«موت کورت» کارزار محک خوردن مهارت‌های دانشجویان حقوق

اعضای تیم برگزیده دومین دوره مسابقات موت کورت مناطق آزاد از طرف دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، بر اهمیت مسابقات موت کورت در راستای یادگیری عملی مهارت‌های رشته حقوق توسط دانشجویان تأکید کردند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اصفهان، امروزه دارایی‌های غیرملموس مثل دانش به عنوان کلیدی‌ترین نقش در پیشران اقتصادی است و در این رابطه، موضوع مهارت‌آموزی و همگرایی دانشگاه و جامعه اقتصادی از جمله رسالت‌های مهم «دانشگاه نسل چهار» تعریف شده تا توسعه فراگیر در جوامع مختلف رقم بخورد. اهمیت موضوع مهارت‌آموزی در رشته‌های مهندسی و علوم پزشکی هرچند اهمیت شایانی دارد، اما در رشته‌های علوم انسانی این مسأله بسیار حیاتی‌تر است؛ زیرا علوم انسانی، جهت‌دهنده مسیر صنایع تولیدی، بهداشت، خدمات و غیره است. در این بین رشته حقوق به عنوان رشته دانشگاهی مرتبط با حل و فصل اختلافات و قانون‌گذاری، از جایگاهی مهمی برخوردار بوده و موفقیت دانشجویان در این رشته ارتباط مستقیمی با مهارت عملی آن‌ها دارد. بدین منظور، مؤسسات و نهادهای حقوقی در جهان از شش دهه گذشته با برگزاری دادگاه‌های مجازی و رویدادهای شبیه‌ساز حقوقی تلاش داشته‌اند تا به رشد مهارتی دانشجویان رشته حقوق کمک کنند. در این راستا، برگزاری «دومین دوره مسابقات دادگاه مجازی حقوق مناطق آزاد» فرصتی بود تا پیرامون نقش این مسابقات در تقویت مهارتی دانشجویان، با آرمان بابلیان، یوسف برگی و مژده معتمدی به عنوان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و اعضای تیم دوم برگزیده این مسابقات گفت‌وگویی داشته باشیم.

به عنوان سؤال نخست، توضیحی پیرامون مسابقات موت‌کورت و شرایط برگزاری آن بفرمایید؟

برگی: مسابقات موت کورت، شبیه‌ساز دادگاه‌های واقعی است که برای دانشجویان رشته حقوق برگزار می‌شود. این مسابقات غالباً دارای دو زمینه حقوقی و کیفری است و طی چند سال اخیر در ایران توجه زیادی به آن شده است. البته مسابقات موت کورت با زمینه‌های دیگری از جمله حقوق بین‌الملل و شبیه‌سازی دادگاه‌های بین‌المللی یا دادگاه‌های عالی در زمینه حقوق عمومی نیز وجود دارد که از بحث ما خارج است. مسابقات موت کورت علاوه بر ایران، در سطح جهانی نیز برگزار می‌شود و بهترین عرصه‌ای است که دانشجویان حقوق می‌توانند توانایی‌های خود را ارزیابی کنند و علاوه بر کسب دانش نظری، مهارت عملی هم به دست بیاورند تا در آینده در مشاغل حقوقی موفق باشند.

وضعیت برگزاری مسابقاتی که در آن شرکت کردید چگونه بود؟

معتمدی: در مرحله نهایی دومین دوره مسابقات موت کورت حقوق مناطق آزاد، ما تنها تیمی بودیم که از طرف دانشگاه‌های مختلف استان اصفهان در این مسابقات شرکت داشتیم. این اولین دوره مسابقات موت کورت بود که در آن شرکت داشتیم. البته در سنوات گذشته تیم‌های دیگری نیز از طرف دانشکده حقوق و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در مسابقات موت کورت شرکت داشته و رتبه‌های اول و سوم کشوری را نیز کسب کرده بودند. امسال در موت کورت حقوق مناطق آزاد ۶۲ تیم با حضور دانشجویان حقوق سراسر کشور شرکت داشتند و فضای علمی بسیار خوبی برای محک خوردن توان تیم‌های مختلف شکل گرفته بود.

«موت کورت» کارزار محک خوردن مهارت‌های دانشجویان حقوق

چه روندی را تا رسیدن به رتبه برتر این مسابقات طی کردید؟

بابلیان: ما ابتدا مرحله ارسال لایحه را در خصوص پرونده ارائه شده از سوی هیأت داوری با موفقیت پشت سر گذاشتیم. سپس در مراحل بعد در برابر تیم‌های مختلفی از جمله تیمی از دانشگاه شهید بهشتی قرار گرفتیم و این مراحل را نیز با موفقیت گذرانده و به فینال راه یافتیم. در این رقابت‌ها، شرکت‌کنندگانی از مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه‌هایی مثل علامه طباطبایی و شهید بهشتی حضور داشتند و حتی شاهد حضور تیمی بودیم که اعضای آن وکیل و کارآموز وکالت بودند. از این منظر، موفقیت تیم ما به عنوان دانشجویان سال دوم کارشناسی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اتفاق بسیار مهمی بود.

شما با چه سطحی از آمادگی راهی این مسابقات شدید؟

معتمدی: هنگامی که پرونده‌ مسابقات منتشر شد، ما دانشجوی ترم ۳ بودیم و بسیاری از دروس رشته حقوق که با مسابقات موت کورت ارتباط مستقیمی دارد را هنوز نگذرانده بودیم. اما با اراده‌ای که در اعضای تیم برای رسیدن به موفقیت در این مسابقات وجود داشت، ابتدا منابع دست اول را تهیه کرده و سپس با برنامه‌ریزی منسجم، منابع را تقسیم بندی و مطالعه کردیم. نتیجه‌ای که رقم خورد حاصل مطالعه منابعی اصلی به صورت خودخوان بود.

به عنوان یک دانشجوی ترم ۳ چه دشواری‌هایی را برای رسیدن به هدف‌تان پشت سر گذاشتید؟

برگی: طبیعتاً بسیاری از مباحث برای ما تازه بود و باید مطالعات خود را گسترش می‌دادیم. این امر، نیاز به صرف زمان قابل توجهی داشت. در نتیجه مجبور بودیم تعدادی از کلاس‎‌ها را شرکت نکنیم و تمرکزمان را از مطالب نظری کلاس‌های دانشگاه تا حدی به سمت فضای علمی-عملی موت کورت منتقل کنیم تا مسابقه را به خوبی پیش ببریم. ما ساعت‌ها در خیابان نیکبخت اصفهان که دفاتر بسیاری از وکلا در آن‌جا واقع است حضور پیدا می‌کردیم و تلاش داشتیم با وکلا صحبت کنیم. بسیاری از آن‌ها همکاری لازم نداشتند. اما به هر حال با وجود همه این دشواری‌ها توانستیم مسیرمان را پیدا کنیم و موفق باشیم.

سطح تیم داوران به چه صورت بود؟

بابلیان: همه داوران از چهره‌های شاخص رشته حقوق بودند و بسیاری از آن‌ها از جمله دکتر بهرام بهرامی قاضی پیشین دیوان عالی کشور بوده و در حال حاضر وکیل پایه یک دادگستری هستند. بخش دیگری از داوران هم از میان نظریه‌پردازان رشته حقوق بودند؛ مانند دکتر فردین عبدلی که صاحب تألیفات مختلفی در رشته حقوق هستند. دکتر حسن فدایی نیز چهره‌های شناخته شده حقوقی در کشور هستند.

اهمیت شرکت در این مسابقات چیست؟

برگی: دانشجویان حقوق به خصوص در مقطع کارشناسی، صرفاً مطالب را به صورت تئوری می‌آموزند و تجربه‌ای عملی از محیط دادگاه ندارند. مسابقات موت کورت زمینه یادگیری عملی آموزه‌های نظری توسط دانشجویان است و تجاربی در خلال تنظیم و ارسال لوایح و دفاع عملی از پرونده‌های می‌آموزند که بعداً در محیط واقعی شغلی نیز مؤثر خواهد بود.

آیا از طرف دانشگاه و نهادهای دیگر مورد حمایت قرار گرفتید؟ توقع چه حمایت‌هایی را داشتید؟

بابلیان: با توجه به برگزاری مراحل ماقبل فینال به صورت مجازی، دانشگاه فضای دفتری لازم را برای شرکت در مسابقه در اختیار تیم ما قرار داد. اما بهتر بود از ما به عنوان تنها تیم پذیرفته شده از دانشگاه‌های استان اصفهان، حمایت بیشتری به عمل می‌آمد؛ در این زمینه، مثلاً برگزاری کارگاه‌های فن بیان یا برقراری ارتباط میان ما و اساتید برتر در استان توسط دانشگاه می‌توانست بسیار راهگشا باشد.

«موت کورت» کارزار محک خوردن مهارت‌های دانشجویان حقوق

چه برنامه‌ای برای دوره‌‎های بعدی و ادامه مسیر دارید؟

معتمدی: در مراحل بالاتر، شرکت در موت کورت‌های بین المللی، گام بعدی تیم ما خواهد بود. امیدوارم با توجه به ظرفیت علمی دانشجویان رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، حمایت مطلوبی از سوی دانشگاه داشته باشیم تا بتوانیم از میدان‌های بعدی نیز سربلند بیرون بیاییم.

چه توصیه‌ای دارید برای دانشجویانی که علاقه‌مندند مثل شما در این عرصه حضور پیدا کنند دارید؟

برگی: برای افرادی که می‌خواهند در رشته حقوق پیشرفت کنند، فضای مسابقات موت کورت می‌تواند تجربه‌ای باشد تا دانشجویان از همین حالا با جوّ دادگاه، قضاوت کردن، لایحه‌نویسی، ماده‌خوانی و غیره مواجه شوند. این فرآیند بسیار به نفع دانشجویان رشته حقوق است و اگر بتوانند با تلاش کافی به موفقیت برسند، حضور در این میادین علمی می‌تواند به عنوان تجربه و رزومه نیز محسوب شود.

معتمدی: موت کورت مسابقه‌ای نیست که با جزوه خواندن بتوان در آن موفق شد اگر دانشجویان قصد شرکت در این مسابقه را دارند نباید به جزوه‌خوانی اکتفا کنند؛ بلکه باید حتماً نیم‌نگاهی به منابع اصلی رشته حقوق داشته باشند. از سویی مشورت با دانشجویانی که قبلاً این مسیر را با موفقیت طی کرده‌اند و استفاده از تجارب آن‌ها می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

بابلیان: دانشجو اگر واقعاً بجنگد و تلاش کند، رسیدن به هیچ هدفی برایش ناممکن نخواهد بود. مطمئناً با اراده و سختکوشی، اتفاق خوبی که برای تیم ما رخ داد، برای دیگر دانشجویان نیز قابل تحقق است. امیدوارم ما نیز در ادامه مسیر علمی خود موفق باشیم و بتوانیم تجربیات خود را نیز با دیگر دانشجویان علاقه‌مند به اشتراک بگذاریم.

خبرنگار: پریسا مشفقی

انتهای پیام./

کد خبر: 1133731

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =