ابراز نگرانی ژنرال آمریکایی از رشد برنامه موشکی ایران

یک ژنرال ارشد آمریکایی تصریح کرده هدف حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اربیل حمله به مواضع آمریکا نبوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «کنث مک‌کنزی»، فرمانده سازمان تروریستی «سنت‌کام» امروز سه‌شنبه تصریح کرد ایران در حمله موشکی در اربیل قصد هدف قرار دادن مواضع آمریکا را نداشته است.

مک‌کنزی که در یک جلسه سنا حضور داشت درباره حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر موساد در اربیل گفت: «ما فکر نمی‌کنیم حمله آخر هفته - یعنی آن حملات موشکی- در واقع برای حمله به مواضع ما بودند. معتقدیم که حمله موشکی ایران، مواضع دیگری را نشانه گرفته بود.»

بیشتر بخوانید:

سپاه پاسداران: تکرار هرگونه شرارت با پاسخ‌های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد

فرمانده سازمان تروریستی سنت‌کام در بخش دیگری از ادعاهای خود گفته که نگرانی اصلی او در سطح نظامی از ایران به برنامه هسته‌ای این کشور مربوط می‌شود. او گفت: «در سطح نظامی، نگرانی من در وهله اول این است که آنها سلاح هسته‌ای نداشته باشند.»

او در ادامه گفت: «اما من درباره رشد قابل توجه در تعداد و کارآمدی نیروی موشک بالیستیک آنها، برنامه پهپادی و موشک‌های کروز زمینی آنها هم بسیار نگرانم.»

مک‌کنزی تصریح کرد ایران در حال حاضر ۳۰۰۰ موشک بالیستیک دارد که «بعضی از آنها می‌توانند به تل‌آویو برسند.»

مک‌کنزی دی‌ماه سال جاری هم از رشد برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده و گفته بود که ایران در برنامه موشکی به «سطح سرآمدی» رسیده است.

او در مصاحبه‌ای با نیویورکر که ششم دی‌ماه منتشر شد گفت: «ایران اکنون توانمندی‌های راهبردی عظیمی دارد. آنها در میدان [نبرد] به سرآمدی رسیده‌اند-یعنی مرحله‌ای که می‌توانند [توان دیگران] را از کار بیندازند.»

مک‌کنزی همچنین گفته بود درس حمله موشکی ایران به عین‌الاسد این بود که برنامه موشکی ایران به تهدیدی فوری‌تر از برنامه هسته‌ای این کشور تبدیل شده است.

مک‌کنزی در ادامه گفت: «[در حمله عین‌الاسد] آنها تا حد زیادی هر جایی را خواستند مورد هدف قرار دارند. حالا االان می‌توانند به سراسر خاورمیانه حمله کنند. آنها می‌توانند حملاتشان را با دقت و در حجم [بالا] انجام دهند.»

چند روز قبل‌تر از حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد، ارتش تروریستی آمریکا سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شماری از همراهان ایشان را در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسانده بود.

نیویورکر نوشته پیشرفت‌های ایران هم متحدان و هم دشمنانش را شگفت‌زده کرده است. این رسانه نوشته ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تمرکزش را بر توسعه موشک‌هایی با برد طولانی‌تر، دقت بیشتر و قدرت تخریبی عظیم‌تر قرار داده است. به نوشته این رسانه «ایران در حال حاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان موشک در دنیا است.»

این نشریه همچنین نوشته جمهوری اسلامی ایران طبق برآورد دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا هزاران موشک در اختیار دارد. این موشک‌ها می‌توانند به ۱۳۰۰ مایل در تمام جهات برسند. علاوه بر این، مطابق تحلیل این نشریه ایران توان آن را دارد که بیش از توان پدافندی توان دشمنانش اقدام به شلیک تعداد بیشتری موشک کند.

ایران علاوه بر این، صدها موشک کروز در اختیار دارد که قابلیت شلیک از زمین یا دریا، قابلیت پرواز در ارتفاع پایین و حمله از جهات مختلف را دارد. ردیابی این موشک‌ها برای ماهواره‌ها دشوارتر است چون موتورهای آنها بر خلاف موشک‌های بالیستیک هنگام اشتعال نور روشن تولید نمی‌کند.

نیویورکر نوشته بود امیدواری دولت جو بایدن این است که از پیشرفت‌ها در مذاکرات هسته‌ای ایران برای توسعه دادن دیپلماسی با این کشور استفاده کرده و در نهایت، همسایگان ایران را وارد گفت‌وگوهایی با این کشور با هدف کاستن از تنش‌های منطقه‌ای کند.

مقام‌های دولت جو بایدن، علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری تا کنون از انجام اقدامات لازم برای بازگشت از آن مسیر خودداری کرده‌اند. ایران تأکید کرده که هرگز توانمندی‌های دفاعی و امنیتی خودش را به مذاکره نخواهد گذاشت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1133762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =