آمریکا باید به تصمیم سیاسی برسد / توافق بدون انتفاع اقتصادی خواست ایران نیست

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها باید در محافل خاص خود به تصمیم سیاسی برسند و مصوب کنند که در توافقاتی که در وین انجام می‌شود باقی می‌مانند.

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز با بیان اینکه  موضع مجلس شورای اسلامی در خصوص مذاکرات وین رعایت چهارچوب‌ها برای رسیدن یک توافق خوب مطمئن و اطمینان پذیر است، اظهار کرد: نتیجه مذاکرات وین باید در آینده اقتصاد کشور مؤثر باشد. اصل در گفت‌وگوها بر انجام کاری دائمی در این زمینه است و توافق‌های موقت و مقطعی دردی از ایران دوا نمی‌کند.

وی با تصریح اینکه خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام فرصت خوبی بود تا ایران برنامه هسته‌ای خود را جلو ببرد، افزود: متأسفانه در دولت قبل این فرصت‌ها سوخت اما بخشی از آن که استفاده شد موجب قدرت گیری پای میز مذاکرات شد. 

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه اصول مذاکرات وین رسیدن به توافقی است که در حوزه معیشت و اقتصاد برای مردم مزیت داشته باشد، خاطرنشان کرد: خروجی توافق باید به نحوی باشد که سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه اقتصاد حتماً صورت گیرد و این نیاز به راستی آزمایی دارد. در حوزه فروش نفت هم همینطور حرف‌ها روی کاغذ دیگر پذیرفتنی نیست و حسن نیت‌ها باید در عمل دیده شود. این مسائل باید عملیاتی شود تا اطمینان حاصل کنیم که اتفاق خوبی برای کشور رخ می‌دهد.

جوکار گفت: آمریکایی‌ها باید در محافل خاص خود به تصمیم سیاسی برسند و مصوب کنند که در توافق باقی می‌مانند. البته در بخش‌های حقوقی هم نکاتی درباره تحریم‌ها وجود دارد. تحریم‌هایی که نسبت به افراد حقیقی و حقوقی صورت گرفته باید برداشته شود. جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری بود  که تمام تلاش خود را برای حفظ برجام انجام داد. اما آمریکایی‌ها که از برجام خارج شدند، اگر بخواهند بازگردند باید امتیاز بدهند نه اینکه بخواهند شرط تعیین کنند این قابل قبول نیست. آنها باید هزینه خروج از توافقات بین المللی را پرداخت کنند. مطالبات مردم ایران و حقوق هسته‌ای آنها باید برآورده شود.

وی اضافه کرد: برای ما قابل قبول نیست که در اندازه‌ای غنی سازی انجام دهیم که برای نیازمان کفایت نکند. ایران عضو NPT است. نیازهای ما در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، پزشکی و تولید انرژی باید حاصل شود که این بخش هم باید  تضمین‌های لازم داده شود. 

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر رافائل گروسی به تهران اشاره و اظهار کرد: رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای از بعضی مراکزی که ادعایی روی آن هست با اینکه از خطوط قرمز ایران محسوب می‌شود بازدید کرد با اینکه سوابق این بازدیدها گواه آن است که عده‌ای آمدند به نام بازدید در کشور ما جاسوسی کردند و این بازدیدها سودی برای ما نداشت. لذا طرف مقابل باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد با پرونده هسته‌ای و توافقات چه کند تا منافع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین تأمین شود.

کد خبر: 1133140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =