۸۰ میلیون دلار صادرات دستاورد پارک‌های علم و فناوری است/ درآمد ۷۲ هزار میلیارد ریالی پارک‌ها

بررسی عملکرد پارک‌های علم و فناوری ایران نشان می‌دهد؛ فعالیت پارک‌ها ۷۲ هزار میلیارد ریال درآمد و ۸۰ میلیون دلار صادرات برای کشور به ارمغان آورده‌ است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بر اساس گزارش یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) تا سال ۲۰۱۷ حدود ۵۳۴ پارک علم و فناوری در سراسر جهان وجود داشته است که ۱۶۹ پارک در آسیا و اقیانوسیه مستقر هستند.

جدول زیر نشان‌دهنده آخرین آمارها از کشورهای جهان با بیشترین تعداد پارک علم و فناوری در سال ۲۰۱۷ است. بر اساس این آمارها، ایران رتبه هشتم جهان را دارد.

کشورهای با بیشترین تعداد پارک علم و فناوری در جهان

 ۸۰ میلیون دلار صادرات دستاورد پارک‌های علم و فناوری است/ درآمد ۷۲ هزار میلیارد ریالی پارک‌ها

درآمد ۴ میلیارد دلاری کانادا از پارک‌های علم و فناوری

همانطور که در جدول دیده می‌شود کانادا از نظر تعداد پارک‌های علم و فناوری در جایگاه بعد از ایران قرار گرفته است؛ اما بررسی آمارهای درآمدی این کشور از پارک‌های علم و فناوری بیش از چهار میلیارد دلار است، در حالی که بر اساس آمار اعلام شده از سوی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم آمار درآمدی ایران از پارک‌های علم و فناوری ۷۲ هزار میلیارد ریال درآمد و ۸۰ میلیون دلار صادرات است.

با وجود اختلاف چشمگیر درآمدزایی پارک‌های علم و فناوری در ایران و کانادا؛ اما این مراکز در ایران دستاوردهای بسیاری داشته‌اند. از جمله دستاوردهای پارک‌های علم و فناوری می‌توان به اشتغال بیش از ۶۵ هزار نفر، تشکیل ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور و تاسیس بیش از ۱۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان اشاره کرد.

علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم هم از نقش موثر پارک‌های علوم و فناوری در مقابله با بحران کرونا خبر داد. برای مثال می‌توان به مشارکت ۶ شرکت دانش‌بنیان در تولید واکسن و ساخت تجهیزات برای مشکلات تنفسی بیماران کرونایی مانند ونتیلاتور و سی‌تی اسکن اشاره کرد.

 ۸۰ میلیون دلار صادرات دستاورد پارک‌های علم و فناوری است/ درآمد ۷۲ هزار میلیارد ریالی پارک‌ها

در پایان توجه به این نکته لازم است که مهم‌ترین دستاورد پارک‌های علم و فناوری، تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است. در این راستا، باید برنامه‌های دقیقی برای افزایش درآمدهای داخلی و صادراتی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1132940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =