تعالی علوم‌انسانی با بخشنامه محقق نمی‌شود

معاون علوم انسانی و هنردانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تعالی علوم انسانی با بخش‌نامه ابلاغیه و دستورالعمل از سازمان به واحدها و دانشکده‌ها محقق نمی‌شود، گفت: اعضای هیات علمی باید تعالی یابند. به عبارت دیگر تا تعالی عالم اتفاق نیافتد بی‌شک تعالی علم محقق نمی‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، متولیان سیاست‌گذاری علوم انسانی باید به رشد و بلوغ لازم برای تولیدات مواد فکری و زمینه‌سازی برای رشد علوم انسانی اقدام کنند تا از آسیب‌های علوم انسانی در کشور جلوگیری کنند؛ اما هنوز این اتفاق نیافتاده است. در این شرایط با یک موجود تنومند بیمار روبه‌رو هستیم، زیرا نتوانستند رشته‌های مختلف را در علوم انسانی تعطیل کنند، اما از سوی دیگر رشد این رشته‌ها ناقص شد. اغلب فارغ‌التحصیلان علوم انسانی هیچ خلاقیتی ندارند و می‌خواهند جاهای گوناگون را در آکادمی و بیرون از آکادمی پر کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات برای ارتقای علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور گفت: اگر اساتید علوم انسانی و اعضای هیات علمی برای تعالی اراده نداشته باشند، بی‌شک اتفاق مناسب رقم نمی‌خورد. تعالی علوم انسانی با بخش‌نامه ابلاغیه و دستور از سازمان به واحدها و دانشکده‌ها محقق نمی‌شود. در سازمان مرکزی و معاونت علوم انسانی مرکزی برای تعالی علوم انسانی فعالیت‌ها انجام شده است. این مرکز گروه‌های تخصصی داشته و مدیریت برنامه‌ریزی تمامی سرفصل‌های علوم انسانی را روزآمد کرده است.

معاون علوم انسانی و هنردانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در شاخه علوم انسانی سرفصل‌های قدیم تغییر یا تکمیل شده است، ادامه داد: مصوبات جدید وزارت علوم ابلاغ شده است و کتاب‌های جدید و ترجمه‌های دقیق و متون لاتین معرفی و برخی از آثار در علوم انسانی و اسلامی معرفی شده است.

دوره تکمیلی علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود

خسروپناه با بیان اینکه دوره‌های تکمیل علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است، تاکید کرد: در این دوره حدود دو هزار نفر از اعضای هیات علمی در همایش علوم انسانی و حکمت انسانی شرکت کردند. اعضای هیات علمی باید تعالی یابند. به عبارت دیگر تا تعالی عالم اتفاق نیافتد بی‌شک تعالی علم محقق نمی‌شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تعالی کتب درسی محقق نمی‌شود، افزود: این به معنای عدم تعالی اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی نیست، بلکه فرهیختگان به‌روز مصوبات کارآمد را ارائه کرده‌اند. البته تعداد این آثار اندک است و برخی از اساتید به تدریس و تکرار دورس عادت دارند.

خسروپناه تاکید کرد: به باور بنده باید اصلاح ساختاری صورت بگیرد. برای مثال اگر یک استاد براساس تدوین دستورالعمل‌ها بخواهد به استاد تمامی ارتقا یابد نقش خود را در تعالی دانش ایجاد کند. به بار بنده با انجام این اقدامات تعالی در علوم انسانی محقق می‌شود.

به گفته وی در سال‌های آینده دوره‌های تعالی علوم انسانی برای استاد تمام‌های علوم انسانی و هنر جلسات متعدد و کرسی‌های نظریه‌پردازی برگزار می‌شود. در سال آینده تعالی علوم انسانی از طریق برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی یکی از اولویت‌ها محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1132872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =