ارمنستان در بازگشایی بدون پیش شرط مرز با ترکیه اعلام آمادگی کرد

رئیس دستگاه دیپلماسی ارمنستان از آمادگی دوباره ایروان در عادی سازی روابط با آنکارا و بازگشایی مرزها بدون هیچگونه پیش شرطی تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، وزیر خارجه ارمنستان شبانگاه شنبه به وقت تهران اعلام کرد که در دیدار با «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در چارچوب «مجمع دیپلماسی آنتالیا»، هر دو بر آمادگی خود برای ادامه روند عادی سازی روابط بدون پیش شرط تاکید کردند.

بیشتر بخوانید:

آمادگی جمهوری آذربایجان برای مذاکرات صلح با ارمنستان

به گزارش خبرگزاری «آرمنا پرس» «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان گفت: « فکر می‌کنم این دعوت پیام کاملا مثبتی بود و لازم می‌دانم که به آن پیام به همان شیوه مثبت پاسخ دهم. ما در دیدار خود بر آمادگی هر دو طرف برای ادامه روند عادی‌سازی به منظور ایجاد روابط و بازگشایی مرزها بدون هیچ پیش شرطی تاکید کردیم.»

وی با اشاره به اینکه نمایندگان ارمنستان و ترکیه در این راستا تلاش می‌کنند، ابراز امیدواری کرد که نتایج مثبت آن در آینده نزدیک قابل مشاهده باشد.

وزیر خارجه ارمنستان اظهار داشت: «خوشحالم که می بینم همه مردم منطقه، همه کشورها در تلاش برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه ما هستند و می‌خواهم بگویم که این آمادگی از سوی ارمنستان برای داشتن منطقه‌ای آرام و با ثبات وجود دارد.»

ترکیه از دهه ۱۹۹۰ روابط دیپلماتیک یا تجاری با ارمنستان نداشته، اما دو طرف در ماه ژانویه در اولین تلاش برای احیای روابط پس از توافق صلح در سال ۲۰۰۹ که هرگز تصویب نشد، مذاکراتی را انجام دادند.

این دو کشور بر سر چند موضوع که مهمترین آن‌ها ۱.۵ میلیون نفری است که ارمنستان می‌گوید در سال ۱۹۱۵ توسط امپراتوری عثمانی کشته شدند، اختلاف دارند. ارمنستان آن را نسل‌کشی می‌خواند و در طرف دیگر ترکیه می‌پذیرد که بسیاری از ارامنه ساکن در امپراتوری عثمانی در درگیری با نیروهای عثمانی در طول جنگ جهانی اول کشته شدند، اما این ارقام را به چالش می‌کشد و قتل‌ها را سیستماتیک یا نسل‌کشی نمی‌داند. تنش‌ها بین ترکیه و ارمنستان در جریان جنگ ۲۰۲۰ باکو و ایروان بر سر منطقه قره‌باغ هم تشدید شد.

دو کشور مذاکرات ژانویه را مثبت و سازنده توصیف کرده و گفته‌اند این چشم‌انداز را ایجاد می‌کند که می‌توان روابط را احیا و مرزها را دوباره باز کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1133292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =