آینده نامعلوم بنزین در ۱۴۰۱/ کیش و قشم الگوی کل کشور می‌شود؟

دولت در سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفت طرح تازه‌ بنزینی خود را در کیش و قشم اجرایی کند. اما وضعیت طرح تازه بنزینی و قیمت این حامل انرژی در سال جدید همچنان نامشخص است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، مساله بنزین و تب و تاب آن در سال‌های گذشته، اخبار مربوط به این حوزه را قدری برای مردم حساس کرده است. در سال گذشته نیز، مساله هک شدن جایگاه‌های بنزین در کنار تصمیم دولت برای تخصیص بنزین به افراد به جای واریز سهمیه سوخت ماهانه، باعث شد تا دوباره کلیدواژه بنزین در راس اخبار قرار گیرد.

بیشتر بخوانید

بهار ۱۴۰۱ برای ایجاد تغییر بنزینی تصمیم‌گیری می‌شود

در این میان، دولت اعلام کرد که فعلا قصد ندارد بنزین را گران کند و صرفا برای رعایت عدالت در توزیع یارانه بنزین، در حال مطالعه طرحی برای اجرای آن در کیش و قشم است تا در صورت موفقیت آن، برای دیگر مناطق هم اجرایی شود.

اواخر سال هم یکی از نمایندگان مجلس تاکید کرد که قیمت بنزین قرار نیست گران شود. هرچند که طبق گفته رئیس رئیس ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین، قرار است در بهار ۱۴۰۱ برای آن تصمیم‌گیری شود.

علی ملکی، رئیس ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در خصوص جزئیات اجرای این طرح آزمایشی گفته است: طرح بازتوزیع یارانه بنزین که اختصاص ۲۰ لیتر بنزین به‌ازای هر نفر از خانوار است، در کیش آغاز شده است و این طرح در صورت اجرای موفقیت‌آمیز در کیش و سپس جزیره قشم، در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

بر اساس نظام سهمیه‌بندی فعلی در خصوص بنزین، تنها ۲۷ میلیون دارنده خودرو و موتورسیکلت در کشور از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند و کسانی که دو یا چند وسیله نقلیه دارند بیشتر از کسانی که یک وسیله نقلیه دارند از یارانه بنزین بهره‌مند هستند؛ اما در طرح تخصیص یارانه به افراد به‌جای خودروها، قرار است یارانه بنزین به هر کد ملی تعلق گیرد و تمام افراد جامعه بدون درنظر گرفتن اینکه وسیله نقلیه دارند یا ندارند، به‌مساوات از یارانه بنزین بهره‌مند شوند.

البته یکی از مواردی که به اعتقاد کارشناسان در اجرای طرح سهمیه‌بندی باید مورد توجه قرار گیرد، مساله شفافیت در اجرای طرح است. کما اینکه تا دقیقه آخر هم مشخص نبود اجرای طرح اختصاص بنزین به افراد از چه زمانی در کیش و قشم اجرایی می‌شود.

ایسکانیوز در آن زمان با پیگیری‌هایی که از مردم کیش و قشم داشت به این نتیجه رسیده بود که حتی نحوه اجرای طرح به درستی برای مردم این مناطق تبیین نشده است. با این حال، اول اسفند این طرح کلید خورد و رسما در کیش و قشم اجرایی شد.

در این طرح، قیمت بنزین تغییری نکرده است و بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد۳۰۰۰  تومان است و افراد فاقد خودرو که مصرف بنزین ندارند می‌توانند سهیمه بنزین یارانه ای خود را به دیگران انتقال داده یا به فروش برسانند. بر این اساس سهمیه خودروهای عمومی کماکان مانند قبل به کارت سوخت آنها تعلق می‌گیرد.

البته برخی کارشناسان هم در این رابطه معتقدند که کیش و قشم نقطه مناسبی برای اجرای یک طرح و بعد تصمیم‌گیری برای کل کشور نیست چرا که شکاف طبقاتی در این دو نقطه بیشتر از کلانشهرهای دیگر است و شاید نتوان به درستی اجرای این طرح را ارزیابی کرد.

به گزارش ایسکانیوز، حالا مشخص نیست با توجه به اینکه در بودجه ۱۴۰۱ نیز چیزی به صورت علنی برای قیمت بنزین قید نشده، قرار است چه سرنوشتی در سال جدید برای بنزین رقم بخورد. چیزی که مشخص است، قرار است بر اساس اجرای طرح بنزین در کیش و قشم، تصمیم‌های تازه‌ای برای این بخش گرفته شود.

کد خبر: 1132322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =