تعارض منافع سد راه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری / اراده‌ای در وزارت بهداشت برای اجرای قانون وجود ندارد

محمد شریفی‌مقدم گفت: معاونت پرستاری وزارت بهداشت هم قول داد که از اول دی این قانون را اجرا کند اما اجرا نیازمند منابع است و اراده‌ای در وزارت بهداشت برای اجرای تعرفه‌گذاری وجود ندارد.

محمد شریفی‌مقدم؛ دبیر کل خانه پرستار کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره دلایل اجرایی نشدن قانون تعرفه‌گذاری پرستاری گفت: تعرفه‌گذاری پرستاری قانونی بود که سال ۸۶ مصوب مجلس شد البته قبل از آن هم پرستاران به ناعدالتی در پرداخت اعتراض داشتند و در نهایت مجلس مصوب کرد که تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تبدیل به قانون شود. در همان سال‌های اول مسائل فنی، حقوقی و مشکلات موجود بررسی شد اما همواره از همان ابتدا تا همین امروز وزارت بهداشت مخالف این قانون است. در همان دولت احمدی‌نژاد که قانون تصویب شد، رئیس جمهور و معاونش برای اجرای این قانون به وزارت بهداشت نامه زدند و در واقع علاوه بر مجلس بالاترین مقامات کشور هم خواستار اجرای این قانون بودند، بعد از تغییر دولت هم رئیس جمهور بعدی موافق اجرا بود. در واقع دولت‌ها چندان مقصر نبودند اما سیستم پزشک‌سالار حاکم بر وزارت بهداشت موافق این داستان نبود.

بیشتر بخوانید

اعلام جزئیات اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاران

طرح مجلس برای ساماندهی استخدام پرستاران و فوق العاده خاص آن‌ها

او عنوان کرد: در حقیقت اصلی‌ترین دلیل تعارض منافع است. آقایان فکر می‌کنند که اگر تعرفه‌گذاری پرستاری اجرا شود بخشی از منافعشان را از دست می‌دهند. آئین نامه این قانون در اواخر دولت روحانی مصوب و به دولت بعدی منتقل شد. سال گذشته هم در روز پرستار رهبر معظم صراحتا گقتند که موضوع تعرفه‌گذاری باید حل شود و امسال هم در روز پرستار مجددا بر این موضوع تاکید کردند. معاونت پرستاری وزارت بهداشت هم قول داد که از اول دی این قانون را اجرا کند اما اجرا نیازمند منابع است و محل تامین منابع آن هم باید در بودجه پیش‌بینی می‌شد.

شریفی‌مقدم اظهار داشت: معمولا از مرداد و شهریور  بودجه‌ریزی در وزارت‌خانه‌ها آغاز می‌شود و اگر قرار بود که قانون تعرفه‌گذاری انجام شود باید بودجه برای سال ۱۴۰۱ پیش بینی می‌شد اما این اتفاق نیفتاد و در نهایت تصمیم گرفتند که از افزایش مالیات بر سیگار پنج هزار میلیارد درنظر گرفته شود که در نهایت افزایش مالیات بر سیگار هم در صحن علنی مجلس رای نیاورد. در واقع اراده‌ای در وزارت بهداشت برای اجرای تعرفه‌گذاری وجود ندارد.

او ادامه داد: البته ایراداتی هم به همین تعرفه‌گذاری فعلی که می‌خواهند با این بودجه کم برگزار کنند، وجود دارد. در بررسی ارزش‌های نسبی هشت هزار خدمت پزشکان و دو هزار خدمت پیراپزشکان تعرفه‌گذاری شده است در حالی که برای پرستاری فقط ده مورد تعرفه‌گذاری شده است اما پرستاری در واقعیت شش هزار تنوع خدمت دارد.

دبیر کل خانه پرستار تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ هم تعرفه‌گذاری اجرایی نخواهد شد و حتی اگر اجرا شود هم تعرفه‌گذاری پرستاری فعلی مانند دیگر گروه‌ها نیست و ایراداتی دارد. مشکل اصلی سر راه این قانون تعارض منافع است. درحال حاضر تعرفه ۲۰۰ خدمتی که پرستاران انجام می‌دهند برای پزشکان محاسبه می‌شود در نتیجه پزشکان می‌ترسند که اگر تعرفه برای خود پرستار محاسبه شود پزشک این منفعت مالی را از دست بدهد.

به گزارش ایسکانیوز، تعرفه‌گذاری پرستاری سال‌هاست که به مطالبه عمومی پرستاران تبدیل شده است. بر اساس متن قانون و صورتجلسه‌هایی که در کمیسیون بهداشت مجلس و دولت امضا شد، سهم هریک از دستگاه‌های دولت در اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مشخص شد و در بخش تامین‌اجتماعی، بخش خصوصی و نیروهای مسلح نیز بیمه‌ها قبول کردند که با یک روش واحد و در یک زمان، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را اجرا کنند اما هنوز این موضوع به مرحله اجرا نرسیده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1132820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =