تأکید امیرعبداللهیان بر لزوم بازگشایی مرز زمینی بین ایران و جمهوری آذربایجان

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آذربایجانی بر افزایش تعداد پروازها و لزوم بازگشایی مرز زمینی بین دو کشور تأکید و آمادگی ایران را برای گسترش روابط اقتصادی با جمهوری آذربایجان به ویژه در حوزه انرژی اعلام کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان امروز (سه شنبه) در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور و تحولات منطقه‌ای تلفنی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

بیشتر بخوانید:

آمادگی جمهوری آذربایجان برای مذاکرات صلح با ارمنستان

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو ضمن گرامیداشت سی‌امین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور گفت: روابط دو کشور اکنون به مرحله پیشرفت رسیده است.

* امیدواری به حل و فصل مسائل باقیمانده بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان با دوراندیشی و بدون مداخله خارجی

 امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات منطقه قفقاز جنوبی، هدف مشترک دو کشور را ثبات و آرامش در این منطقه خواند و ابراز امیدواری کرد مسائل باقیمانده بین دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان، با دوراندیشی و بدون مداخله خارجی حل‌ و فصل شود.

 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با توجه به افزایش تردد بین دو کشور، بر افزایش تعداد پروازها بین ایران و جمهوری آذربایجان، لزوم بازگشایی مرز زمینی دو کشور تأکید و آمادگی ایران را برای گسترش روابط اقتصادی و به خصوص در حوزه انرژی اعلام کرد.

 رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در آینده نزدیک، بر جدیت طرف ایرانی برای حصول نتایج مثبت از این کمیسیون تأکید کرد.

* آمادگی جمهوری آذربایجان برای اجرایی شدن توافقات اقتصادی با ایران

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با ابراز خرسندی از روند توسعه همکاری‌ها در ماه‌های اخیر و استقبال از برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، با اشاره به سی‌امین سالگرد روابط، سطح روابط فیمابین را رو به رشد توصیف کرد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به سفر وزیر راه جمهوری اسلامی ایران به باکو، آن را نشانه مناسبات خوب دو کشور همسایه خواند و بر آمادگی همه‌جانبه کشورش برای اجرایی شدن توافقات اقتصادی تأکید کرد.

طرفین در این گفت‌وگو برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش فارس، وزرای خارجه دو کشور هشتم بهمن ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کردند. وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بر عملیاتی شدن هر چه سریع‌تر توافقات فیمابین تأکید و ابراز امیدواری کرد که نشست کمیسیون مشترک کنسولی بزودی در باکو برگزار شود. وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز ضمن استقبال از دعوت همتای ایرانی خود برای سفر به تهران، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک به ایران سفر کند.

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان اول دی ماه سالجاری سفری یک روزه به باکو داشت و ضمن دیدار با الهام علی اف با همتای خود نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار امیرعبداللهیان و در پاسخ به دعوت همتای ایرانی گفت که در آینده‌ای نزدیک به تهران سفر خواهد کرد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در دیدار با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان بر دعوت آیت‌الله رئیسی از همتای آذربایجانی برای سفر به تهران مجددا تأکید کرد.

وزرای خارجه دو کشور در این مدت چندین بار با هم تماس تلفنی داشتند و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و همچنین  اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در عشق آباد و نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد با یکدیگر دیدار کرده بودند. وزیر امور خارجه کشورمان دیدارش با همتای آذربایجانی در عشق آباد را مثبت و دوستانه خوانده بود و با بیان این‌که دو کشور و دو ملت فراتر از همسایگی، خویشاوند هستند، اعلام کرد: به توسعه مناسبات با همسایگان ادامه خواهیم داد.

امیرعبداللهیان همچنین دیروز (دوشنبه) ۱۶ اسفند ماه با وزرای خارجه روسیه و ترکیه نیز تلفنی گفت‌وگو کرد. مذاکرات وین و تحولات اوکراین از جمله مباحث مورد گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با لاوروف و چاووش اوغلو بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1132774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =