چرا اردوغان تصمیم به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گرفت؟

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اردوغان برای رسیدن به اهداف خود در شرق مدیترانه چاره‌ای جز بهبود روابط با مصر و رژیم اسرائیل ندارد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، هفته گذشته اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی در حالی به کشور ترکیه سفر کرد که این سفر حواشی و اعتراضات زیادی را برای دولت ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان به همراه داشت؛ البته اردوغان بدون در نظر گرفتن این اعتراضات مردمی، در مراسم استقبال برای مهمان خود در کاخ ریاست‌جمهوری بش‌تپه آنکارا، سنگ تمام گذاشت و ظواهر نشان می‌داد وی در صدد ارسال پیام مهمی به جهانیان است.

بیشتر بخوانید:

درخواست ترکیه برای تغییر ساختار امنیتی جهان

همینطور این سفر در حالی انجام شد که پس از سال 2008 میلادی کشور ترکیه اختلافات سیاسی زیادی با رژیم صهیونیستی در منطقه داشت و حتی اردوغان به حمایت از مردم مظلوم فلسطین اقداماتی را انجام داد تا ارزش و جایگاه خود را نزد کشورهای اسلامی و عربی حفظ کند. علاوه بر این، تا مدتی پیش، اردوغان، بسیاری از مقامات دولت ترکیه و همینطور حزب عدالت و توسعه، رژیم اسرائیل را به‌ عنوان یک رژیم تروریست و ظالم قلمداد می‌کردند.

با همه این تفاسیر، اکنون اردوغان تصمیم به عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی گرفته و حتی خواستار افزایش تعاملات با این رژیم در حوزه‌های مختلف مخصوصاً حوزه انرژی شده است.

حال سوال این است که چرا اردوغان تصمیم به عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی گرفته است؟

اصغر زارعی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اعتراضات گسترده و بی‌سابقه مردم ترکیه به سفر رئیس رژیم صهیونیستی اظهار داشت: سفر اسحاق هرتزوگ به ترکیه اعتراضات زیادی را در شهرهای مختلف ترکیه به همراه داشت.

وی با بیان اینکه خوشبختانه یک بیداری و هوشیاری نزد ملت ترکیه در اعتراضات به سفر رئیس رژیم صهیونیستی وجود داشت، خاطرنشان کرد: در این اعتراضات لایه‌های اصلی جمعیتی ترکیه اعم از قشر بومی، محلی و سنتی ترکیه حضور داشتند و حتی این اعتراضات در شهر استانبول که به عنوان مرکز مدرنیته کشور ترکیه شناخته می‌شود، وجود داشت و شاهد آن بودیم پرچم‌های رژیم صهیونیستی به آتش کشیده شد.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: در این اعتراضات، ملت ترکیه تصاویر حاج قاسم سلیمانی را به نشانه حمایت از مردم مظلوم فلسطین و اعتراض به سفر رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه در دست داشتند.

وی افزود: در دیدار اردوغان با رئیس رژیم صهیونیستی به افزایش تعاملات در حوزه‌های انرژی (نفت و گاز)، اقتصادی و تجاری تأکید شد و همینطور دو طرف در موضوعات امنیتی نیز رایزنی‌هایی را انجام دادند.

زارعی در ادامه به عواقب عادی سازی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد عمر سیاسی اردوغان رو به پایان است و اردوغان هم از لحاظ عمر سیاسی و همینطور وضعیت جسمانی به پایان رسیده و تمام این اقدامات وی ثابت می‌کند که اردوغان برای ماندن در قدرت، ریسمان خود را به همه جا می‌اندازد.

وی افزود: به نظر می‌رسد اردوغان برای رسیدن به اهداف خود در شرق مدیترانه (استفاده از ظرفیت نفت و گازی مدیترانه) چاره‌ای جز این ندارد که روابط خود را با مصر و رژیم اسرائیل بهبود بخشد، از سوی دیگر اسرائیل با اقدامات موذیانه خود صنایع دفاعی یونان و قبرس جنوبی را در دست گرفته و شاید همین موضوع سبب شده که اردوغان، رئیس رژیم صهیونیستی را به ترکیه برای افزایش تعاملات دعوت کند. از سوی دیگر اردوغان به اندازه کافی برای استفاده از منابع خدادادی شرق مدیترانه با یونان، قبرس جنوبی و اتحادیه اروپا درگیر شده و قطعاً ادامه روند فعلی، اختلافات نظامی را به همراه خواهد داشت؛ البته ترکیه چندین سال است به طور کامل بر اوضاع قبرس شمالی مسلط شده و به هیچ وجه راضی نیست به آسانی این ناحیه مهم و استراتژیک را از دست دهد چرا که این منطقه دستاوردهای زیادی را برای این کشور از نظر منابع نفتی، گازی و هیدروکربنی دارد.

منبع: تسنیم

کد خبر: 1133909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =