شروط رونق بورس در ۱۴۰۱

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سال ۱۴۰۰ سال خوبی برای بازار بورس نبود اما اگر مذاکرات به نتیجه نهایی برسد، شاهد رونق آن خواهیم بود.

بهنام صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص ارزیابی سال ۱۴۰۰ گفت: سال ۱۴۰۰ سال پر فراز و نشیبی برای بازار سرمایه بود. در ابتدای سال به دلیل اجرای مصوبه دامنه نوسان نامتقارن، صف فروش تا نزدیک انتخابات کاملا قفل بود. بعد از انتخابات که بیشتر کاندیداها هم درباره بازار سرمایه صحبت کرده بودند، بازار شروع به جمع شدن کرد و به سمت سبزپوشی رفت. مصوبه دامنه نامتقارن هم ملغی شد.

بیشتر بخوانید

نخستین خودرو برای عرضه در بورس کالا پذیرش شد

وی ادامه داد: تا شهریور ماه بازار سبز بود و به نزدیک حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد هم رشد کرد. بعد از آن به دلیل فروش سنگین اوراق توسط دولت، بازار ریخت. البته بعد از آن یک مجوز دیگر برای فروش اوراق ارائه شد و همین مساله نرخ بهره بین بانکی را بالا برد و تا نزدیک ۲۲ بالا رفت که تاثیر خیلی منفی در بازار داشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار از همان موقع – حدود شهریور ماه – نزولی بود. عرضه های اولیه متعددی وارد شد. اما همین حالا هم که نگاه کنیم، عرضه اولیه شهریور هنوز در ضرر است. در نهایت همین عرضه های اولیه هم به بازار ضربه زد و حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی از  بازار خارج شد.

وی عنوان کرد: از طرفی بحث بودجه مطرح شد که بندهایی از آن بسیار به بودجه آسیب می‌زد. بحث نرخ گاز بود که بر اساس یک فرمول تعیین می شود. به دلیل تنش بین اروپا و روسیه نرخ گاز  هم بالا رفت. از طرفی نرخ گاز صنایع رو هم صد درصد در نظر گرفته بودند که صنایع با این مصوبه وضعیت بدی پیدا می کردند. در نهایت بعد از ارسال بودجه به مجلس مصوبه ای در ۱۰ بند تعریف شد که از بازار حمایت شود. البته همین مصوبه هم دچار کشمکش بین سازمان ها بود و سقف برای گاز تعریف کردند که قدری دیر بود اما سال آینده اثرات آن را خواهیم دید.  

صمدی گفت: در عین حال بازار بورس در ۱۴۰۰ تحت تاثیر اخبار نامطمئن قرار گرفت و تکلیف آن روشن نبود. در کل اصلا سال خوبی برای اقتصاد نبود. برای بازار سرمایه هم سال خوبی نبود. اما جنگ روسیه و اوکراین باعث شد قیمت های جهانی رشد خوبی داشته باشند. اینها اخبار خوبی برای صنایع صادرات محور در سال آینده است. اگر هم مذاکرات نهایی شود ۱۴۰۱ سال خیلی خوبی برای بازار سرمایه خواهد بود به ویژه اینکه بسیاری از بازارها مثل ارز و طلا در ۱۴۰۰ رشد کردند.

کد خبر: 1133782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =