شفاف نبودن هزینه‌کرد بودجه در دانشگاه‌های علوم پزشکی/ مسئولان خود را موظف به توضیح نمی‌دانند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: زمانیکه شفافیت وجود نداشته باشد، مشخص نیست واقعا بودجه‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی بری امور آموزشی و فرهنگی هزینه شده است یا خیر.

آرین پورزال در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به مطالبه جدی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر هیچ گونه شفافیتی در این دانشگاه‌ها وجو د ندارد که این موضوع باعث شده تا مسئولان خود را موظف به ارائه توضیح ندانند.

وی با اشاره به اینکه شفافیت در دانشگاه‌های علوم پزشکی نباید محدود به بودجه و مسائل مالی شود، گفت: شفافیت در هزینه‌کرد بودجه اختصاص داده شده به این دانشگاه‌ها شاید اهمیت بسیاری داشته باشد؛ اما نباید از موضوعاتی مانند خدمات رسانی، پاسخ‌گویی، آموزش دانشجویان غافل شد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: روسا و مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی باید عملکرد خود را به واسطه اجرای شفافیت به دانشجویان و مردم  توضیح دهند. تا مشخص شود عملکرد آنها تا اهداف تعیین شده و انتظارات موجود تا چه میزان فاصله دارد.

وی با بیان اینکه بودجه‌های کلان توسط وزارت بهداشت به دانشگاهای علوم پزشکی اختصاص می‌یابد، گفت: زمانیکه شفافیت وجود نداشته باشد، مشخص نیست واقعا بودجه‌ این دانشگاه‌ها هزینه شده است یا خیر.

پورزال با اشاره به اینکه وزارت بهداشت معاونت‌های مختلفی مانند بهداشت، تامین نیروی انسانی، درمان، آموزش، پژوهش و فرهنگی دارد که هر کدام وظیفه، اهداف و عملکرد جداگانه‌ای بر عهده دارند، گفت:  در حال حاضر  اصلا مشخص نیست این وزارتخانه برای هر کدام از معاونت‌های خود  که به نحوی با دانشگاه‌ها هم در ارتباط هستند، تا چه میزان بودجه در نظر می‌گیرد. 

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: مسئولان وزارت بهداشت یا دانشگاه‌های  علوم پزشکی در پایان سال گزارش دقیقی مبنی اینکه این بودجه‌ها در چه حوزه‌های و با چه اهدافی هزینه شده است. به عنوان مثال حدود 10 میلیارد به معاونت فرنگی این وزارتخانه برای یک سال اختصاص می‌یابد؛ اما در انتهای سال این معاونت هیچ توضیحی برای عملکرد خود ارائه نمی‌دهد. 

وعده‌ محقق نشده وزیر بهداشت درباره شفافیت

پورزال درباره اهمیت دانشگاه‌های علوم پزشکی تصریح کرد: تمامی کشورهای دنیا بعد از مسائل نظامی و امنیتی، اولویت اول آنها نظام سلامت و موضوعات بهداشتی است. دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت با سه رکن جسم، روح و سلامت مردم و آموزش ارتباط دارد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه وعده‌های مسئولان درباره تحقق شفافیت محقق نشده است، گفت: ابراهیم رئیسی با این وعده در انتخابات شرکت کرد، همچنین بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمان رای گیری در مجلس نیز وعده اجرای شفافیت را داد؛ اما تا کنون شاهد اجرای آن نبوده‌ایم.

وی با تاکید به اینکه شفافیت باید در تمامی امور وجود داشته باشد، گفت: در حال حاضر باید ساختار، نظام یا سامانه‌ای طراحی و ایجاد شود تا تمامی فعالیت‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی در آن به صورت شفاف مشخص باشد. این موضوع باعث می‌شود ضمن برچیده شدن روند بروکراسی پیچیده و بی حاصل، نظارت بر عملکردها نیز توسط دستگاه‌های نظارت کننده به صورت مطلوب انجام شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1132477

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =