عدم شفافیت از موانع بنیادی برقراری عدالت در نظام پرداخت حقوق و دستمزد است

عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: شفافیت و مبارزه با مفاسد از موانع بنیادی عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد است.

بهروز محبی نجم آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با بیان اینکه لایحه بودجه یک سند حکمرانی است که متأسفانه سال‌هاست با وجود تغییرات شرایط کشور دولت‌ها همان برنامه‌ها در اسناد گذشته را تکرار می‌کنند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری سنوات گذشته بر اصلاح ساختار بودجه و مدل پرداختن به آن تأکید کردند به همین دلیل کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نگاه ویژه‌ای به موضوع داشت و کمیته اصلاح ساختار بودجه در کمیسیون تشکیل و بررسی‌ها شروع شد. در این راستا یکی از مواردی به صورت جدی بحث منابع و واقعی شدن آن و در نهایت رسیدن به ذی‌نفعان است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شفافیت و مبارزه با مفاسد یکی از موانع بنیادی در بحث عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد است، تصریح کرد: یکی از مواردی که مطرح کردیم اینکه منابع و درآمدهای دولت به صورت شفاف و ماهانه به کمیسیون‌های مربوطه گزارش شود و این از مواردی است که در اصلاح ساختار باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و کمیته اصلاح ساختار آن را از اصلی ترین برنامه‌های خود تعریف کرده است.

بیشتر بخوانید:

استثنائات قانونی در نظام پرداخت حقوق و دستمزد شایسته نیست

محبی نجم آبادی تأکید کرد: از دولت خواستیم اطلاعات خود از ابهاماتی که در بودجه وجود دارد و مشکلاتی که حین اجرا با آن مواجه شده و حتی بودجه‌هایی که قوانین عملیاتی ندارند را به مجلس گزارش کند. لذا تلاش برای عملیاتی کردن اینها از مسائل جدی در اصلاح ساختار بودجه است و باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه متأسفانه گاهی به این معضل مواجه هستیم که افراد با چانه زنی و نفوذ در سازمان برنامه و بودجه تلاش می‌کنند ردیف‌های جدید ایجاد کنند و این مسئله از نقائص جدی است که وجود دارد، گفت: قطعاً این ردیف‌ها باید ماده 23 و نظر کارشناسی دقیق داشته باشند. متأسفانه کمیته ماده 23 گاهی با تأخیر تشکیل می‌شود و بسیاری از پروژه‌هایی که باید عملیاتی شوند، موفق به گرفتن ردیف نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه در تصویب مصوبات کمیسیون تلفیق با کثرت پیشنهادها مواجهیم، اظهار کرد: هشت هزار پیشنهاد در صحن برای لایحه بودجه مطرح است که اگر به صورت دقیق مطرح شود و مخالف و موافق صحبت کنند، بررسی لایحه بسیار طولانی می‌شود. لذا معتقدم پیشنهادها باید قبل از مطرح شدن در صحن علنی مجلس یک پالایشی داشته باشند و پیشنهادهای تکراری، سیاستی و یا آنان که مربوط به قوانین دائمی است و با آن تناقض دارد، حذف شود. اینها همگی مستلزم تغییرات جدی در مسیر بودجه نویسی است.

کد خبر: 1132391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =