مجازات جریمه شیشه دودی چیست؟

پیش از این راننده خودروهای شیشه دودی به غیر از جریمه شدن مجبور به پاک کردن برچسب از روی شیشه هم بودند، اما حالا فقط جریمه می‌شوند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، صحبت‌های روز گذشته رئیس پلیس راهور بعد از اعلام رای دیوان عدالت در خصوص خودروهای شیشه دودی مبنی بر این که خودروهایی که شیشه خود را دودی می‌کنند فقط جریمه می‌شوند؛ در شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرد. پیش از این راننده خودروهای شیشه دودی به غیر از جریمه شدن مجبور به پاک کردن برچسب از روی شیشه هم بودند، اما حالا فقط جریمه می‌شوند. تفاوت دیگری که بخشنامه جدید ایجاد کرده این است که متر و معیار جریمه کردن به اختیار راهور گذاشته شده و دیده شدن داخل خودرو از فاصله ۳ متری دیگر معیار نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

همراه داشتن سلاح سرد چه مجازاتی دارد؟

خط کش جریمه خودروهای شیشه دودی

نیروی انتظامی یک بار سال ۹۶ و یک بار سال ۹۷ معیار دودی کردن شیشه را مشخص کرد. سال اول گفت که باید راننده و سرنشین از فاصله سه متری دیده شوند و سال بعد این فاصله به ۵ متر رسید البته ریشه جریمه کردن خودروهایی که داخل شان مشخص نباشد به دهه ۴۰ شمسی برمی گردد. آن زمان نصب پرده و برچسب و هر چیز مشابه آن روی خودرو و شیشه‌ها ممنوع بود.

شایعه مجاز بودن دودی کردن ۴۵ درصدی

با این که تصور می‌شد قانون اجازه تا ۴۵ درصد دودی کردن را داده، هیچ درصد مشخصی در هیچ جای این قانون نیامده و از اول فقط روی عدد ۳ متر تاکید شده بود. یعنی چه؟ یعنی این که ملاک فقط این بود که از فاصله ۳ متری راننده و سرنشین داخل خودرو دیده شوند. استدلال قانون حداقل در ظاهر هم این بود که این دودی کردن که چه برای کاهش حرارت و چه برای زیبایی خودرو انجام می‌شود، می‌تواند دید راننده را کاهش دهد و منجر به افزایش تعداد تصادف‌ها شود. حالا بخشنامه جدید منجر به دو تغییر شده که یکی حذف فاصله رویت از ۳ متری است و دیگری الزام به پاک کردن برچسب دودی خودرو.

جریمه شیشه دودی

سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا به مصوبه دیوان عدالت اداری درخصوص جریمه خودروهای شیشه دودی اشاره کرد و گفت: «کد جریمه مربوط به شیشه دودی ۲۱۱۴ است و مبلغ جریمه این شیشه‌ها ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان در کلان شهرها و ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در دیگر شهرهاست. افسران در برخورد با شیشه‌های دودی می‌توانند بارها جریمه کنند، یعنی ممکن است یک خودرویی در یک چهارراه جریمه شود و در چهارراهی دیگر نیز اگر مامور پلیس آن را مشاهده کند، باز می‌تواند آن را جریمه کند و محدودیتی در دفعات جریمه وجود ندارد.» او همچنین اعلام کرده اگر خودرو به هر دلیلی توقیف شود، باید هنگام ترخیص شیشه را هم اصلاح کند.

خودروهای مجاز برای داشتن شیشه دودی

رئیس پلیس راهور ناجا درباره این‌که چه افرادی هم می‌توانند از شیشه دودی با درصد بالا استفاده کنند، گفت: «مقامات و افراد دارای رده حفاظتی می‌توانند از شیشه دودی استفاده کنند. حتی افراد دارای بیماری به تشخیص کمیسیون پزشکی نیز در صورتی که راننده خودرو باشند و خودرو به نام خودشان باشد، می‌توانند با مراجعه به مراکز راهور در شهرها مجوز خود را دریافت کنند.» البته پیش از این هم معاون عملیات ترافیک راهور گفته بود که خودروهای وارداتی که شیشه‌های فتوکرومیک دارند هم جریمه نمی‌شوند.

منبع: روزنامه خراسان 

انتهای پیام/

کد خبر: 1133159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =