بودجه صداوسیما در دست تعداد محدودی از هنرمندان / موسیقی‌های مصرفی ماندگار نیستند

ترانه‌سرای کشورمان گفت: در حال حاضر بودجه صداوسیما صرف تعداد انگشت شماری ترانه سرا، آهنگساز و موسیقی دان می‌شود.

بابک صحرایی ترانه سرا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره وضعیت حال حاضر موسیقی کشور اظهار کرد: مثل تمامی دوره‌ها وضعیت حال حاضر موسیقی ایران آمیخته‌ای از کارهای خوب و بد است. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا موسیقی و ترانه‌های مبتذل در میان جوانان راه خود را باز کرده است، گفت: در تمام ۵۰یا۶۰سالی که در ایران موسیقی پاپ داشتیم و حتی در غرب، همیشه موسیقی مصرفی در لحظه مخاطب بیشتری داشته ولی در گذر زمان خیلی زود از حافظه مردم حذف شده و آثاری که دارای ارزش‌های مناسب موسیقیایی و کلامی هستند ماندگار می‌شوند. 

بیشتر بخوانید:

صدا و سیما نیاز مالی هنرمندان را برطرف نمی‌کند / صدایمان به جایی نمی‌رسد

ترانه سرای کشورمان ادامه داد: اگر مروری داشته باشیم بر دهه پنجاه (دوره‌ای که از آن به‌خوبی در حوزه موسیقی یاد می‌شود) در آن زمان نیز موسیقی مصرفی در لحظه، مخاطب بیشتری داشته است؛ اما در همان دوره نیز آن دسته از موسیقی‌ها از بین رفته و به نسل‌های بعدتر منتقل نشده‌اند. 

صحرایی گفت: با توجه به اینکه حضوری فعال و مستمر در حوزه موسیقی داشته‌ام، شاهد بوده‌ام که در دهه ۸۰ جریان‌هایی راه افتادند که در لحظه مخاطب زیادی داشتند؛ اما امروز نه آن آهنگ‌ها را می‌شنویم و نه افرادی که در آن حوزه بودند کارشان ادامه یافته است. در حال حاضر نیز اوضاع همین است. همیشه و در همه زمان‌ها آثاری که در حوزه کلام و موسیقی ضعیف هستند را می‌شنویم که گاهی مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرند؛ اما قطعا الک خواهند شد. مهم این است که ما مانند همیشه تعداد ترانه خوب، آهنگساز خوب و خواننده خوب زیاد داریم، در همین مقطعی که یکسری از کارها مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در واقع من با کلمه مبتذل موافق نیستم چون آنقدر این کلمه به اشتباه استفاده شده است که مشخص نیست منظور ترانه سطحی نگرانه است یا آثاری که کراهت کلامی دارند. من می‌گویم آثار سطحی مناسب‌تر است. درست است که آثار ضعیف تولید می‌شود اما آثار قوی هم کم نیستند. 

ترانه سرای کشورمان افزود: ببینید آهنگسازها و ترانه سراهای کاربلد کم نیستند. در واقع گریزی از آثار مصرفی در هیچ حوزه‌ای نیست. در حوزه سینما، در حوزه موسیقی، در حوزه هنرهای تجسمی در همه حوزه ها آثاری از این دست وجود دارد. تجربه تاریخی نشان داده ممکن است مردم در مواجهه با اثر هنری در لحظه اشتباه کنند اما در طولانی مدت هرگز اشتباه نمی‌کنند و گواهش این است که خواننده‌های معتبر و بزرگی که سال‌هاست در بین مردم جایگاه بزرگی دارند؛ همه اینها خواننده‌هایی هستند که ارزش آنها در چشم جامعه فقط صدای خوبشان نیست.

صحرایی گفت: در واقع این خواننده‌ها آثاری را اجرا کردند که در گذر زمان بر اساس کلام و موسیقی که اجرا شده است جایگاهشان مشخص می‌شود نه صرفا صدای خوششان. برای نمونه فریدون فروغی و فرهاد هر دو خواننده‌های خوبی بودند و مورد اقبال مردم بوده‌اند اما در گذر زمان آثار فرهاد در نزد مردم از شانیت بالاتری برخوردار است، چون کلام بهتری داشته‌اند. 

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره وضعیتی که مافیا برای موسیقی کشور رقم زده است؛ چیست، گفت: در سرزمین ما تعریف مافیا با آنچه در جهان وجود دارد متفاوت است، در واقع در ایران کار گروهی و تیم ثابت داشتن را هم مافیا می دانند. در حقیقت سرمایه و ارتباطات باعث می‌شود که برخی از اتفاقات براساس شایستگی‌ها صورت نگیرد؛ اما تجربه شخصی ثابت کرده است کسانی که راه اصولی هنر را در پیش گرفته‌اند به جایگاه ارزشمندتری رسیده اند.

ترانه سرای کشورمان ادامه داد: خواننده‌هایی داریم که در طول سال‌ها و مشخصا با تلاش فردی به جایگاه لازم رسیده ‌ند. اینکه جریانی وجود دارد که افراد نالایق جریانی را به زور وارد سلیقه مردم می‌کنند وجود دارد؛ اما باقی نمی‌ماند. در طول عمر موسیقی پاپ ایران خواننده‌هایی از همین طریق به شهرت رسیده‌اند؛ اما چند سال بعد دیگر اثری ازشان نبوده؛ یعنی همان جریان هم در لحظه می‌تواند مخاطب را فریب دهد اما در طولانی‌مدت نمی‌تواند. اینکه چطور این جریان از بین رود نیازمند مدیریت اصولی در حوزه های کلان است که در حال حاضر به خوبی انجام نمی‌شود. 

صحرایی ادامه داد: در حال حاضر بودجه صداوسیما صرف تعداد انگشت‌شماری ترانه سرا، آهنگساز و موسیقی‌دان می‌شود. لازم است به این موضوع بپردازیم که بودجه‌هایی که برای تولید موسیقی باکلام خرج می‌شود ترانه‌هایش را چه کسانی می‌نویسند یا موسیقی ها را چه کسانی می‌سازند؟ به چند اسم مشخص و همیشگی برخورد می‌کنیم. زمانی که خود نهادها و ارگان‌ها به این شکل عمل می‌کنند طبیعتا در بخش خصوص نیز این اتفاق می‌افتاد.

وی گفت: آیا نهادها و ارگان‌ها کارهایی که عنوان می‌کنند دارای ارزش هنری است؟ بله عمدتا در حد میانگین دارای ارزش هستند؛ اما مورد مقبولیت جامعه قرار نمی‌گیرند. صداوسیما با توجه به بودجه کلانی که صرف ساخت موسیقی می‌کند باز اثری نمی‌بینیم که مورد اقبال قرار گیرد چراکه آثاری خنثی هستند. بین کار خوب از نظر فنی و کاری که مورد اقبال توده مردم باشد مرز باریکی است. که ما در این میان گیر کردیم. 

ترانه سرای پرکار کشورمان درباره اینکه چرا  این اتفاق نمی افتد، گفت: یکی از مهم ترین نکات تنوع در آثار است. در واقع یک تولید کننده اثر هنری مادامی که تیمی ثابت دارد طبیعتاً فقط قشر خاصی از جامعه را پوشش میدهید. نکته بعدی تجربه است در واقع کسانی در میان مردم جا باز می‌کنند که سالیانی به صورت مستقل کار کرده و عمده کارهایی که انجام داده اند، تولیدات سازمانی و ارگانی نبوده است. اینها مسائلی ساده است ک رعایت کردنش باعث اتفاقات مثبتی می‌شود.

صحرایی در پایان افزود: هر کسی از  راه می‌رسد، می‌گوید وضعیت موسیقی ایران خیلی بد است در صورتی که در همین ۲۵سال گذشته ما خواننده، ترانه سرا و آهنگسازهای بسیار خوب داریم و نمی‌توان موسیقی مصرفی را تعمیم کلی داد. در همه جای دنیا که میلیونها دلار صرف می‌شود خواننده‌های پیدا می شوند؛ اما بعد از مدتی حذف می شوند در واقع همه جای دنیا هنر مصرفی وجود دارد اما در حوزه موسیقی با کلام ایران در سطح جهانی نیز حرفهایی برای گفتن دارد و از منظر خلق مفهوم و سوژه پردازی ترانه‌های ما  در سطح بالایی قرار دارد.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1133418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =