برگزاری آزمون پیش‌کارورزی برای تمامی رشته‌های بالینی/ پرداخت کمک هزینه کارورزان پرستاری نباید بر اساس طرح اینترشیپی باشد

دبیر کارگروه سلامت شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت از برگزاری آزمون پیش‌کارورزی و صلاحیت بالینی برای تمامی رشته‌های بالینی خبر داد.

علیرضا راستی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره وضعیت برگزاری آزمون پیش کارورزی و صلاحیت بالینی برای دانشجویان پرستاری اظهار کرد: در رابطه با آزمون  کارورزی پیش پرستاری در اجلاسی که ۱۶ و ۱۷ اسفند در تهران داشتیم، مصوب شد نه تنها پرستاری بلکه تمام رشته‌هایی که در دانشجویان درمقطع کارشناسی با بالین بیمار سر و کار دارند آزمون پیش کارورزی و صلاحیت بالینی یا صلاحیت کریکولوم را داشته باشند تا حداقل‌های لازم برای  ورود به عرصه کارورزی از طریق این آزمون تامین شود.

وی ادامه داد: شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت در زمینه  بازنگری کریکولوم با دبیر بورد پرستاری کشوری، احتمالا  تیرماه  ۱۴۰۱ مبحث جمع آوری کریکولوم به اتمام برسد و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شود، در این صورت کریکولوم آموزشی احتمالا از مهر ماه ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.

دبیر کارگروه سلامت شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت حقوق به دانشجویان پرستاری محقق شد؟ گفت: درمورد پرداخت حقوق دانشجویان پرستاری بارها اعلام کردیم حتی نظام پرستاری و معاونت پرستاری و تمام دبیران پرستاری سراسر کشور این موضوع را اعلام کردند که اگر درموضوع پرداخت حقوق یا کمک هزینه کارورزی به دانشجویان پرستاری منوط به اجرای طرح اینترشیپی پرستاری باشد، شورای صنفی مخالف این موضوع است.  

وی اضافه کرد: اگر مسئولان بخواهند موضوع نظام  ترمی واحدی را به سالی واحدی و اینترشیپی تبدیل و اجرا کنند ما از پرداخت حقوق پرستاری چشم‌پوشی می‌کنیم و مخالف کلیات این موضوع هستیم. این پرداخت حقوق کارورزی نیست و براساس نظر وزارت بهداشت کمک هزینه است، زیرا اگر کلمه حقوق را بکار ببرند برای مسئولان بارمالی دارد وآنها نمی‌توانند کلمه حقوق حتی برای دستیاران و رزیدنت ها و اینترن‌ها و استجرهای پزشکی را بکار ببرند. به همین منظور کلمه «کمک هزینه» را در آیین نامه‌ها بکار برده می‌شود.

این فعال صنفی بیان کرد: اگر قرار باشد کمک هزینه کارورزی به پرستاران تعلق یابد، مسئولان این هزینه منوط به اجرای طرح اینترشیپی پرستاری می‌کنند؛ زیرا پرداخت حقوق یکی از بندهای اینترشیپی است. شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت با این موضوع نیز مخالف است.

راستی در زمینه شفاف‌سازی درآمدهای بیمارستان‌ها و دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: من در دانشگاه وزارت علوم در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کردم .اساسا دانشگاه‌های وزارت علوم با دانشگاه‌های وزارت بهداشت یکی نیست، این موضوع از جایی نشات می‌گیرد که آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی صرفا برای علوم پایه نیست و بالین را هم شامل می‌شود. به عنوان مثال معاونت دانشجویی- فرهنگی دانشگاه‌های وزارت علوم اگر بودجه‌ای دریافت می‌کند، سرفصل‌ها و ردیف‌ها مشخص است. اما دانشگاه‌های علوم پزشکی به لحاظ هزینه‌های بسیاری که دربخش درمان و بخش بهداشت متقبل می‌شوند، اگر درآمدهای اختصاصی این دانشگاه ها بسته شود و یا ریاست دانشگاه اجازه ندهد که این هزینه‌ها با اختیارات خود تحت عنوان «خارج از شمول» استفاده شود، قطعا در مباحث دانشجویی- فرهنگی به ویژه مباحث رفاهی دانشگاه‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد.

وی افزود: در وزارت بهداشت هر بودجه‌ای که بیاید سرفصل خاصی دارد. به این معنی که ازطرف وزارتخانه بودجه‌ای تحت عنوان هدایای فرهنگی برای دانشگاه ارسال نمی‌شود و دانشگاه‌ها تماما از منابع اختصاصی خودشان تقبل می‌کنند. وزارت بهداشت برای پرداخت کار دانشجویی ردیف اعتباری در نظر نمی‌گیرد و تمام موضوعات خارج از شمول است و اگر این موضوعات از اختیار ریاست دانشگاه‌ها خارج شود قطعا این  دانشجویان هستند که ضررخواهند کرد. از طرفی دیگر مجلس شورای اسلامی نگرانی‌هایی دارد .قطعا همه دیده‌اند که اخبار سوء استفاده‌ها و فاکتورسازی‌هایی در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود. طرفین ماجرا ابعاد مختلف این موضوع را در نظر بگیرند.

بیر کل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه ۹۰ درصد مطالبات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با همت رئیس و معاونت دانشجویی-  فرهنگی و مدیریت امور دانشجویی حل شده اظهار کرد: مهمترین مطالبه ای که در چند سال گذشته هم داشتیم بحث ارائه پک صبحانه هفتگی به دانشجویان بوده و پیرو مکاتباتی که با رئیس دانشگاه داشتیم و درمراسم روز دانشجو و جلسات خصوصی  بر آن تاکید کردیم. در پیگیری‌های شورای صنفی مشخص شد این مطالبه  حداقل درسال۱۴۰۰ این اتفاق رخ نمی‌دهد و وضعیت صبحانه دانشگاه به سال  ۱۴۰۱محول کردند.
وی اضافه کرد: شورای صنفی در سال آینده این موضوع را مجددا با توان و همت بیشتر پیگیری خواهیم کرد و اگر معاونت فرهنگی وزارت بهداشت سفری به جهرم داشته باشند قطعا یکی از مطالبات اصلی ما تامین مالی صبحانه هفتگی دانشجویان خواهد بود.
راستی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی جهرم با مشکل کمبود اعتبار مواجه است، گفت: اعتباری که وزارت بهداشت  برای هردانشجو درنظر می‌گیرد حداقل برای سرانه فرهنگی دانشگاه ما مبلغ ۴ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان است که این مبلغ برای کل سال برای تربیت بدنی ، سرویس‌ها، خوابگاه ، تغذیه و هم شامل می‌شود. اگراین رقم را به تعداد دانشجویان تقسیم کنید روزانه ۱۳ هزار تومان به هر دانشجو می‌رسد که حتی یک وعده ناهار دانشجو را تامین نمی‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: معمولا تمام هزینه‌های اضافی مانند این موارد را خود دانشگاه‌های علوم پزشکی باید ازمحل درآمدهای اختصاصی شان تامین کنند و طبیعی است که با وجود بحران کرونا و کاهش درآمد بیمارستان‌ها بسیاری از دانشگاه‌ها به لحاظ مالی توان هزینه‌کرد بیشتر در زمینه خدمات رفاهی و فرهنگی دانشجویان‌شان را ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =