نرخ تورم در یک سال چقدر تغییر کرد؟/ کاهش تب و تاب با فعالیت‌های دولت جدید

نرخ تورم در یک سال گذشته با نوسان‌های مختلفی همراه بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، نرخ تورم در سال گذشته را باید در دو بازه زمانی بررسی کرد. هرچند که تا حدی این دو بازه نزدیک بهم است. اما در هر حال تفاوت هایی هم دارد.

بیشتر بخوانید

افزایش حقوق کارگران بر بیکاری اثر می‌گذارد؟

بازه اول مربوط به دولت دوازدهم است که در انتهای فعالیت ۴ ساله و البته ۸ ساله خود قرار داشت. همین هم باعث شد برخی تصمیمات شتابزده برای نهایی کردن یک کارنامه نصفه و نیمه صورت گیرد. تاثیر مستقیم آن هم روی تورم ماندگار شد. بر همین اساس اگر به نرخ تورم فروردین تا مرداد – که موعد تحویل کابینه دولت قبل است – نگاه کنیم، خواهیم دید که روند نرخ تورم افزایشی است.

نرخ تورم سالانه در فروردین ماه رقم ۳۸.۹ درصد بود که ۲.۵ درصد نسبت به ماه قبل افزایش را نشان می‌داد. ماه بعد یعنی اردیبهشت ۱۴۰۰ نرخ تورم کانال ۴۰ درصد را رد کرد و به ۴۱ درصد رسید. این نرخ نسبت به ماه قبل خود ۲.۱ درصد افزایش را ثبت کرده است.

اما نرخ تورم در ماه خرداد باز هم افزایشی بود و با ۲ درصد افزایش به رقم ۴۳ درصد رسید. این رقم در تیر، مرداد و شهریور هم به افزایش خود ادامه داد و انگار قصدی برای کاهش نداشت. نرخ تورم در این ماه‌ها به ترتیب، ۴۴.۲، ۴۵.۲ و ۴۵.۸ درصد بود.

تورم ۴۵ درصدی در مهر ماه هم ماندگار بود تا ماه بعد از آن کمی از تب و تاب‌ش کاسته شود. اگر بخواهیم نرخ تورم را بر اساس فعالیت دولت قبل و دولت سیزدهم بررسی کنیم، باید گفت که تندی تورم در دولت جدید قدری کم شده است. همانطور که در جدول هم می‌بینیم، نرخ تورم در مهر ماه با ۰.۴ درصد کاهش، بالاخره در مسیر توازن قدم برداشت. در آبان ماه هم، تورم ۴۴.۴ درصدی ثبت شده که ۱ درصد نسبت به ماه قبل کاهش را نشان می‌دهد.

همین روال در ماه‌های بعد هم ادامه داشت. به طوری که آذر ماه نرخ تورم ۴۳.۴ درصدی و دی ماه نرخ ۴۲.۴ درصدی برای تورم سالانه به ثبت رسید. در بهمن ماه هم، ۴۱.۴ درصد تورم برای اقتصاد به ثبت رسید تا روند کاهشی باز هم ادامه داشته باشد.

بازه زمانی

نرخ تورم (درصد)

میزان تغییر به نسبت ماه قبل

فروردین

٣٨,٩

٢.٥

اردیبهشت

٤١,٠

٢.١

خرداد

٤٣,٠

٢.٠

تیر

٤٤.٢

١.٢

مرداد

٤٥,٢

١.٠

شهریور

۴۵.۸

-

مهر

۴/‏۴۵

۴/‏۰

آبان

٤٤,٤

١.٠

آذر

۴۳.۴

۱

دی

٤٢,٤

١.٠

بهمن

٤١,٤

١.٠

کد خبر: 1133236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 0
      تورم هرماه روی هرکالاقیمتشوبالاتربرد ومجموع تورمهای ماهها تورم واقعی یکسال رومشخص میکنه ومیبینین که ۵۷ درصد درمقابل چندصد درصد تورم هیچه وبازکارگردچارمشکل معیشتی وزندگیه واخراج کارگرواینا بهانه است برای بالانبردن حقوق واقعی کارگرو برده کردن کارگر برای کارفرما ،کارفرماههااین چندسال سرمایه شون چندبرابرو کارگرهم مشکلات وسختیهاش چندبرابرشده بااین تفاوت که سرمایه دارحمایت کننده ای مثل دولت ونماینده هاداره ولی کارگر مظلوم .. ،حمایت دولت باعث پررو شدن کارفرماهاشده ونماینده هاهم ازقشرسرمایه داروپردرامددفاع میکنن وگرنه چرااونااز۲۰ میلیون بایدمالیات بدن ولی کارگر که خودش وحقوقش زیرخط فقره باید مالیات از ۵ میلیون بده دراصل وانصافی باشه زیرخط فقرنباید مالیات بده چون کارگراگراضافه کارم کنه بازم زیرخط فقره ونیازبه حمایت