه آزاد گرگان، محل دیدارها و جلسات رئیس‌جمهور بردند.

دوست عکاسم در راه با دلخوری شدید از برخورد نادرستی که با عکاسان حین بازدید رئیس جمهور از اسکله بندرترکمن شده بود گفت. 

او می‌گفت به عکاسان اجازه همراهی با رئیسی برای پوشش برنامه‌ها را نداده بودند و آن‌ها هم در یک اقدام اعتراضی دوربین‌های خود را کنار بساط کفش یک دست‌فروش به حراج گذاشتند! 
جلوی دانشگاه بسیار شلوغ بود. هم نیروهای اداری و امنیتی بودند، هم افرادی که از اقشار و اقوام مختلف برای این نشست دعوت شدند، حتی تعداد زیادی از مردمی هم که دعوت نبودند، به امید دیدن رئیس‌جمهور و بیان مشکلات ایشان آمده بودند. 

پس از بازرسی وارد سالن شدیم. خبرنگاران و عکاسان هرکدام، در جای خود مستقر شدند. تقریباً همه برای ورود رئیس جمهور آماده بودیم و عکاسان به‌دنبال بهترین سوژه‌های خود یعنی نمایندگان اقوام مختلف استان که با لباس‌های محلی و رنگارنگ خود وارد سالن می‌شدند، بودند.
تقریبا همه چهره‌های سرشناس استان یکی یکی از راه می‌رسیدند. حجت الاسلام طاهری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان که سابقه فعالیت‌های سیاسی زیادی مثل نمایندگی مردم در مجلس نهم را دارد نیز در سالن حضور داشت.   
آیت الله رئیسی با ۴۰ دقیقه تاخیر، ساعت ۱۶:۴۰ وارد سالن اجتماعات شد.
مراسم با اجرای سرود ملی و تلاوتی چند از آیات قرآن کریم، بدون وقفه شکل رسمی به خود گرفت.
اولین سخنران از قوم بزرگ ترکمن و از اهالی نگین‌شهر بود. درخواست مهم خود را درمورد کمبود آب و ایمن سازی جاده آق قلا مطرح کرد.
بعد از او همسر شهید ذورقی به نمایندگی از خانواده شهدا و ایثارگران دقایقی را به نطق پرداخت و به رئیسی خیر مقدم گفت.

سید علی موسوی فعال محیط زیست و منابع طبیعی، خانم میربهبهانی فوق تخصص خون و انکولوژی به نمایندگی از جامعه بانوان و کادر درمان به طرح مهمترین مشکلات حوزه سلامت همچون عدم کنترل و توزیع عادلانه دارو پرداخت. نمایندای هم از طرف قشر دانشجو سخنرانی کرد.
سپس، حجت الاسلام طاهری پشت میکروفون رفت و به نکاتی مثل دخالت نمایندگان مجلس در در انتصاب مدیران اجرایی استان و همچنین بدهی دو هزار میلیارد تومانی دولت به دانشگاه آزاد اشاره کرد. 
اما میان این سخنرانی‌ها بیش از همه جای نماینده‌ای از جامعه فرهنگیان استان خالی به‌نظر می‌رسید. 
رئیس جمهور با صلوات حضار، از پله‌های صحنه بالا رفت و پشت تریبون قرار گرفت. 
سخنان خود را با گلایه از عدم استفاده لازم از ظرفیت آشوراده و بندرترکمن آغاز کرد و از احیای اقتصاد دریا گفت. 
وی همچنین از مذاکراتی که با ترکمنستان پیرامون واردات گاز در زمستان امسال انجام شده‌ بود خبر داد.
پس از سخنرانی رئیس جمهور،  اجرای گروه سرود پایان‌بخش این نشست بود.
رئیس جمهور برای حضور در شورای اداری و در نهایتا نشست خبری پایان سفر، آماده می‌شد و حالا فقط چند خبرنگار دست‌چین شده برای حضور در نشست خبری بودند که برای ادامه برنامه‌ها باقی‌ می‌ماندند.

خبرنگار: زهرا پائین‌محلی

کد خبر: 1132098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =