رتبه دهم ایران در در بین کشورهای دانشجوفرست/ استرالیا در رتبه اول جهان قرار دارد

ایران بر اساس داده‌های college factual در سال 2020، در جایگاه دهم در میان کشورهای دانشجو فرست قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بحث کیفیت دانشجویان و متخصصان ایرانی خارج از کشور یکی از مواردی است که پیرامون مهاجرت‌های بین‌المللی مطرح می‌شود. در این راستا می‌توان سهم پذیرش و و حضور دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های برتر جهان را مورد بررسی قرار داد. 

نمودار زیر سهم دانشجویان ایرانی در 10 دانشگاه برتر آمریکا و جهان که از میان 20 دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی کیواس 2020 را نشان می‌دهد. این دانشگاه‌ها شامل دانشگاه ماساچوست (رتبه یک جهان)، دانشگاه استنفورد (رتبه 2 جهان) ، دانشگاه هاروارد(رتبه سه جهان)، دانشگاه کالیفرنیا (رتبه پنج جهان) ، دانشگاه شیکاگو (رتبه دهم جهان)، دانشگاه پرینستون (رتبه سیزدهم جهان)، دانشگاه کرنل (رتبه چهاردهم جهان)، دانشگاه پنسیلوانیا (رتبه پانزدهم جهان)، دانشگاه ییل (رتبه 17 جهان) و دانشگاه کلمبیا (رتبه 18 جهان) هستند.

رتبه دهم ایران در در بین کشورهای دانشجوفرست/ استرالیا در رتبه اول جهان قرار دارد

بر اساس داده‌های نمودار فوق می‌توان دریافت از سال 2013 تا 2015 تعداد دانشجویان ایرانی در 10 دانشگاه برتر با اندکی افزایش همراه بوده و از 201 نفر درسال 2013 به 240 نفر در سال 2015 رسیده است. از سال 2015 تا 2018، تعداد دانشجویان ایرانی در 10 دانشگاه برتر نیز کاهش اندکی یافته و از 240 دانشجو به 229 دانشجو رسیده است.

رتبه دهم ایران در در بین کشورهای دانشجوفرست

بر اساس داده‌های college factual در سال 2020، در صورتی که تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در 10 دانشگاه برتر آمریکا را در نظر بگیریم، ایران در رتبه‌بندی کشورهای دانشجوفرست به آمریکا توانسته است جایگاه دهم را کسب کند و کشورهایی مانند چین، هند و کره جنوبی در رتبه اول تا سوم قرار دارند. اما اگر سهم دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های برتر آمریکا از کل جمعیت دانشجویان خروجی آن‌ها را در نظر بگیریم، کمتر از 0.5 درصد دانشجویان خروجی از ایران در دانشگاه‌های برتر آمریکا و جهان مشغول به تحصیل هستند. به زبانی دیگر می‌توان ادعا کرد  استرالیا در جایگاه اول و ایران در جایگاه دهم در میان کشورهای دانشجو فرست قرار دارد.

سهم دانشجویان ایرانی حاضر در دانشگاه‌های برتر جهان از کل دانشجویان خروجی در بین سال‌های 2014 تا 2018 میلادی تقریبا ثابت بوده و از حدود 0.5 درصد در سال 2014 به 0.45 درصد در سال 2018 کاهش داشته است. این شاخص در همین بازه زمانی برای کشور چین با بیش از 900 هزار دانشجوی خروجی با رشد اندکی همراه بوده و از 1.6 به 1.66 رسیده است. بر اساس این شاخص‌ها، کشورهای کره جنوبی، انگلستان و استرالیا بیشترین سهم دانشجو را در 10 دانشگاه برتر آمریکا دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =