مهم‌ترین مطالبات دانشجویان در سال ۱۴۰۰ چه بود؟

افزایش حقوق اینترن‌ها و رزیدنت‌ها، افزایش ظرفیت خوابگاهی، مشخص شدن وضعیت بازگشایی دانشگاه‌ها و برگزاری امتحانات از جمله مهم‌ترین مطالبان دانشجویان در سال ۱۴۰۰ بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان در سال گذشته مطالبات بسیاری داشتند، در این راستا دست به تجمع زدند، به مسئولان نامه نوشتند یا با آنان از نزدیک دیدار کردند. گره برخی از مشکلات دانشجویان در سال ۱۴۰۰ به دست مسئولان وزارت بهداشت و وزارت علوم و البته پیگیری‌های شوراهای صنفی باز شد اما برخی از مطالبات دانشجویان حل نشده باقی ماند و به سال ۱۴۰۱ منتقل شد. ایسکانیوز در نظر دارد مهم‌ترین مطالبات دانشجویان دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ را در گزارشی بررسی کند.

دیوان عدالت با شکایت دانشجویان انتقالی خارج از کشور مخالفت کند

 عده‌ای از این دانشجویان محصل در دانشگاه‌های خارجی با شکایت در دیوان عدالت اداری خواهان ابطال مصوبه وزارت بهداشت در زمینه ممنوعیت انتقال دانشجویان خارج از کشور ورودی ژانویه ۲۰۱۹ به بعد شدند. سیامک اشرفی برزیده دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت در نامه‌ای خطاب ریاست دیوان عدالت اداری خواهان مخالفت دیوان با شکایت ناعادلانه درباره انتقالی دانشجویان ورودی بعد از ژانویه ۲۰۱۹ به داخل کشور شد.

کمبود ظرفیت خوابگاهی در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی

ابتدای هر ترم گفت‌وگوهای مسئولان در زمینه بازگشایی دانشگاه‌ها تیتر یک اخبار می‌شود، اما این تنها یک روی ماجرا است، خوابگاه‌های دانشگاه‌ها در صورت بازگشایی کامل باید پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت کنند. همین امر منجر به کمبود ظرفیت خوابگاه در دانشگاه‌های علوم پزشکی شده است. آروین بهرامی دبیر شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وتو با ایسکانیوز با بیان اینکه جای خالی در خوابگاه‌ها برای اسکان ۵ نفر وجود ندارد، گفت:  خوابگاه، اصلی‌ترین مسئله دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای حضوری شدن امتحانات است.  این خوابگاه‌ها پیش از شیوع کرونا دارای مشکلات بسیاری بوده و اسکان دانشجویان با چالش‌های بسیاری روبرو بود. در شرایط کنونی چگونه مشکل اسکان دانشجویان خوابگاهی خواهد شد؟ کدام نهاد اگر یک دانشجو به ویروس کووید ۱۹ دچار شود پاسخگو است؟ هیچ نهادی حاضر نیست مسئولیت این موضوع را بر عهده بگیرد، در چنین شرایطی چگونه می‌توان نسبت به حضوری شدن امتحانات دانشجویان اقدام کرد؟

مبلغ کار دانشجویی دانشجویان کارشناسی و ارشد پرستاری افزایش یابد

مجمع شوراهای صنفی دانشجویان پرستاری و مامایی در نامه‌ای خطاب به معاون پرستاری وزارت بهداشت خواهان افزایش مبلغ کار دانشجویی دانشجویان کارشناسی پرستاری به ۱۵ هزار تومان و دانشجویان ارشد به ۲۰ هزار تومان شدند. این مجمع در این نامه از مسئولان وزارت بهداشت خواست تا افزایش سقف ساعت کار دانشجویان ارشد پرستاری از ۱۰۰ ساعت به ۱۵۰ ساعت در دستور کار قرار گیرد.

گلایه دانشجویان علوم پزشکی از بلاتکلیفی در برگزاری امتحانات؛ تکلیفمان را روشن کنید

عدم اعلام نحوه برگزاری امحانات در ترم بهمن، منجر به بلاتکلیفی دانشجویان شده بود. برخی از دانشجویان نسبت به برگزاری حضوری امتحانات که از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده بود گلایه داشتند، برخی دیگر نیز برای جلوگیری از تقلب از برگزاری حضوری امتحانان حمایت می‌کردند. شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت و مجمع عمومی شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی کشور با اشاره به بلاتکلیفی دانشجویان علوم پزشکی کشور اعلام کردند: اعلام نظر قطعی در یک بخشنامه از سمت معاونت آموزشی وزارت بهداشت و الزام تمامی دانشگاه‌ها برای اجرای شرایط نهایی برگزاری امتحانات پایان ترم جاری ضروری به نظر می‌رسد.

علیرضا محسنی دیبا دبیر کمیته آموزش و پژوهش شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت درباره نحوه برگزاری امتحانات به ایسکانیوز گفت: در نظر گرفتن نسخه واحد برای نحوه برگزاری امتحانات تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی، با توجه به شیوع ویروس اومیکرون درست به نظر نمی‌رسد. رضا سیلاوی دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه برگزاری امتحانات حضوری با وجود آموزش مجازی برخی از دانشجویان مصداق‌ بی‌عدالتی است به ایسکانیوز گفت: ای کاش مسئولان همین اندازه که بر حضوری بودن امتحانات پافشاری می‌کنند، بر کیفیت آموزش و حضوری شدن آن نیز تاکید می‌کردند.

تجمع در اعتراض به مشکلات صنفی

مشکلات خوابگاهی، تغذیه نامناسب و غیره از جمله دیگر مواردی بود که دانشجویان در سال گذشته نسبت به آن اعتراض داشتند، حتی در برخی از دانشگاه‌ها شاهد تجمع‌های اعتراضی دانشجویان در این زمینه بودیم. جمعی از دانشجویان دانشکده علوم پزشکی لارستان ۲۸ دی ماه در پی تشدید مشکلات خوابگاهی، رفاهی و حمل و نقل دانشکده بهداشت و عدم رسیدگی مسئولان مقابل فرمانداری اوز تجمع کردند. 

تجمع کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در اعتراض به رعایت نشدن حضور ۵۰ درصدی دانشجویان در خوابگاه از دیگر تجمع‌های صنفی سال گذشته بود. مانی سلطانی دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در این باره به ایسکانیوز گفت: در حال حاضر از ترم یک تا ترم ۱۴ پزشکی در خوابگاه‌ها حضور دارند و ظرفیت خوابگاه‌ها تکمیل شده است. پروتکل‌هایی مبنی بر حضور ۵۰ درصدی دانشجویان در خوابگاه به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود. 

جمعی از کارورزان پزشکی بیمارستان مفید ۲۵ شهریورماه در این بیمارستان تجمع کرده و خواهان برنامه‌ریزی صحیح برای حضور اینترن‌ها در بیمارستان و اصلاح آیین‌نامه شرح وظایف کارورزان شدند. پارسا قابوسی نماینده مقطع کارورزی شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به تجمع اینترن‌ها در بیمارستان مفید اظهار کرد: ۵۶ نفر اینترن‌های دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که دوره کارورزی خود را در بیمارستان مفید می‌گذرانند، در بخش آموزشی بیمارستان مفید تجمع کردند.

جای خالی شورای صنفی مرکزی در دانشگاه‌های وزارت علوم

تشکیل اتحادیه مرکزی بین شوراهای صنفی دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم بود. محمد مهدی حسنی دبیر شورای صنفی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در این باره به ایسکانیوز گفت: متاسفانه بین دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، اتحادیه‌ای‌مشابه شورای مرکزی صنفی وزارت بهداشت وجود ندارد. از طرفی مدت زیادی است که شورای مرکزی نظارت بر وضعیت صنفی دانشجویان نیز تشکیل نشده و عملا تعطیل شده است.

عدم تخصیص اینترنت به دانشجویان در ترم بهمن

دانشجویان نسبت به عدم اختصاص ۳۰ گیگ اینترنت دانشجویی در ترم بهمن گلایه داشتند. امیرحسین حکیمیان دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در این باره به ایسکانیوز گفت: در سال گذشته ۶۰ گیگ اینترنت به دانشجویان برای ۲ ترم اختصاص پیدا کرد. اما میزان این اینترنت در ترم مهر به دلیل حضوری شدن کلاس‌ها به ۳۰ گیگ کاهش پیدا کرد. با توجه به مجازی بودن بسیاری از کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها از وزارت ارتباطات می‌خواهیم حداقل ۳۰ گیگ اینترنت به دانشجویان ارائه دهد.

تجمع اینترن‌ها در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مابه‌تفاوت دریافتی‌شان

کارورزان پزشکی در اعتراض به عدم پرداخت به موقع حقوق، تعویق در پرداخت ۲۰ درصد افزایش حقوق و مابه‌تفاوت سانتر کرونا در بیمارستان فیروزگر، دانشگاه علوم پزشکی ایران و غیره تجمع کردند.

ضرورت تخصیص بودجه توسط وزارت علوم برای بازگشایی دانشگاه‌ها

ماجرای اظهارات ضد و نقیض مسئولان در زمینه بازگشایی منجر به بلاتکیلیفی دانشجویان شده بود. امیرحسین حکیمیان دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با ایسکانیوز از در نظر گرفتن بودجه برای بازگشایی دانشگاه‌ها گلایه کرد و گفت گفت: وزارت علوم باید بودجه‌ای با هدف بازگشایی دانشگاه‌ها در نظر بگیرد و پیش از آن، نسبت به آماده‌سازی دانشگاه‌ها برای بازگشایی اقدام کند.

مسئولان وزارت علوم شورای صنفی را به رسمیت نمی‌شناسند

به رسمیت نشناختن شوراهای صنفی موضوعی بود که شوراهای صنفی نسبت به آن گلایه داشتند، مبین خالدیان دبیر شورای صنفی دانشگاه گرمسار در گفت‌وگو با ایسکانیوز با تاکید بر تشکیل نشدن شورای مرکزی نظارت بر وضعیت صنفی-رفاهی دانشجویان گفت: متاسفانه جلساتی از سوی مسئولان وزارت علوم با انجمن‌های علمی برگزار شده، اما جلسه‌ای با شورای صنفی که مهم‌ترین نهاد دانشجویی به شمار می‌رود برگزار نشده است.

روند حضوری شدن آموزش تسریع شود

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، در نامه‌ای به رئیس دانشگاه با تاکید بر وضعیت افسردگی و اضطراب ناشی از تدریس مجازی، خواستار تسریع در از سرگیری آموزش حضوری شد.

تاخیر در پرداخت کار دانشجویی دانشجویان

پرداخت حق‌الزحمه کار دانشجویی در برخی از دانشگاه‌های وزارت علوم یکی از مواردی بود که شوراهای صنفی درباره آن گلایه داشتند. علیرضا بیرانوند دبیر شورای صنفی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با ایسکانیوز ضمن گلایه از تاخیر در پرداخت این هزینه، از وزارت علوم خواست ساز و کار مشخص و ردیف بودجه‌ای را برای پرداخت هزینه کار دانشجویی در نظر بگیرد.

شورای صنفی باید در شورای آموزشی دانشگاه حق رای داشته باشد

سیامک اشرفی برزیده دبیر کل شورای مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواهان حضور نماینده‌ شورای صنفی دانشجویان در شورای آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی شد.علیرضا محسنی دیبا دبیر کمیته آموزش و پژوهش شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسکانیوز اعلام کرد: شورای صنفی باید در شورای آموزشی دانشکده و دانشگاه جایگاه مشخص و حق رای داشته باشند و بتوانند مشکلات آموزشی دانشجویان را به مسئولان منتقل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133996

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =