مسئولان وزارت علوم در زمینه بازگشایی دانشگاه تصمیم قاطع بگیرند/ درآمدزایی دانشگاه‌ها از پذیرش بیش از اندازه دانشجو

دبیر شورای صنفی دانشگاه گرمسار گفت: مسئولان در زمینه بازگشایی دانشگاه‌ها باید یک تصمیم قاطع بگیرند و هر یک ماه یک بار اطلاعیه‌ای در زمینه وضعیت آموزش دانشجویان در شرایط کرونا صادر کنند تا دانشجویان از بلاتکلیفی خارج شوند.

مبین خالدیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به مشکل فقدان خوابگاه در دانشگاه گرمسار اظهار کرد: مشکل خوابگاه تنها مشکل دانشگاه گرمسار نیست، بلکه برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه گلستان که از جمله دانشگاه‌های مادر محسوب می‌شوند، با مشکل خوابگاه مواجه هستند. زمانی که مشکل فقدان خوابگاه با مسئولان این موضوع را درمیان‌ می‌گذاریم می‌گویند ساخت این خوابگاه صرفه اقتصادی ندارد. شورای صنفی دانشگاه‌ گرمسار در این زمینه نامه‌ای در این زمینه به وزارت علوم ارسال و خواستار ارائه خوابگاه به دانشجویان این دانشگاه شده است. 

خالدیان ادامه داد: بر اساس آمار ۳۵ درصد دانشجویان دانشگاه گرمسار غیربومی هستند، همچنین حدود ۱۰ درصد از دانشجویان نیز دو روز متوالی باید در کلاس‌های درس حاضر شوند و باید در گرمسار بمانند. به‌طور کلی می‌توان ۴۵ درصد یا حدود ۴۵۰ نفر دانشجویان دانشگاه گرمسار به خوابگاه نیاز دارند.

دبیر شورای صنفی دانشگاه گرمسار با بیان اینکه در دانشگاه‌ها جو علمی کافی وجود ندارد اظهار کرد: برخی از دانشگاه‌ها بیش از ۱۰ سال است که هیچ مقاله‌ای در حوزه علمی صادر نکرده‌اند. زمانی که یک استاد با ناامیدی سر کلاس حاضر می‌شود، این ناامیدی به دانشجویان انتقال پیدا خواهد کرد و دانشجویان از فضای درس دور خواهند شد. برخی از اساتید در اولین ترم مجازی شدن دروس، یک فایلی را تهیه کردند و هر ترم تنها نسبت به بارگذاری همان فایل در سامانه اقدام می‌کنند. اساتید باید نسبت به به‌روزرسانی دروس آموزشی اقدام کنند، نباید فایل‌های آموزشی ۲ سال گذشته با توجه به پیشرفت روز به روز علم در اختیار دانشجویان قرار گیرد. 

وی بیان کرد: برخی از اساتید تجربه آموزش مجازی را نداشتند و در ۴ ترم گذشته نیز هیچ اقدامی در راستای ارتقای خود انجام نداده‌ و تنها آموزش را در روخوانی از یک فایل پاورپوینت خلاصه کرده‌اند. 

پذیرش بیش از اندازه دانشجو، دانشگاه را به مغازه‌ای برای درآمدزایی تبدیل کرده است

این فعال صنفی و دانشجویی گفت: در حال حاضر فاصله بسیاری بین علم و صنعت وجود دارد و شکافی بین آموزش علمی، دانشگاه و صنعت احساس می‌شود. از طرفی استخدام دانشجویان در صنعت کمتر صورت می‌گیرد زیرا پذیرش دانشجویان در دانشگاه بیش از اندازه است. جذب ورودی زیاد، دانشگاه‌ها را به مغازه‌ای برای درآمدزایی تبدیل شده است. از طرفی دوره‌های کارآموزی برای دانشجویان دشوار است و مشکلاتی را برای آنان ایجاد کرده است.

مسئولان وزارت علوم در زمینه بازگشایی دانشگاه تصمیم قاطع بگیرند

وی تصریح کرد: متاسفانه مسئولان هر روز خبری در زمینه بازگشایی دانشگاه‌ها اعلام می‌کنند، روزی می‌گویند دانشگاه‌ها بازگشایی می‌شود و روز دیگر خلاف آن را اعلام می‌کنند. این بلاتکلیفی روحیه دانشجویان را تحت تاثیر قرار داده است. دانشجویان باید استرس‌های زیادی را در این زمینه تحمل کنند، از طرفی برخی از دانشگاه‌ها نیز مانند دانشگاه گرمسار فاقد خوابگاه است، از طرفی بیشتر دانشجویان شاغل هستند و با شنیدن خبر بازگشایی مجبور می‌شوند به شهر محل تحصیلشان بیایند و نسبت به اجاره خوابگاه اقدام کنند. اما پس از مدتی اعلام می‌شود که دانشگاه‌ها مجازی است و دانشجویان باید نسبت به فسخ قراردادهای خود اقدام کنند و متضرر خواهند شد.

دبیر شورای صنفی دانشگاه گرمسار گفت: مسئولان در زمینه بازگشایی دانشگاه‌ها باید یک تصمیم قاطع بگیرند و هر یک ماه یک بار اطلاعیه‌ای در زمینه وضعیت آموزش دانشجویان در شرایط کرونا صادر کنند تا دانشجویان از بلاتکلیفی خارج شوند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که مسئولان وزارت علوم بحث آموزش حضوری به میان می‌آورند، احساس می‌کنم که بسیاری از دانشجویان را به سخره گرفته‌اند. گویا یک کانال خبری را در اختیار یک فرد قرار داده‌اند و برای اینکه آمار مخاطبان این کانال کاهش پیدا نکند، باید یک خبر در زمینه آموزش حضوری منتشر کند. یکی نیست به مسئولان بگوید خبری که در زمینه بازگشایی دانشگاه‌ها اعلام می‌کنید بر زندگی دانشجویان تاثیر می‌گذارد. کلاس‌های حضوری و مجازی هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و امیدواریم مسئولان هر چه سریع‌تر تصمیم قاطع در این زمینه اتخاذ کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =