خطیب زاده: طلب مردم ایران بدون ارتباط با هرگونه موضوع دیگری اعاده شد

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد گمانه‌زنی‌های انحرافی و غیرواقعی برخی رسانه‌های بریتانیایی درباره بدهی چند دهه‌ای انگلیس به ایران گفت: طلب مردم ایران با عزت و بدون ارتباط با هرگونه موضوع دیگری اعاده شده و این ادعا که نزد دولت سوییس است از اساس غیرواقعی است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سعید خطیب‌زاده در پاسخ به سوال رسانه‌ها در خصوص اقدامات گسترده انجام شده درخصوص دریافت بدهی چند دهه‌ای انگلیس به ایران، اظهار داشت: مذاکره کنندگان کشورمان با محوریت دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران توانستند بعد از بیش از ۴۰ سال و طی یک فرآیند مذاکراتی فشرده، و به رغم مانع تراشی‌های مکرر طرف انگلیسی، بدهی ۳۹۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران را به خزانه کشور بازگردانند.

وی افزود: این بدهی مربوط به اصل و فرع پیش پرداخت رژیم پهلوی به بریتانیا برای خرید تانک‌های چیفتن در سال ۱۳۵۰ بود. طرف بریتانیایی، پس از انقلاب اسلامی ایران و طی بیش از ۴ دهه، از تحویل این مبلغ به کشورمان به بهانه‌های مختلفی چون تحریم، از بازپرداخت این مبلغ سر باز می‌زد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: با این وجود نمایندگان کشورمان توانستند پیرو فرآیند حقوقی نزد دادگاه‌های ذیربط و فشار سیاسی بر دولت بریتانیا، مقامات این کشور را به اذعان در مورد ضرورت پرداخت بدهی وادار کنند. بر همین اساس بود که در سال‌های اخیر وزرای خارجه، دفاع و نیز نخست وزیر بریتانیا بناچار بر بدهی دولت متبوع خود اذعان کردند.

خطیب‌زاده در ادامه اظهار داشت: همانگونه که گفته شد، این مهم در روزهای اخیر با تلاش همه جانبه دستگاه‌های ذیربط نهایتا محقق شد و حق مردم شریف ایران از بریتانیا اعاده و بحساب خزانه کشور واریز شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: لازم به تاکید است که این پول در اختیار قطعی و کامل ایران بوده و نحوه صرف مبلغ بازپرداخت شده نیز کاملا تابع تصمیم جمهوری اسلامی ایران است و طرف بریتانیایی و یا هیچ طرف دیگری حق مداخله در این موضوع را ندارد.

خطیب‌زاده ضمن رد گمانه‌زنی‌های انحرافی و غیرواقعی برخی رسانه‌های بریتانیایی، تاکید کرد: طلب مردم ایران با عزت و بدون ارتباط با هرگونه موضوع دیگری اعاده شده و این ادعا که نزد دولت سوییس است از اساس غیرواقعی است.

وی اظهار داشت: مهمترین نکته‌ای که همه رسانه‌ها و مردم شریف ایران باید به آن توجه کنند این است که رسانه‌های انگلیسی به صورت هماهنگ با طرح هیجانی موضوع زندانیان امنیتی تلاش می‌کند تا بازپرداخت بدهی از سوی دولت متبوع خود را در سایه ببرند اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد و محوری است دریافت حقوق و طلب مردم ایران از دولت انگلیس است که دهه‌ها به دلیل مقاومت بیجای لندن بازپرداخت نشده باقی مانده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =