نظام مالی شفاف با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی / نظارت بر اجرای قوانین مجلس وظیفه کدام نهاد است؟

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای قانون صندوق‌های فروشگاهی یک نظام مالی شفاف در جامعه ایجاد می‌کند و رانت‌ها و فرارهای مالیاتی که در آن سهم دولت داده نمی‌شود را رفع می‌کند.

محمد رحیم زارع در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به اهمیت نظارت بر اجرای قوانین اظهار کرد: نظارت در کشور در دو حوزه کاربردی و عملیاتی توسط دو قوه مجریه و قضائیه انجام می‌شود. نظارت بر اجرای قوانین توسط مجلس شورای اسلامی هم نوع دیگری از نظارت است که به صورت برنامه‌ای انجام می‌شود که توسط دیوان محاسبات روی روند اجرای قوانین بودجه‌ای صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه کرد آنها از تکالیف دولت و مجلس است، افزود: نظارت بر اجرای قانون استفاده از صندوق‌های فروشگاهی درآمد دولت و اشخاص حقیقی و حقوقی را شفاف می‌کند.

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با اجرای کامل قانون صندوق‌های فروشگاهی یک نظام مالی شفاف در جامعه ایجاد می‌شود که بسیاری از دغدغه‌ها در مورد سوءاستفاده از رانت‌ها و فرارهای مالیاتی که در آن سهم دولت داده نمی‌شود را رفع و فضا را شفاف می‌کند.

بیشتر بخوانید:

معافیت‌های مالیاتی مشکل ساختاری بودجه کشور است

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 ‌گفت: نظارت مجلس بر اجرای قوانین یک نظارت کلان است و تاکنون نیز در حوزه تحقیق و تفحص‌ها به خوبی انجام شده است. امیدواریم کمیسیون اقتصادی در جلسات با وزیر اقتصاد، سازمان امور مالیاتی، وزارتخانه‌های جهاد سازندگی، صمت و بهداشت، این مهم را برای شفافیت مالی افراد و پرداخت مالیات پیگیری کنند.

زارع نهادهای مؤثر در نظارت بر روند اصلاح نظام مالیاتی و درگاه‌های آن را سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات عنوان و خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی در تنظیم لایحه سال 1401 مصوبات خوبی را برای نظارت صحیح و اجرای قوانین مالیاتی مصوب کرد که امیدواریم این قوانین بتواند در سال جدید درآمدهای دولت را شفاف کند و آن را ارتقا دهد.

به گزارش ایسکانیوز، پایانه فروشگاهی شامل رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری است که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی هم برخوردار باشد.

همچنین تجهیزات نرم‌افزاری و سخت افزاری مانند صندوق فروش، ترازوی دیجیتال، نرم افزارهای فروش، نرم افزارهای کاربردی روی گوشی‌های هوشمند و سامانه‌های فروش یکپارچه، به شرطی که استانداردهای اعلام شده توسط مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور را داشته باشند، پایانه فروشگاهی محسوب می‌شوند.

لازم به ذکراست که قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، برای مودیانی که در این سامانه ثبت نام کنند، مزایا، تسهیلات و جوایز مالیاتی در نظر گرفته است. در این مورد، مودیان  لازم است برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مرکز تنظیم مقررات پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی به نشانی rcp.tax.gov.ir  مراجعه کنند.

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در جلسه علنی روز ۷ مهرماه ۱۳۹۸مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ یکم آبان به تأیید شورای نگهبان رسیده و ۱۲ روز بعد به دولت ابلاغ شد. طبق این قانون همه کسب و کارها در سراسر کشور باید از طریق این پایانه به سازمان امور مالیاتی کشور متصل شوند. یکی از ابزارهای این کار اتصال دستگاه‌های کارتخوان است که تقریباً در همه کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر: 1133469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =