پل پیلار: تحریم‌ها نمی‌تواند حمله روسیه را متوقف کند / پوتین می‌خواهد به عنوان پیروز جنگ شناخته شود

استاد دانشگاه جرج تاون آمریکا معتقد است اگرچه پوتین قادر نخواهد بود کل اوکراین را تحت سلطه خود دربیاورد، اما احتمالا در درازمدت توافقی حاصل می‌شود که روسیه در بخش‌هایی از خاک این کشور باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، درگیری روسیه و اوکراین در حال تشدید و تبدیل شدن صحنه‌ تقابل روسیه و غرب است. اگرچه غربی‌ها هیچ گونه تمایلی برای مداخله مستقیم نظامی در این نبرد از خود نشان نداده‌اند اما سعی کرده‌اند با اعمال تحریم‌های تجاری پوتین را با چالش مواجه کنند. البته به نظر نمی‌رسد که این تحریم‌ها قدرت متوقف کردن این جنگ را داشته باشد و احتمالا این روند فعلا ادامه خواهد داشت. نکته جالب توجه اینجاست که حتی نزدیکترین متحدان آمریکا در خاورمیانه از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی تا کنون از همراهی با ایالات متحده آمریکا و مقابله با روسیه خودداری کرده‌اند. پل پیلار -استاد دانشگاه «جرج تاون» و از کارشناسان ارشد اندیشکده بروکینگز- در گفتگوی خود با ایسکانیوز اظهار کرد: این کشورها نیز از افزایش قیمت نفت بهرمند می‌شوند و احتمالا با تحریم‌ روسیه در حوزه انرژی همراهی نمی‌کنند.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- وال استریت ژرنال اخیرا در گزارشی ادعا کرده که مقامات عربستان سعودی و امارات متحده عربی پاسخ تماس‌های بایدن را نمی‌دهند. آیا می‌توان این خبر را نشانه کاهش نفوذ جهانی ایالات متحده آمریکا دانست؟

این نشانه آن است که رهبران عربستان سعودی و امارات نمی خواهند در مورد موضوعاتی صحبت کنند که قطعا رئیس جمهور ایالات متحده می‌خواهد در مورد آنها صحبت کند؛ از جمله برای پیوستن به اجماع بین‌المللی به منظور ایستادگی در برابر روسیه به دلیل تجاوز به اوکراین و نیاز تولیدکنندگان نفت اوپک به افزایش تولید برای امکان‌پذیرتر کردن تحریم‌ها علیه روسیه تا بتوان تحریم‌ها را به حوزه نفت و گاز نیز تسری دارد. رهبران عربستان و امارات ترجیح می‌دهند تا خطوط خود را با روسیه حفظ کنند و تمایل دارند با محدود نگه داشتن تولید نفت از قیمت‌های بالای آن بهرمند شوند.

 

- به نظر شما تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه توان متوقف کردن حملات پوتین به اوکراین را دارد؟

تحریم‌ها نمی‌تواند مانع تداوم حمله شود اما هزینه‌های این کشور را به صورت قابل توجهی افزایش خواهد داد و به عنوان مشوقی عمل کند تا روسیه به دنبال راهی برای خروج زودتر از این جنگ باشد.

- به نظر جنابعالی محتمل‌ترین سناریو برای جنگ روسیه و اوکراین چه خواهد بود؟

احتمالا در کوتاه مدت روسیه اقداماتش را برای تنبیه بیشتر و تحمیل تلفات غیرنظامیان و تصرف مکان‌های بیشتر از [اوکراین] افزایش خواهد داد. پوتین معتقد است که باید با یک دستاورد از این درگیری خارج شود که بتواند آن را یک پیروزی نظامی توصیف کند. نیروهای روسیه قادر نخواهند بود اوکراین را تحت سلطه خود درآورند، از شورش گسترده جلوگیری کنند، یا مناطق زیادی را در بخش غربی این کشور تصرف کنند. ممکن است در درازمدت نوعی توافق حاصل شود که شامل آتش بس و خروج جزئی اما نه کامل روسیه از خاک اوکراین باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =