ساخت ۷۰ واحد متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی در ۶ ماه گذشته

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به تدوین تفاهم‌نامه با مجمع خیران سلامت از ساخت بیش از ۳۵۰۰ تخت مجردی و ۷۰ واحد متاهلی در دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حمیدرضا اشراقی در نشست با روسا و کارشناسان ادارات خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: این نشست به منظور بررسی شرایط و روند حضور دانشجویان علوم پزشکی در خوابگاه‌های دانشجویی بعد از بازگشایی نوروز سال ۱۴۰۱ برگزار شده است.

وی اظهار کرد: در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده چندین فعالیت در حوزه دانشجویی تعریف شده است از جمله راه‌اندازی مراکز مشاوره ازدواج و خانواده دانشجویی و تهیه پیوست فرهنگی خوابگاه‌های متأهلی که در مجموعه اداره رفاهی در حال پی‌گیری است که تا خرداد ماه این مهم به نتیجه برسد.

اشراقی با بیان این‌که این قانون ظرفیت بسیار ارزشمندی را در حوزه خوابگاه‌های متاهلی برای همه ما محیا کرده است، اظهار کرد: در این خصوص صحبت‌هایی با وزارت مسکن و شهرسازی شده است تا از برنامه دولت در تامین یک میلیون مسکن در سال استفاده کنیم.

وی گفت: در این میان برخی تنگناهای قانونی وجود دارد زیرا عمده تدارکاتی که در این برنامه دیده شده شامل عموم مردم است که در بحث خوابگاه‌های دانشجویی با توجه به این‌که دانشجو مالک حقیقی نیست، تلاش داریم در غالب آیین نامه‌ای که در شورای عالی مسکن و شهرسازی در دست پیگیری است، مسیری برای استفاده از این آورده برای دانشجویان متأهل ایجاد شود.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با بیان این‌که تلاش اصلی پایان دادن به پروژه‌های در دست ساخت با پیشرفت بالای ۵۰ درصد است، یادآور شد: یکی از تاکیدات دولت، توجه به بحث خوابگاه‌های دانشجویی است و در تلاشیم تا پروژه‌هایی را که در طول زمان در دست اقدام بوده و رشد ۵۰ درصدی داشته است را با پی‌گیری‌ها و مصوبات سفرهای استانی به پیش ببریم.

وی با بیان این‌که از میان ۴۹۲ واحد خوابگاه متأهلی و مجردی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور حدود ۸۳ درصد در شرایط فرسوده و نیازمند بازسازی هستند، افزود: در این میان یکی از مکانیزم‌ها جهت رفع این مشکل، استفاده از ظرفیت مشارکت خیرین و نیک اندیشان دانشگاهی است که برنامه های مشترک با مجمع خیرین سلامت را در دست اقدام داریم.

اشراقی استفاده از ظرفیت خیرخواهانه خیران سلامت در مسیر خوابگاه سازی را مورد توجه دانست و گفت: در فضایی که نظام سلامت با سابقه و تاریخچه چند ۱۰ ساله از حضور خیران در حوزه بهداشت و درمان و مراکز درمانی خیریه برخوردار است باید تلاش کنیم تا ظرفیت عظیم خیران و نیک اندیشان، نیم‌نگاهی هم در حوزه خوابگاه سازی داشته باشند.

وی گفت: بر همین اساس مسئولان در نظام برنامه ریزی دفتر مرکزی و شعبه‌های مجمع خیرین سلامت استانی این موضوع را پی‌گیری می‌کنند.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، یادآور شد: از همکاران دانشگاهی خواهش دارم در نظام برنامه‌ریزی خود از فضای خیرخواهانه عمومی جامعه استفاده کنند و تلاش کنید خیران در جمع دانشجویان حضور پیدا کنند و از نزدیک با دغدغه‌های و نیازهای این حوزه آشنا شوند، یقینا حضور خیران، برکت مضاعفی را در حوزه خوابگاه سازی به دنبال خواهد داشت.

وی به موضوع به روز رسانی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف حوزه مشاوره دانشجویی و رفاهی پرداخت و گفت: درخواست ما از روسا و کارشناسان ادارات خوابگاه‌های دانشجویی به عنوان کسانی که در پیشانی تعامل با دانشجویان قرار دارید این است که در کارگروه‌های طراحی شده در این خصوص حضور فعال داشته باشید تا به نتایج بهتری دست پیدا کنیم.

اشراقی به سفرهای استانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اشاره کرد و اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های جدی دکتر شیراوژن، حضور میدانی در خوابگاه ‌های دانشجویی و دانشگاه‌ها است.

وی گفت: تلاش داریم پروژه‌های اولویت دار را با فرمول مشارکت بین دانشگاه، خیر و ستاد وزارت بهداشت به سرانجام برسانیم.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: بیش از ۳۵۰۰ تخت مجردی و بیش از ۷۰ واحد متاهلی در نیمه دوم سال جاری در نقاط مختلف کشور افتتاح شد، که اگر چه این آمار با توجه به نیازهای دانشگاه های علوم پزشکی فاصله زیادی دارد اما در شرایط فعلی کشور سعی در استفاده بهینه و اثرگذار از منابع را داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =