اردبیل بهشت زنبورداران/ جاذبه‌های گردشگری دارالامان

استان اردبیل به مرکزیت شهر اردبیل در منطقه آذربایجان قرار دارد. استان اردبیل قبلا یکی از شهرستان‌های بزرگ استان آذربایجان شرقی بود که به‌علت درخواست مردم اردبیل در تاریخ ۱۳۷۱/۱/۲۳ از آذربایجان شرقی جدا شده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، اردبیل در زمان تیمور با نام دارالرشاد و در زمان پادشاهان صفوی با نام دارالامان شناخته می‌شد اما اگر به ریشه اوستایی واژه اردبیل نگاه کنیم، به ترکیب واژه آرتا (به معنی مقدس) و ویل (به معنی شهر) می‌رسیم که در مجموع می‌شود شهر مقدس، چرا که به اعتقاد بسیاری از محققین، زرتشت از این ناحیه پندارهای نیک خود را گسترش داد. لبته اگر باز هم می‌خواهید درباره القاب اردبیل بیشتر بدانید، می‌توان به بهشت زنبورداران نیز اشاره کرد. 

استان اردبیل به مرکزیت شهر اردبیل در منطقه آذربایجان قرار دارد. استان اردبیل قبلا یکی از شهرستان‌های بزرگ استان آذربایجان شرقی بود که به‌علت درخواست مردم اردبیل در تاریخ ۱۳۷۱/۱/۲۳ از آذربایجان شرقی جدا شده و به استان تبدیل شد. این استان از ۱۰ شهرستان، ۲۵ بخش، ۲۱ شهر و ۶۶ دهستان تشکیل یافته است. اردبیل، بیله‌سوار، پارس‌آباد، خلخال، سرعین، کوثر، گرمی، مشگین‌شهر، نمین و نیر از شهرستان‌های استان هستند.

طبیعت سرسبز و زیبای این استان را در فصل‌های بهار و تابستان می‌توان مشاهده کرد و لذت برد. بیشترین تعداد هتل و هتل آپارتمان‌ها با جمعیت نسبتا کم ساکن در خود در مقایسه با سایر مناطق گردشگری ایران را در شهر سرعین می‌توان پیدا کرد.

رودخانه‌های فراوان و کوه‌های مرتفع در بخش‌های مختلف استان وجود دارد. سبلان سومین قله مرتفع و آتش‌فشانی ایران دارای چشمه‌های آب گرم طبیعی در استان است و گرم‌ترین چشمه آب گرم طبیعی جهان در این منطقه قرار دارد.

جاذبه های گردشگری اردبیل

اردبیل بهشت زنبورداران/ جاذبه‌های گردشگری دارالامان

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

مجموعه خانقاه و بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی شاهکاری از هنر و معماری ایرانی محسوب می‌شود که محل دفن شیخ صفی، شاه اسماعیل و تعدادی از صاحب‌منصبان دوره صفوی است. این مجموعه منحصربه‌فرد در سال ۱۳۱۰ در میان آثار ملی ایران قرار گرفت و تنها اثر ثبت جهانی اردبیل به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ هجری شمسی) در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. بناهایی از سال ۷۳۵ تا ۱۰۳۸ هجری قمری (۷۱۴ تا ۱۰۰۸ هجری شمسی) در این مجموعه ساخته شده‌اند که از نظر معماری، تزیینات، صندوق منبت و مشبک‌ قبور و غیره، شکوه معماری مذهبی از دوره ایلخانی تا صفوی را به نمایش می‌گذارند.

این مجموعه نه‌تنها محل تدفین چهره‌های سرشناس و مطرح به حساب می‌آید، بلکه معماری چشم‌نواز ایرانی و تزیینات زیبایی نظیر کاشی‌کاری معرق، مقرنس، گچ‌بری، کتیبه‌هایی نفیس از آثار میر عماد، میر قوام‌الدین و محمد اسماعیل (خطاطان نامدار دوره صفوی)، منبت‌کاری، نقره‌کاری، نقاشی، تذهیب و طلاکاری، نقاشی و غیره را به تصویر می‌کشد و از همین رو، جزو شاخص‌ترین بناهای تاریخی ایران به حساب می‌آید. یکی از اشیای نفیس بقعه شیخ صفی با شهرت جهانی، فرش اردبیل است که در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می‌شود. در جریان جنگ‌های ایران و روسیه و سقوط اردبیل در دوره قاجار، نسخ خطی کتابخانه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از ایران خارج شد و هم‌اکنون در موزه آرمیتاژ در سن‌پترزبورگ روسیه قرار دارند.

اردبیل بهشت زنبورداران/ جاذبه‌های گردشگری دارالامان

دریاچه شورابیل اردبیل

دریاچه شورابیل اردبیل، به وسعت ۱۸۰ هکتار تنها دریاچه طبیعی داخل ایران است که چهره متفاوتی به استان اردبیل بخشیده و از دیدنی‌ترین مکان‌های تفریحی اردبیل به شمار می‌رود. پهنه آبی نیلگونی که مشخص شده قدمتی بیش از دریاچه ارومیه دارد و بسیار پیش تر از بزرگترین دریاچه ایران در دشت اردبیل روزگار می گذرانده است. بهترین فصل برای بازدید از دیدنی های اردبیل به ویژه دریاچه شورابیل و گردش در آن بهار و تابستان است، به ویژه ماه انتهایی بهار و دو ماه اول تابستان که هوای خنک آنجا می‌تواند شما را برای چند روز از گرمای هوا در شهرهای دیگر رها کند. پس کوله بارتان را ببندید و با تور اردبیل سرعین علاءالدین تراول راهی این شهر زیبا شوید. این دریاچه محل گذر بسیاری از پرندگان مهاجری است که در حال مهاجرت به تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران هستند، پرندگان مهاجری همچون پلیکان خاکستری و لک لک سیاه که فرودشان، جلوه‌ای از زیبایی و شکوه آفرینش است. پرندگان بومی منطقه نیز همچون مرغابی‌ها، حواصیل‌ها، قرقاول‌ها و دراج‌ها، زیبایی چشم‌اندازهای این دریاچه را دوچندان کرده‌اند. ماهی‌های قزل آلای رنگین‌کمان و آزاد نیز از جمله آبزیان ساکن دریاچه شورابیل هستند. گیاهان نی و جگن اطراف دریاچه به وفور یافت می‌شوند، همچنین جنگل‌کاری‌های اخیر به تنوع پوشش گیاهی آن افزوده است. در گذشته، آب این دریاچه، بسیار شور بوده و به همین دلیل، محلی‌ها به آن  شورابیل می‌گفته‌اند، شوری آب دریاچه و لجن‌های اطرافش، آن را به عنوان یکی از مقاصد آبدرمانی بدل کرده بود، ولی بعدها که آب‌های شیرین به آن اضافه شد، خاصیت درمانی خود را از دست داد. اسکله قایقرانی، پیست دوچرخه سواری، باغ وحش، گنجینه تاریخ طبیعی، بازارچه صنایع دستی و رستوران از جمله امکانات اطراف کنار این دریاچه به شمار می‌آیند که در کنار آن‌ها می‌توانید یک روز کامل را در اطراف دریاچه بگذرانید. همچنین بخش بزرگی از ساحل اطراف دریاچه با فضای سبز و پارک‌ها و بخش‌های ساحلی متنوع پوشیده شده است. از پارک باغ بهشت و پارک صخره‌ای بگیرید تا پارک شورابیل که محیط دلچسب و زیبایی را برای گشت و گذار و بازی و سرگرمی به وجود آورده اند. 

اردبیل بهشت زنبورداران/ جاذبه‌های گردشگری دارالامان

جنگل فندقلو اردبیل

اگر به طبیعت بکر و سرسبزی علاقه دارید، اگر از دیدن دشتی پر از گل به وجد می‌آیید، اگر عاشق نفس کشیدن در هوای پاک و متبوع هستید، اگر به دنبال چشمه‌های طبیعی برای آبدرمانی هستید یا جایی که در آن بتوانید در سکوت، آرامش پیدا کنید کافی است با تور سرعین اردبیل علاءالدین تراول همراه شوید و دل را به جاده بزنید تا به جنگل فندقلو اردبیل برسید. جنگلی که هرکس آن را دیده به بهشتی رویایی با چشم‌اندازهایی بی نظیر تشبیهش کرده است. هزار هکتار از ۴ هزار هکتار مساحت این جنگل را درختان متنوع فندق پوشش داده‌اند و ممرز و راش و بلوط و بیدمشک همراه با گونه‌های علفی متعدد جلوه‌هایی رنگارنگ به آن بخشیده و گل سوسن چلچراغ، از کمیاب‌ترین گل‌های دنیا و دشت بابونه مشهور این جنگل، آن را غرق زیبایی کرده است. شکفتگی آن همه گل سپید بابونه معطر در میان دشتی وسیع، آن را به عروسی سپیدپوش در میان جنگل فندقلو شبیه کرده که شما را به میهمانی شاد طبیعت فرا می‌خواند. مارال‌های جنگل فندقلو که در سال ۱۳۸۹ در آن رها شده‌اند، بر جذابیت‌های این جنگل دوست داشتنی افزوده است. 

اردبیل بهشت زنبورداران/ جاذبه‌های گردشگری دارالامان

کوه سبلان

سومین قله بلند ایران که آتشفشانی خاموش و کوهی مقدس به شمار می‌آید، قله سبلان یا ساوالان است که بر سه شهر اردبیل، اهر و مشکین شهر مشرف است. سبلان سه قله دارد که مرتفع ترین آن قله سلطان ساوالان با ارتفاع ۴۸۱۱ متر است که در جبهه غربیش، تندیسی طبیعی به شکل عقاب قرار گرفته که به نوعی نماد کوه سبلان نیز به شمار می‌آید، عقابی نشسته در کنار جان پناه که مغرورانه سر را به سمتی خم کرده است. قله‌های دیگر سبلان، هرم و کسری نام دارند. برخی قله سبلان را محل بعثت زرتشت پیامبر می‌دانند، این عقیده سبب شده تا مردم محلی منطقه، آن را مقدس بدانند. ویژگی شگفت‌انگیز سبلان، دریاچه‌ تماشایی آن است که در دهانه‌ آتشفانی کوه قرار دارد. اگر مسیر دامنه‌ کوه را تا آن بالا کوهنوردی کنید، با یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت روبرو می‌شوید. این دریاچه‌ آتشفشانی، بیضی‌شکل است و آب آن ۲۵ متر پایین‌تر از لبه‌های مخروط آتشفشانی قرار گرفته است. آب زلال دریاچه‌ سبلان آبی مایل به سبز است و از بارش برف تامین می‌شود.این دریاچه‌ دیدنی، باتوجه به دمای محیط در بیشتر ماه‌های سال یخ‌زده است و تنها در مرداد و شهریور ذوب می‌شود. سبلان در بیشتر طول سال پوشیده از برف است و همین باعث شده است که به بهشت اسکی‌بازان مبدل گردد. پیست اسکی آلوارس در ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس کوه سبلان واقع شده که بالابر و تله‌سیژ دارد و مهیج‌ترین لحظات را برای افراد می‌تواند رقم بزند، خلاصه این که می‌توان گفت کوه سبلان جلوه‌ای زیبا از طبیعت کم نظیر ایران است که سنگ‌ها و صخره‌هایش نیز با انسان حرف می‌زنند. وجود عناصر زیبا و بدیع طبیعی همچون یخچال های دائمی، چشمه های آب گرم و آب معدنی متعدد، فضایی مناسب و دلپذیر را برای دوستداران طبیعت به وجود آورده است و هر ساله هزاران نفر از کوهنوردان و مشتاقان طبیعت، به این قله دلپذیر صعود می‌نمایند. 

اردبیل بهشت زنبورداران/ جاذبه‌های گردشگری دارالامان

خانه تاریخی صادقی

از اولین مکان‌هایی که پس از ورود به هر شهر تاریخی در ایران توصیه می‌شود که از آن بازدید کنید، خانه‌های تاریخی است. خانه تاریخی مرحوم حاج میرزا ابراهیم صادقی، در کوچه سرتیپ آباد، جنب مسجد اوچدکان واقع شده است. این خانه به خاطر داشتن معماری سنتی و هنر مقرنس و مشبک کاری در اورسی‌ها دارای ارزش هنری و معماری است.

خانه صادقی در سال ۱۲۸۳ هجری قمری، مطابق با ۱۲۴۳ هجری شمسی بنا شده است. این خانه از یادگارهای ارزشمند دوران قاجار به شما می‌رود. ساخت این بنا چهار سال طول کشید.

این خانه تاریخی زیبا حاصل هنر حاج محمد معمار اردبیلی است. این بنای تاریخی دارای سه بخش مجزا است که برای مراودات اجتماعی، مذهبی، اقتصادی و خانوادگی به کار گرفته می‌شد.

در تالار اصلی عمارت هنوز بر طاق نماها و بالای طاقچه‌ها مقرنس گچی مشاهده می‌شود.  در ازاره دیوارهای جانبی کتیبه زیبای آیت‌الکرسی به خط نستعلیق نقش بسته است.

این خانه تاریخی از ویژگی‌های منحصر به فردی بهره می‌برد. خانه تاریخی صادقی در ۱۶ اسفند ۱۳۸۶ به شماره ۱۴۴۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اردبیل بهشت زنبورداران/ جاذبه‌های گردشگری دارالامان

برج شاطر

برج شاطر که با نام گنبد شاطر نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی اردبیل در فاصله‌ ۶ کیلومتری شهر و در روستایی به نام صومعه است. تپه‌های باستانی متعددی در پیرامون و اطراف این برج قرار گرفته‌اند. باستان‌شناسان قدمت این تپه‌های تاریخی را به دوران قبل از اسلام نسبت می‌دهند. از ویژگی‌های جالب معماری برج طرح آن محسوب می‌شود. نمای این سازه از داخل به‌صورت استوانه و از خارج به شکل ده‌ضلعی است و ازاره‌ای سنگی دارد که از چهار برج سنگ‌تراش تشکیل شده است. باستان‌شناسان با توجه به نوع معماری برج و شباهت آن به آرامگاه چلبی اوغلو در سلطانیه، زمان ساخت برج شاطر را قرن هشتم هجری تخمین می‌زنند. این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۶۱۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام /

کد خبر: 1132393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =