پشت پرده قرارداد نظام پرستاری برای تربیت نیروی سلامت؛ پای پول درمیان است؟

دبیر کارگروه سلامت شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت گفت: تفاهم‌نامه سازمان نظام پرستاری، وزارت کار و سازمان بهزیستی در زمینه آموزش ۱۰ هزار مراقب سلامت، اعتراض بسیاری از دانشجویان پرستاری را به همراه داشته است.

علیرضا راستی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز ضمن انتقاد از انعقاد قرارداد اخیر سازمان نظام پرستاری با ۲ ارگان در زمینه تربیت مراقب سلامت اظهار کرد: اخیراً سازمان نظام پرستاری، وزارت کار و سازمان بهزیستی ایران تفاهم‌نامه‌ای را تحت عنوان آموزش ۱۰ هزار مراقب سلامت ۳ ماهه منعقد کرده بودند. این موضوع اعتراض بسیاری از دانشجویان پرستاری را به همراه داشت.

وی ادامه داد: قرار است به زودی‌ نامه‌ای توسط وزیر بهداشت خطاب ‌به وزیر کار در اعتراض به این موضوع نوشته و اعلام شود تربیت نیرو در حوزه به بهداشت و درمان تنها در حوزه اختیارات وزارت بهداشت است. 

دبیر کارگروه سلامت شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت گفت: مسئولان وزارت بهداشت مانند معاون آموزشی، معاون پرستاری همچنین انجمن پرستاری، خانه پرستار و شورای صنفی دانشجویان نیز با تربیت نیروی پرستار توسط این ارگان‌ها مخالف بوده و نگران بازار کار خودشان در آینده هستند. متاسفانه ‌شبهه‌هایی در این زمینه وجود دارد و این ایده را در اذهان ایجاد می‌کند که سازمان نظام پرستاری برای منافع مالی نسبت به انعقاد قرارداد برای تربیت مراقب سلامت اقدام کرده است.

وی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه، سازمان فنی و حرفه‌ای  قرار است ابزار لازم برای تربیت پرستار را فراهم کرده و سازمان نظام پرستاری آموزش این افراد را به عهده بگیرد. از طرفی وزارت کار نیز نسبت به استخدام این افراد اقدام کند. گفته می‌شود هزینه تربیت هر نفر، ۱۰ میلیون تومان و  به ازای ۱۰ هزار نفر، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد شد که به نسبت بین هر ۳ ارگان تقسیم خواهد شد.‌ این شبهه وجود دارد که سازمان نظام پرستاری به دلیل منافع مالی چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است. 

راستی تصریح کرد: دانشجویان پرستاری نگران هستند دوره‌های گذشته مانند کمک پرستاری یک ساله، پرستار بیمارستانی، کمک بهیاری  مجددا تکرار شود. این دوره‌ها آموزش پرستاری آکادمیک را زیر سوال می‌برد. دانشجویان پرستاری چهار سال به صورت آکادمیک و با استفاده از به روزترین کوریکولوم‌های آموزشی دروس را فرا می‌گیرند با این حال وزارت بهداشت از کیفیت ارائه خدمات در برخی موارد راضی نیست.  حال مشخص نیست این دوره‌ها چگونه و تحت چه عناوینی برگزار خواهد شد. چه تضمینی وجود دارد که سازمان فنی حرفه‌ای بعد از برگزاری یک یا دو دوره تربیت پرستار، نخواهد این دوره‌ها را به صورت مداوم برگزار کند.

به گفته این فعال صنفی، اکثر مسئولان مخالف تربیت پرستار توسط سازمان نظام پرستاری سازمان بهزیستی و وزارت کار هستند اما مسئولان سازمان نظام پرستاری استدلال‌های خاص خود را دارند.

وی درباره برگزاری مجمع عمومی شوراهای صنفی کشور گفت: این مجمع 15 و 16 اسفندماه با حضور مسئولان وزارت بهداشت، سازمان نظام پرستاری، سازمان نظام پزشکی و غیره برگزار شد. در حوزه سلامت برخی درخواست‌ها و مطالبات دانشجویان بالینی از قبل نزد مسئولان مربوطه مطرح شده بود که از جمله آن می‌توان به برگزاری کارگاه‌ها، وبینارها و سمینارهای مشاوره‌ای کشوری، پایش وضعیت دانشجویان و ارائه مشاوره در حوزه تحصیلی، ازدواج، رفتارهای خودآسیب‌رسان، مصرف وابستگی‌های دارویی و غیره اشاره کرد. 

فرانشیز خدمات درمانی دانشجویان رایگان شود

دبیر کارگروه سلامت شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت ادامه داد: مسائلی در حوزه سلامت جسمانی دانشجویان و پیگیری‌های شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت در این زمینه مطرح شد که از جمله آن می‌توان به خدمات درمانی و تشخیصی رایگان دانشجویان اشاره کرد. وزارت بهداشت در این زمینه پیشنهاد داد که فرانشیز خدمات درمانی دانشجویان رایگان شود و بخشی از این مبلغ توسط بیمه‌ها پرداخت شود و یخشی که قرار است دانشجو آن را بپردازد، توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی تامین شود. البته مسئولان پس از مدتی اعلام کردند مبلغ پرداختی از سوی دانشگاه‌ها زیاد است و دانشگاه‌ها با پرداخت آن مخالفت خواهند کرد. 

وی بیان کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت  یا کلیات پرداخت مبالغ خدمات درمانی که از سوی دانشجو پرداخت می‌شود، موافقت کرده و چگونگی اجرای آن پس از اعلام در هیئت امنای وزارت بهداشت و هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی مشخص خواهد شد.

راستی خاطرنشان کرد: با توجه به بالا بودن هزینه‌های خدمات دندانپزشکی، شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت پیشنهاد داد خدمات سطح یک برای دانشجویان به صورت رایگان انجام شود و خدمات سطح دو با تخفیف قابل قبول و در حد ۵۰ تا ۷۰ درصد انجام شود. اما بسیاری از دانشگاههای علوم پزشکی دانشکده دندانپزشکی ندارند و نمی‌توانند از این امکانات استفاده کنند بلکه باید با مراکز در سطح شهرستان قرار داد منعقد کنند. این امر یک بار مالی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی محسوب می‌شود و مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند در حال حاضر دانشگاه های علوم پزشکی توانایی پرداخت چنین هزینه‌هایی را ندارند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1133300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =