توافق قوی در وین / انتفاع اقتصادی و لغو تحریم‌ها تنها هدف ایران از مذاکرات

توقف مذاکرات در حالی از جمعه گذشته در وین اتفاق افتاده که هدف جمهوری اسلامی ایران از شرکت در گفت‌وگوها فقط لغو تحریم و انتفاع اقتصادی است که ظاهراً آمریکا نمی‌تواند برای آن تصمیم بگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، توقف مذاکرات وین به دلیل برخی مسائل که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را موضوعات خارجی عنوان کرد، روز جمعه اعلام شد و علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان با تیم همراهش به تهران بازگشت.

مواضع جمهوری اسلامی ایران در هشتمین دور از مذاکرات وین از همان ابتدا کاملاً شفاف به سمع و نظر نمایندگان کشورهای 4+1 رسید و مذاکره کنندگان کشورمان در طول گفت‌وگوها بر لغو تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی از مذاکرات تأکید کردند. با این حال تا روز جمعه که توقف مذاکرات اعلام شد، آمریکا همچنان نتوانست در زمینه رفع کامل تحریم‌های اقتصادی راهکار ارائه دهد.

لغو تحریم‌ها در حالی مسئله اصلی آمریکایی‌هاست که در چارچوب فشار حداکثری اعمال شده و مرتبط با دوره خروج آمریکا از برجام است، لذا درخواست ایران برای لغو این تحریم‌ها کاملاً منطقی است که مورد تأیید دیگر اعضای 1+4 نیز قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

 بلاتکلیفی آمریکا و ناتوانی اروپا در وین

کارشکنی و بدعهدی آمریکایی‌ها که همواره پاشنه آشیل مذاکرات بین المللی به خصوص توافقنامه برجام بوده، البته با اقدام  نظامی روسیه در اوکراین وارد فاز جدیدی شده و به گفته کارشناسان درخواست لاوروف وزیر خارجه روسیه مبنی بر ارائه تضمین از سوی آمریکا به عنوان بهانه تازه مطرح می‌شود.

جمهوری ایران تنها کشوری است که تاکنون برای حفظ و احیای برجام تلاش مجدانه داشته و در این مسیر از هر گفت‌وگوی منطقی استقبال می‌کند. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در همین زمینه در صفحه توئیتر خود نوشت: همه ارکان کشور فارغ از فضاسازی‌های هدفمند داخلی و خارجی صرفاً برای حفظ و ارتقای منافع ملی تلاش می‌کنند. تا زمان تأمین مطالبات قانونی و منطقی خود و دستیابی به «توافق قوی» در مذاکرات وین باقی خواهیم ماند.

موضوعی که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در پاسخ به خبرنگاران به آن اشاره می‌کند و می‌گوید توقف ایجاد شده در وین تنفسی کوتاه مدت و به درخواست هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و هماهنگ کننده برجام بوده است.

وی با تأکید براینکه فروکاستن آنچه که در وین اتفاق می‌افتد به یک یا دو عامل، روشن کننده وضعیت نیست، بیان کرد: چند موضوع کلی و البته محدود باقی مانده که تصمیمات آن باید در واشنگتن اتخاذ شود.ما در نقطه‌ای قرار داریم که به وین بر می‌گردیم و دور نهایی و رسیدن به یک توافق خوب و پایدار را برگزار می‌کنیم.

خطیب زاده گفت: منتظر پاسخ آمریکا هستیم. البته رایزنی‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد و وزرای امور خارجه کشورها مدام با هم در ارتباط هستند و مذاکره کنندگان ارشد نیز با هم در ارتباط هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفر قریب الوقوع امیرعبداللهیان به مسکو بیان می‌کند: آنچه برای ما چراغ راهنما و چارچوب حرکت خواهد بود، منافع ملت بزرگ ایران است. این منافع، چارچوب‌های مذاکرات و توافق خوبِ نهایی را مشخص می‌کند.

کارشناسان مسائل بین الملل عامل پیچیدگی در مذاکرات وین را تعلل و بلاتکلیفی آمریکا عنوان می‌کنند. حمیدرضا آصفی با اشاره به اینکه آمریکا همچنان تلاش دارد با تبلیغات رسانه‌های روند مذاکرات را تعیین کند، گفت: در رسانه‌های آمریکایی و اظهار نظرهای مقامات آمریکایی نوعی فرافکنی علیه فضای مذاکرات وین وجود دارد.

این دیپلمات اسبق کشور رویکرد آمریکا را تنهاعامل توقف مذاکرات می‌داند و بیان می‌کند: آمریکایی‌ها در این دور از مذاکرات عملاً به چیزهایی که در دور قبل پذیرفته بودند، متعهد نشدند؛ برخی از این موضوعات در ارتباط با تحریم‌ها و بعضی در ارتباط با تضمین‌ها بود.

وی اظهار کرد: آمریکا باید حقوق جمهوری اسلامی ایران را که در دوره‌های قبل پذیرفته بود، به رسمیت بشناسد. توپ در زمین آمریکایی‌ها است و هروقت این مسائل را بپذیرند، توافق قابل وصول و در دسترس است.

آصفی با اشاره به مواضع سه کشور اروپایی در مذاکرات وین بیان می‌کند: اروپا پیاده نظام آمریکا است. یعنی حرفهایی را که خود آمریکایی‌ها نمی‌توانند بزنند را بلندگوی اروپا خارج می‌شود. این هم موضوعی است که باید توسط اروپا حل شود. هدف مذاکرات وین رسیدن به هر توافقی نیست و مذاکره کنندگان تاکنون خوب عمل کرده‌اند.

کد خبر: 1133513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =