بلاتکلیفی آمریکا و ناتوانی اروپا در وین / انتظارات ایران از روسیه پای میز مذاکرات

دلیل توقف گفت‌وگوهای چندماهه وین هرچند مسائل خارج از میز مذاکرات عنوان شد، اما در واقع زیاده‌خواهی دور از منطق آمریکایی‌ها همچنان سد راه گفت‌وگوهای بین‌المللی ارزیابی می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، توقف مذاکرات وین و بازگشت علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان در حالی روز گذشته اتفاق افتاد که تحلیلگران مسائل بین‌الملل همواره تعلل آمریکا در اخذ تصمیم‌های سیاسی برای نتیجه بخش کردن گفت‌وگوها را عامل به درازا کشیدن مذاکرات وین عنوان کرده‌اند به طوری که طبق شنیده‌ها هنوز موارد مهمی روی میز مذاکرات مانده در حالی که هیچ راهکاری برای برون رفت از وضعیت کنونی از سوی دولت آمریکا ارائه نشده و به جای آن سعی دارند با بازی‌های رسانه‌ای برای انفعال در مذاکرات مقصر تراشی کنند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر به سیاست‌های نخ‌نماشده  متوسل شده و با طرح ضرب‌الأجل‌ برای مذاکرات گفته است، زمان کمی باقی مانده است و آن هم به دلیل پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در چند ماه و چند سال گذشته است. این در حالی است که مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی هفته گذشته وین را به مقصد پایتخت‌های خود ترک کرده و تاکنون به محل مذاکرات بازنگشته‌اند. به نظر می‌رسد بلاتکلیفی و سردرگمی آمریکایی‌ها در مقابل آنچه در وین می‌گذرد همچنان تروئیکای اروپا را هم در تصمیم‌گیری دنباله‌رو و منفعل نگه‌داشته است.

البته برخی تحلیلگران فضای شکل گرفته در وین را وابسته به مسائل دیگری چون اقدامات نظامی روسیه در اوکراین می‌دانند، شهریار حیدری در گفت‌وگو با ایسکانیوز؛ با اشاره به اینکه روسیه درگیر مسائل نظامی در اوکراین شده و دنبال راه برون رفت از وضعیت سیاسی شکل گرفته است، اظهار کرد: طرح مباحث روسیه در وین با هدف انحراف افکار عمومی از مسائل اوکراین صورت گرفت.

وی با تصریح اینکه روسیه و چین همواره بر حقوق ملت ایران در مذاکرات تأکید داشتند گفت: طبیعی است که هر کشوری در عرصه بین‌الملل دنبال کسب منافع کشورش است و چین هم از این قاعده مستثنی نیست. اما جمهوری اسلامی ایران هم به هیچ وجه از اصول و مصالح کشورش کوتاه نمی‌آید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: روسیه و چین دو کشورهمپیمان ایران در همکاری‌های شانگ‌های و دیگر مسائل منطقه هستند. به ویژه روسیه که همسایه ایران و جزو اولویت‌های ماست. به همین دلیل انتظار داریم روسیه و چین همانطور که تاکنون از مواضع شفاف جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده‌اند، این روند را ادامه دهند. کما اینکه وزارت امور خارجه از همکاری‌ها رضایت دارد. اما اظهار نظرهای متناقض و مباحثی که مطرح می‌شود، می‌تواند در روند مذاکرات خلل ایجاد کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین دنبال گسترش ارتباطات و کسب منافع ملی است و این مسئله قطعاً ارتباطات با شرق را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد. مواضع جمهوری اسلامی ایران شفاف است ما در روابط بین‌المللی خود پروسه‌ای را پیگیری می‌کنیم که منافع ملی ملت ایران را تأمین کند و اجازه خدشه‌دار کردن منافع کشور را هم به هیچ کس نمی‌دهیم. معتقدم اقدام نظامی در اوکراین دامی بود که غرب برای روس‌ها پهن کرد تا روسیه را گرفتار بن‌بست اقتصادی و تحریم کند.

تحلیل‌ها پیرامون رخدادهای اخیر مذاکرات وین در حالی صورت می‌گیرد که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان  در گفت‌وگوی تلفنی با جوزف بورل هماهنگ کننده ارشد مذاکرات، طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا را رد کرده و می‌گوید: رفتار آمریکایی‌ها هیچ گونه توجیه منطقی نداشته و با مواضع این کشور در مورد دستیابی سریع به توافق در تناقض است. موضوعات اصلی و لغو موثر تحریم‌ها نباید تحت تأثیر زیاده‌خواهی طرف آمریکایی قرار گیرد.

زیاده‌خواهی‌ها و بهانه‌تراشی‌های آمریکا در حالی مذاکرات احیای برجام را معطل نگه‌داشته است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، آمریکا و غرب نیازمند امضای قرارداد در حوزه انرژی با ایران می‌داند. رئیس جمهور روسیه تأکید می‌کند: آمریکایی‌ها در تکاپو برای رسیدن به توافق با کشورهایی هستند که در گذشته علیه آنها تحریم‌های غیر قانونی وضع کرده‌اند. پوتین که به نظر می‌رسد نگران تحریم‌های کشورش در حوزه انرژی است می‌گوید: به کشورهای غیر دوست می‌گویم که ما به تعهدات خود در زمینه انرژی پایبند هستیم.

رئیس جمهور روسیه غرب را به تلاش برای تحمیل مسئولیت افزایش قیمت انرژی به روسیه متهم کرده و در خصوص تصمیم آمریکا برای ممنوعیت واردات انرژی از روسیه می‌گوید: تحریم‌ها علیه روسیه نامشروع است و کشورهای غربی مردم خود را فریب می‌دهند.

کد خبر: 1133211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =