مانع اصلی توافق در وین چیست؟/ نقش کمرنگ اروپا در نتیجه بخش کردن گفت‌وگوها

مذاکرات وین در حالی متوقف شده است که کشورهای اروپایی و آمریکایی هیچ اراده سازنده‌ای برای احیای گفت‌گوها ندارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، هفته گذشته مذاکرات وین به دلیل آنچه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا موضوعات خارجی عنوان کرد، متوقف شد و تیم مذاکره کننده کشورمان به تهران بازگشتند. برخی کارشناسان درخواست‌های فرابرجامی روسیه را دلیل توقف مذاکرات عنوان کردند. موضوعی که به نظر می‌رسد از جمله دلایل سفر وزیر اموخارجه کشورمان به مسکو بود از این رو امیرعبداللهیان  ۲۳ اسفندماه جاری به روسیه رفت تا به نحوی شرایط پیچیده حاکم بر مذاکرات وین را حل و فصل کند.

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای شکل گیری توافقنامه برجام تنها کشوری است که به تمام تعهدات بین المللی پایبند بود و حتی بعد از خروج یکجانبه و عهدشکنانه آمریکا از برجام نیز تمام تلاش خود را برای حفظ این سند بین المللی انجام داد. اکنون بار دیگر مذاکرات دور هشتم وین پس از چند ماه گفت‌وگوی میان ایران و 1+4 با توقف مواجه شده است. روزنامه وال استریت ژورنال  به نقل از یک مقام ارشد در دولت آمریکا دلیل این توقف را اینگونه نوشت که واشنگتن با درخواست روسیه برای معاف شدن از تحریم ها برای اجرای برجام مخالف است و یک هفته به مسکو مهلت داده که این درخواست را پس بگیرد.

این روزنامه از قول مقام آمریکایی که نام وی را اعلام نکرده اعلام کرد که اگر کرملین از خواسته خود برای مستثنی شدن تحریم ها برای اجرای برجام کوتاه نیاید، آمریکا در پی توافقی خواهد رفت که روسیه را از برجام مستثنی کند.

روسیه نیز برابر اظهارات مقامات غربی که این کشور را به کارشکنی در مذاکرات وین متهم کرده اند ضمن رد ادعاهای مطرح شده بر لزوم نفع همه طرفها از توافق حاصل از مذاکرات وین تاکید کرده است.

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: روسیه با این حقیقت پیش می‌رود که مسیر احیای مؤثر اجرای برجام در سایه احیای توازن بین عناصر هسته‌ای و اقتصادی توافق است به طوریکه در راستای منافع تمامی طرف‌ها باشد.

مسکو با اشاره به موضوعات حل نشده میان ایران و آمریکا که در حال حاضر مانع اصلی شکل گیری توافق است، خاطر نشان کرده است: متن توافق هنوز در مورد مسائل باقی مانده بین ایالات متحده و ایران در حال تنظیم است و شماری از مذاکره‌کنندگان تصمیمات سیاسی درباره تأیید متن نهایی توافق گرفته‌اند و مذاکرات وین طبق روال ادامه خواهد داشت.

این سخنان در حالی است که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی مواضع جمهوری اسلامی درباره مذاکرات وین را این گونه عنوان کرد و در صفحه اختصاصی خود در توییتر نوشت: همه ارکان کشور فارغ از فضا سازی های هدفمند داخلی و خارجی صرفا برای حفظ و ارتقای منافع ملی تلاش می کنند. تا زمان تامین مطالبات قانونی و منطقی خود و دستیابی به توافق قوی در مذاکرات وین باقی خواهیم ماند.

با این حال نمی‌توان انکار کرد که روسیه در جریان مذاکرات وین نقشی سازنده و تسهیل گر برای عبور طرف ها از موضوعات پرچالشی داشته و در این مسیر همکاری و رایزنی موثری نیز با هیئت مذاکره کننده ایرانی معمول کرده است و اگر مذاکرات تاکنون ادامه پیدا کرده است، دلیلش تعلل واشنگتن در اتخاذ تصمیمات سیاسی بوده است. چرا که از همان ابتدا مواضع جمهوری اسلامی ایران روشن، شفاف و صریح بوده است.

همچنین وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری با همتای روسی خود بر این مسئله تأکید کرد که هیچ ارتباطی میان تحولات اوکراین و مذاکرات وین وجود ندارد. اگر با آمریکا درباره چند مورد که خط قرمز ما است به توافق برسیم، روسیه همچنان تا پایان در کنار ما خواهد بود.

موضوعی که امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با لیز تراس همتای انگلیسی خود نیز بر آن تأکید کرد و گفت: به نقطه نهایی توافق بیش از هر زمان نزدیک شده‌ایم لیکن آنچه می‌تواند رسیدن به توافق خوب و پایدار را قطعی کند رفتار واقع بینانه  آمریکا و عدم طرح مطالبات جدید و نادرست است. اگر همه خطوط قرمز ما رعایت شود آماده توافق نهایی هستیم.

کد خبر: 1134028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =