ابتکار مذاکراتی ایران در وین / توافق نهایی معطل تضمین واشنگتن

مذاکرات وین هر چند به گفته تحلیلگران رو به پیشرفت است، اما نتیجه نهایی هنوز در گرو حل موضوعات باقی مانده و مهم است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شد و نمایندگان 1+4 در کارگروه‌های مختلف در حال تکمیل پیش نویسی برای متن نهایی توافق و حل موضوعات اختلافی برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها به یکدیگر هستند تا در نهایت سندی به امضای اعضا برسد که حداکثر انتفاع شرکت کنندگان در مذاکرات را در بر بگیرد.

هفته گذشته علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان با دستور کار مشخص به وین بازگشت همچنین بازگشت نمایندگان سه کشور اروپایی که برای رایزنی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند، روز جمعه از حصول توافقی نزدیک در وین خبردادند.

سفر رافائل گروسی مدیرکل سازمان انرژی اتمی به تهران که با هدف شفاف‌ کردن برخی ادعاها و اظهارات تکراری و بی‌پایه و اساس، درباره کشف ذرات اتمی در تأسیسات هسته‌ای ایرا مطرح شده بود که در نهاست به صدور بیانیه‌ مشترکی منجر شد که نشان می‌دهد پرونده یکی از چهار مکان ادعایی بسته شده و همچنین سایر مسائل ادعایی نیز بر اساس نقشه راه مشخص شده، تا خردادماه سال آینده حل و فصل می‌شود.

این رفت‌وآمدها که به نحوی گفت‌وگوهای وین را وضعیت مباحثات خارج کرده از نگاه برخی تحلیلگران به قریب الوقوع بودن توافق در وین تعبیر شده است. با این همه علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی به دستور کار مشخص ایران در وین اشاره کرده و می‌نویسد: کنش‌های مثبت و منفی کشورهای حاضر در مذاکرات وین با هدف تامین منافع انجام می‌شود و قابل درک است. تنها عامل موثر بر تعامل ما با ۱+۴ نیز تامین منافع مردم ایران است.

وی اضافه کرد: ارزیابی مؤلفه‌های جدید مؤثر بر مذاکرات و اتخاذ ابتکارات مذاکراتی برای سرعت دادن به حصول نتیجه را در دستور کار داریم. با وجود پیشرفت قابل توجه مذاکرات، هنوز موضوعات مهمی باقی مانده است و توافق نهایی هنوز حاصل نشده است و زمان قطعی برای آن وجود ندارد. دستیابی به توافق نهایی، تنها با اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم توسط طرف‌های غربی به ویژه واشنگتن، در دسترس خواهد بود.

در ادامه گفت‌وگوها برای حل مناقشات فیمابین علی باقری مذاکره کننده ارشد کشور روز یکشنبه با انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات، دیدار و آخرین روند مذاکرات را بررسی و در خصوص آن رایزنی کرد.

ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین خبرها از مذاکرات وین درباره روند مذاکرات وین می‌گوید: یکی از مبانی باقی مانده این است که آمریکا چه اقداماتی را انجام دهد تا بتواند مجدداً عضو برجام شود و خواسته اساسی ایران در این مرحله لغو تحریم‌ها و امکان ایجاد همکاری‌های بین‌المللی بر اساس پاراگراف ۲۹ توافقنامه برجام است.

نماینده مردم تهران تأکید کرد: امروز نگرانی درباره اجرای تعهدات آمریکا فراتر از ایران است و کشورهای مختلفی نگران بدعهدی مجدد آمریکا در صورت احیای برجام هستند.لذا گرفتن تضمین مطالبه‌ای منطقی است که مورد تأکید دیگر طرف‌ها در وین نیز هست.

به گفته محمود عباس‌زاده مشکینی هم معتقد است جمهوری اسلامی ایران برگه‌های ارزشمندی در اختیار داشت دارد که روند مذاکرات وین را به سمت خوشبینانه هدایت می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت می می‌گوید: موضوعی که مجلس و ملت روی آن حساس است و پاشنه آشیل برجام هم بود، تضمین است. بدون تضمین عملی هیچ توافقی قابل اعتنا و اتکا نیست. بنابراین تحقق تعهدات طرفین به مؤلفه تضمین بستگی دارد و هیچ عجله‌ای هم برای تمام کردن مذاکرات نداریم.

وی با اشاره به سفر مثبت رافائل گروسی و طرح برخی پرونده‌های سیاسی در مذاکرات وین، گفت: الان توپ در میدان غربی‌هاست. مطالبه جمهوری اسلامی ایران بیّن و منطقی است. سابقه غرب سابقه خوبی نیست و ما برای عملی شدن تعهدات در وین تضمین می‌خواهیم.

کد خبر: 1132503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =