دولت روحانی در اقتصاد منطقه‌ای فرصت سوزی کرد / خنثی سازی تحریم در سایه دیپلماسی منطقه‌ای

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: بازار 600 میلیونی اطراف کشور در دولت قبل نادیده گرفته شد و مناسبات اقتصادی و تجاری به خوبی با پیرامون کشور شکل نگرفت.

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، تقویت دیپلماسی منطقه‌ای را راه مقابله با تحریم‌ها ظالمانه آمریکا و اروپا عنوان و اظهار کرد: حاکمان براساس نگاه و تفکرشان سیاست خارجی دولتشان را تنظیم می‌کنند. هرچند سیاست‌های کلی نظام مشخص و شفاف است، این نگاه اجرایی قوانین در رأس قوه مجریه شکل می‌گیرد.

وی افزود: تعامل کشورها با یکدیگر صرفاً در چهارچوب منافع ملی تعریف می‌شود که البته این سیاست منهای کشورهایی است که دنبال زیاده‌خواهی و استفاده یکسویه از منابع دنیا هستند.

بیشتر بخوانید:

پیشنهادهای رئیس جمهور پاکستان برای تقویت تجارت با ایران

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی دولتی که در رأس امور کشور قرار می‌گیرد، بخشی از دنیا را قبول ندارد و نگاهش یک سویه به یک سمت از دنیاست، طرف‌ مقابل این نیاز را می‌فهمد و قطعاً پاسخ مثبتی به مطالبات ما نخواهد داشت.

جوکار با تصریح اینکه سال‌هاست آمریکا و غرب زمان را به نفع خود می‌سوزانند تا بیشتر به آنان اعلام نیاز کنیم، گفت: این اتفاق در دولت روحانی افتاد و دولت تدبیر و امید گرفتار این تفکر شد و فرصت سوزی کرد.

وی اضافه کرد: در دولت سیزدهم خوشبختانه این نگاه تغییر کرد و تعامل با همسایگان در دستور کار قرار گرفت.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جمعیت 600 میلیونی اطراف کشور که بازار بسیار خوبی برای اقتصاد ایران دارد در دولت قبل نادیده گرفته شد و مناسبات اقتصادی و تجاری به خوبی با پیرامون کشور شکل نگرفت.

جوکار تصریح کرد: توافقات خوبی در حوزه‌های گازی با کشورهای همسایه شده که برای کشور و منطقه اهمیت دارد.

وی ورود دولت سیزدهم به توافقات منطقه‌ای را برای اجرای دیپلماسی اقتصادی موثر دانست و عنوان کرد: اگر با همین دیدگاه جلو برویم و یک پول منهای دلار در توافقات منطقه‌ای ایجاد کنیم بسیار در اقتصاد منطقه مؤثر خواهد بود.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید در تراز تجارت خارجی و صادرات و واردات طوری عمل کنیم که تبادلات غیرنفتی با کشورهای همسایه افزایش یابد و خوشبختانه دولت این کار را شروع کردها ست.

وی بیان کرد: سطح تعاملات با کشور عراق افزایش پیدا کرده و در کشورهای قفقاز هم خوب بوده که البته امیدواریم این تعاملات هر روز مطلوب تر و گسترده تر شود.

کد خبر: 1134095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =