آمادگی جمهوری آذربایجان برای مذاکرات صلح با ارمنستان

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان آمادگی خود را برای آغاز مذاکرات بر سر توافقنامه صلح با ارمنستان و بر اساس اصول بین‌المللی همچون تمامیت ارضی اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز دوشنبه در پیام تبریکی به «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به مناسبت سی‌امین سالگرد روابط دیپلماتیک بین دو کشور، آمادگی خود را برای آغاز مذاکرات بر سر توافقنامه صلح با ارمنستان و بر اساس اصول بین‌المللی همچون تمامیت ارضی اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

صدور حکم بازداشت روسای جمهور سابق ارمنستان توسط جمهوری آذربایجان

به گزارش خبرگزاری«نیوز آرمنیا» «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت: «امیدواریم که فرانسه از برنامه صلح آمیز در منطقه حمایت کند.»

علی اف افزود که باز شدن راه‌های حمل و نقل چشم انداز اقتصادی بزرگی را برای منطقه نوید می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان نیز روز دوشنبه در واکنش به اظهارات «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه جمهوری آذربایجان بارها به ارمنستان پیشنهاد امضای معاهده صلح داده است، گفت: «دولت جمهوری ارمنستان راهبردی را برای گشایش دوران توسعه صلح آمیز در منطقه اتخاذ کرده و طبیعتاً آمادگی خود را برای برداشتن گام‌هایی در این راستا نشان می‌دهد. چندین بار در بالاترین سطح اعلام شده که این یکی از اولویت های دستور کار دولت ارمنستان است.»

وی باز شدن مسیرهای ارتباطی و حمل کالا بر اساس  پروژه ارمنستان را از اولویت‌های اصلی اعلام کرد.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  پایان یافت و  روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره باغ  را از اشغال ارمنستان خارج ساخت. این دو کشور هنوز در خطوط مرزی درگیری‌های پراکنده دارند، هرچند که دو طرف مدعی اتخاذ موضع آشتی جویانه هستند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1132605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =