مدیران باشگاه‌ها سواد فوتبالی ندارند

بازیکن اسبق استقلال گفت: اساس فوتبال ما کمی پیچیده شده است، چه در لیگ یک و دو و چه در لیگ برتر، در بازی‌های ما، شرایط فنی خیلی دخیل نیست.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، محمد نیک سیرت در مورد شرایط فوتبال ایران در بخش لیگ یک و دو، و همچنین لیگ برتر و کار مربیگری در ایران، به خبرنگار ما گفت:اساس فوتبال ما کمی پیچیده شده است، چه در لیگ یک و دو و چه در لیگ برتر، در بازی‌های ما، شرایط فنی خیلی دخیل نیست. هر چقدر به لیگ‌های پایینتر نگاه می‌کنیم، شرایط بدتر شده است.

وی ادامه داد: با نگاهی به لیگ برتر، می‌بینیم که نیمکت‌ها شلوغ، برخوردها زشت, و رفتارهایی که در شأن فوتبال نیست، مخصوصا فوتبال ما که مقام اول آسیا می‌باشد، بماند، در کل این برخوردها و رفتارهای زشت. برای مثال، خبری در خبرگزاری‌ها خواندم، در یک بازی فینال، در رده‌های نوجوانان، درگیری و برخوردهای شدیدی رخ داده بود و این روند اصلا خوب نیست. همه‌ی ما باید از بازی فوتبال لذت ببریم. همه چیز جنگ شده است. چرا باید اینچنین باشد؟!

وی افزود: آن از شرایط فدراسیون، شرایط تعلیق پرسپولیس و استقلال که از آسیا حذف شدند، شرایط پایه‌ها، شرایط لیگ برتر، واقعا هیچ چیزی خوب نیست.

پیشکسوت تیم فوتبال استقلال تهران در خصوص این که باتوجه به این که هم ایشان و هم خیلی از مربیان جوان و با آتیه، مدرک مربیگری را کسب کرده‌اند و به بار دانش فنی خود افزوده اند، چرا در فوتبال ما استفاده نمی شوند تصریح کرد: این موضوع به یک سری شرایط خاص بستگی دارد، به هر حال در همه دنیا آمار حرف اول را می‌زند، ما در حال حاضر، ۴ قهرمانی در لیگ دو را توانستیم کسب کنیم، تیم را رساندیم به لیگ دو، سابقه مربیگری در لیگ یک را داریم و همچنین در نیمکت مربیگری لیگ برتر هم حضور داشتیم.

نیک سیرت در ادامه یادآور شد: بعضا بعضی جاها صحبت می‌کنیم برای سرمربیگری لیگ یک و دو، بعضی از مدیران می‌گویند، تجربه ندارید. بنده نمی‌دانم  منظور این مدیران از تجربه یعنی چه؟ مربی داشتیم در رده پایه‌ها کار کرده، با زد و بند و رانت، و با رابطه سرمربیگری لیگ یک را برعهده می‌گیرد، ده بازی نمی‌تواند نتیجه لازم را کسب کند، بماند که شرایط به چه صورتی پیش می رود که چند بازی نتیجه می‌گیرد. تجربه برای ایشان ثبت می‌شود. فردی که سال اول یک نیم فصل مربیگری می‌کند و  سال بعد سرمربی تیم می‌شود. در صورتی که بنده ده سال با آماری که خدمتتان عرض کردم، و با چنین رزومه ای، از نظر آقایان تجربه مربیگری ندارم.

وی افزود: متأسفانه مدیران ما سواد فوتبالی ندارند. اکثریت مدیران نمی‌دانند فوتبال یعنی چه؟!  به هر حال فوتبال یک علم است و اغلب مدیران سواد کافی در این زمینه را ندارند.بنده هم نمیتوانم در کار مدیریت وارد شوم چون سررشته ای ندارم ولی در فوتبال خودمان می‌توانم نظر بدهم.

این کارشناس فوتبال در خصوص لیگ برتر تصریح کرد: روند لیگ برتر امسال رو به رشد بوده است. با شرایطی که فدراسیون فوتبال ایران وضع کرده، تیم‌ها بازیکنان خارجی با کیفیت جذب کردند.  البته فدراسیون باید زودتر اقدام می‌کرد تا تیم ها بتوانند بازیکنان با کیفیت تری را وارد کنند. به عنوان مثال جواد نکونام بازیکن معروف از اسپانیا آورد که کیفیت خوبی دارد. تیم‌های دیگر هم مثل پرسپولیس، استقلال، مس رفسنجان که فنی بازی می‌کنند. تیم آقای قلعه نویی خیلی خوب ظاهر شد در لیگ امسال. با این که با تیم گل گهر خیلی نامهربانی کردند، ولی با این حال تیمی بسیار فنی است.

وی در ادامه اذعان داشت: تیم‌ها از نظر فنی و تاکتیکی شرایط رو به رشدی دارند اما از لحاظ مهره ای، چندین سال است مهره ی شاخص و  کلیدی در لیگ ایران نمی‌بینیم. رفتن بازیکنان تاثیر گذار که به حوزه خلیج فارس کوچ می کنند، بیشتر بخاطر بحث اقتصادی است. تفاوت بین ریال و دلار باعث میشود بازیکنان هر چند پیشنهاد پایینی از تیم های حوزه خلیج فارس دریافت می کنند ولی بخاطر همین تفاوت کوچ می‌کنند به سمت تیم‌های متمول. در حقیقت فوتبالیست‌ها طول عمر کوتاهی در فوتبال دارند و مجبور هستند که از لحظات فوتبالی شان استفاده کنند. ولی باید یک فکر اساسی برای رده های پایین‌تر کنند تا از این شرایط خارج شوند.   

مهاجم سابق آبی پوشان تهران در مورد تیم استقلال و روند این تیم در لیگ امسال گفت: همه آمارها در نیم فصل اول به نفع استقلال بود. هم از لحاظ تصاحب توپ، هم گلزنی، و گل نخورده، همه‌ی اینها به نفع استقلال بود ولی به زعم خیلی‌ها، آبی پوشان زیبا بازی نمی‌کنند. به نظر بنده این که همه ی آمارها به نفع استقلال است و خوب بازی نمی کنند، از قدرت بازیکنان نشأت می گیرد. وقتی در یک تیمی، بازیکنان حتی اگر از لحاظ فنی در سطح بالایی نباشند ولی از لحاظ قدرت فردی و انفرادی می توانند کار را برای تیم دربیاورند.  مثل تیم پاریسن ژرمن، چون تعداد نفرات خوب و بازیکنان تاثیرگذار زیاد دارد، اگر حتی کار تاکتیکی هم نداشته باشد، در طولانی مدت زیاد مشخص نیست، چون بازیکن تاثیرگذار زیاد دارد. ولی در یک نقطه ی مهم مانند بازی در برابر تیمی مثل رئال مادرید به مشکل  برمی‌خورد. در این لحظه تفکر تیمی و تاکتیک و استراتژی تاثیر گذار می شود. امیدوارم استقلال روند رو به رشدش را در پیش بگیرد. به همین شکل ادامه دهد. وارد حاشیه ها نشود و در ادامه قهرمانی را کسب کند.

این مربی خوش آتیه فوتبال کشورمان در خصوص شهرآورد ۹۸ اظهار کرد: به دلیل این که دربی یک بازی خاص است نمی‌شود پیش بینی کرد. باید دید کدام یک از مربیان سرخابی ها، می تواند بازیکنان را از لحاظ روحی و روانی آماده این بازی مهم  کند. فارغ از رنگ‌ها، امیدوارم یک بازی جذاب و خوب و پر گل را تماشا کنیم.

امیر کریمی

کد خبر: 1133632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =