وضعیت نامطلوب ایران در توسعه پایدار و فرافکنی مدیران آموزشی/ وضعیت ایران در شاخص‌های توسعه پایدار قرمز است

جایگاه ایران در بیشتر شاخص‌های توسعه پایدار نامطلوب است، با این وجود مدیران آموزشی به جای تمرکز بر توسعه پایدار، توجه خود را معطوف به پیشرفت علوم بدون درنظرگرفتن کاربرد آن‌ها کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سال ۲۰۲۲ از سوی سازمان ملل به عنوان «سال بین‌المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار» اعلام شد. هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل دلیل این نام‌گذاری را تاکید بر این نکته دانست که کاربرد علوم پایه برای پیشرفت در پزشکی حیاتی است.

باور کارشناسان سازمان ملل این است که کاربردهای فناوری به راحتی دیده می‌شود؛ اما کمک‎های علوم پایه به خوبی مورد تقدیر قرار نمی‌گیرند. در حالی که علوم پایه، اساس پیشرفت‌های تکنولوژیکی بزرگی هستند که نوآوری را به وجود می‌آورند.  

توجه به این نکته برای نامگذاری سال ۲۰۲۲ مهم است که در این نام‌گذاری علوم پایه نه به عنوان یک علم محض بلکه به عنوان علمی در خدمت توسعه پایدار مورد نظر است. نکته‌ای که به نظر می‌رسد چندان مورد توجه مدیران دانشگاهی کشور نیست.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در مراسم سال بین‌المللی علوم پایه که ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار شد، بر لزوم ایجاد فرصت اشتغال برای دانش‌آموختگان و اعطای بورسیه به دانشجویان المپیادی علوم پایه تاکید کرد؛ اما از هیچ برنامه‌ای برای استفاده از علوم پایه در راستای توسعه پایدار خبر نداد.

 ایران رتبه ۷۴ توسعه پایدار در میان ۱۶۵ کشور جهان را دارد. توسعه پایدار دارای شاخص‌هایی مانند آموزش همگانی و با کیفیت، نبود فقر، نبود گرسنگی، زندگی سالم و ترویج رفاه، حفظ منابع دریایی، ارتقای صلح‌آمیز کشور و ... جدول زیر نشان‌دهنده وضعیت ایران با رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز در شاخص‌های هفده‌گانه توسعه پایدار آمده است؛

وضعیت نامطلوب ایران در توسعه پایدار و فرافکنی مدیران آموزشی/ وضعیت ایران در شاخص‌های توسعه پایدار قرمز است

در نتیجه به نظر می‌رسد، اولویت توجه مسئولان کشور و مدیران آموزشی باید توجه به روش‌هایی برای ارتقای توسعه پایدار باشد. به خصوص که ارتقای همه شاخص‌های توسعه پایدار از رهگذر تلاش پژوهشگران و دانشگاهیان به دست می‌آید. 

بر اساس اظهار نظرهای مسئولان دانشگاهی در مراسم سال بین‌المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار، برنامه ایران تقویت رشته‌های علوم پایه و حمایت از دانشجویان این رشته‌های خواهد بود نه بهره‌گیری از علوم پایه برای رسیدن به توسعه پایدار، همانطور که سعدالله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی بر تلاش برای گرفتن تخفیف از نشریات دسترسی باز و شناسایی استعدادهای برتر جهان اسلام در زمینه علوم پایه تاکید کرد. 

نکته قابل توجه این است که هرچند اقدامات پژوهشی و حمایت از دانشجویان و دانشگاهیان راه موثری برای پیشرفت کشور خواهند بود؛ اما مهم‌تر از آن جهت‌دهی به این حمایت‌ها برای دسترسی هرچه بیشتر به توسعه پایدار است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1132739

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =