هشدار سازمان ملل برای کمبود غذا در جهان

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل هشدار داد، به دنبال کمبود چشمگیر مواد غذایی در جهان، اختلال در تولید محصولات کشاورزی در روسیه و اوکراین، می تواند به صورت جدی، ناامنی غذایی در جهان را شدت ببخشد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل، «فائو» اعلام کرد به دنبال کمبود چشمگیر مواد غذایی در جهان به علت شیوع کرونا، اختلال در تولید محصولات کشاورزی در روسیه و اوکراین به دلیل ادامه درگیری نظامی، می تواند به صورت جدی، ناامنی غذایی در جهان را شدت ببخشد.

کیو دونگو، رئیس فائو در بیانیه ای اعلام کرد، روسیه و اوکراین، نقش مهمی در تولید و عرضه مواد غذایی در جهان ایفا می کنند.

وی توضیح داد روسیه، بزرگ ترین صادرکننده گندم و اوکراین پنجمین صادرکننده این محصول در جهان هستند. هر دو کشور، روی هم 19 درصد جو ، 14 درصد گندم، 4 درصد ذرت در جهان را تامین می کنند و بیش از یک سوم صادرات غلات جهان در اختیار این دو کشور است.

رئیس فائو افزود، این دو کشور همچنین تامین کنندگان اصلی کلزا هستند و 52 درصد از بازار صادرات روغن آفتابگردان جهان را به خود اختصاص داده اند. همچنین روسیه تامین کننده بزرگ کود در جهان است.

وی توضیح داد زنجیره تامین و اختلال های لجستیکی در تولید غلات و دانه های روغنی اوکراین و روسیه و همچنین محدودیت در صادرات مسکو، پیامدهای مهمی در امنیت غذایی خواهد داشت.

کیو ادامه داد: «این امر برای حدود 50 کشور که 30 درصد یا بیشتر از تامین گندمشان به روسیه و اوکراین وابسته است، صادق است.»

«بسیاری از این کشورها، کشورهای کمتر توسعه یافته یا با درآمد پایین و با کمبود مواد غذایی در شمال آفریقا، آسیا و غرب آسیا هستند. بسیاری کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی، بیش از 50 درصد کود مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کنند و کمبود آن می تواند تا سال بعد ادامه یابد.»

قیمت مواد غذایی که از نیمه دوم 2020 در حال افزایش است، در فوریه 2022 به علت افزایش تقاضا، هزینه های ورودی و حمل و نقل به بالاترین حد خود رسید.

آمارهای سازمان ملل نشان می دهد قیمت گندم و جو در جهان در سال 2021 بیش از 31 درصد افزایش یافته است. قیمت دانه های کلزا و آفتابگردان بیش از 60 درصد رشد داشته است.

افزایش تقاضا و قیمت بی ثبات گاز طبیعی نیز هزینه تولید کود را بالا برده است. قیمت اوره، ماده لازم برای کود نیتروژنی، در 12 ماه گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته است.

رئیس فائو تصریح کرد: «شدت و مدت درگیری معلوم نیست. اختلال احتمالی در فعالیت‌ های کشاورزی این دو صادرکننده بزرگ کالاهای اساسی می‌ تواند به صورت جدی ناامنی غذایی را در سطح جهانی تشدید کند؛ در زمانی که، قیمت‌ مواد غذایی و نهاده ‌ها در سطح جهان در حال حاضر بالاست و نوسان زیادی دارد.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1133286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =