فریب روانشناسان تقلبی اینستاگرام را نخورید / تن پوشی دروغین بر تن واژگان امیدبخش

علیزاده گفت: امروز باب شده افراد تحت عنوان روانشناس شروع می‌کنند به تکرار این جمله که تو می‌توانی بهترین آدم دنیا شوی. این جنس جملات هیجانات افراد را تحریک می‌کند و مشکل جایی آغاز می‌شود که افراد تصمیم می‌گیرند موفقیتی بزرگ را یک باره تجربه کنند.

شهرام علیزاده روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره دلایل افزایش روانشناسی زرد و حضور روانشناس‌های فاقد تخصص در فضای مجازی گفت: در مورد اهمیت مراجعه به روانشناس باید گفت که افراد با کوچک‌ترین درد به پزشک مراجعه می‌کنند و سریع‌تر می‌خواهند که دلیل درد را ریشه‌یابی کنند اما گاهی سال‌ها با اختلالی مثل اضطراب مواجه هستند و هیچ گاه برای درمان آن به روانشناس مراجعه نمی‌کنند. فرض کنید فردی ترس از ارتفاع پله برقی و موارد دیگر دارد و مدام با این رنج زندگی می‌کند اما هیچ گاه احساس نیاز به روانشناس را در خود نمی‌بیند و نمی‌داند که اگر از یک روانشناس کمک بگیرد زندگی ارحت‌‍تری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

نقش رسانه در تبلیغ پودرهای بدن‌سازی‌ و مرگ جوان‌ها / اندام جامعه‌پذیر همیشه خوب نیست

او ادامه داد: در حقیقت باورهای اشتباهی در گذشته وجود داشته که افراد دارای مشکلات شدید به روانشناس مراجعه می‌کنند و این دیدگاه باعث شده تا افراد ناخواسته در برابر مراجعه به روانشناس مقاومت نشان دهند چراکه نگران مورد قضاوت قرار گرفتن و برچسب خوردن هستند. این موضوع تبدیل به اهرم قدرتی در دست نزدیکان فرد می‌شود که وقتی رابطه‌اشان خوب نیست به موضوع مراجعه او روانشناس اشاره کرده و فرد را تحقیر کنند.

علیزاده عنوان کرد: همین موضوعات و آشنا نبودن مردم با روانشناسان واقعی و تحصیل کرده باعث شده تا عده‌ای به اسم روانشناس از موقعیت سو استفاده کرده و مطالبی را مطرح می‌کنند که نه تنها مفید نیست بلکه آسیب زننده هم هستند. مثلا امروز باب شده افراد تحت عنوان روانشناس شروع می‌کنند به تکرار این جمله که چرا از همین فردا کارت را شروع نمی‌کنی؟ تو می‌توانی بهترین آدم دنیا، برترین نویسنده وغیره شوی. این جنس جملات هیجانات افراد را تحریک می‌کند و به ظاهر و در گام اول کمک کننده به نظر می‌رسد اما مشکل جایی آغاز می‌شود که افراد تصمیم می‌گیرند موفقیتی بزرگ را یک باره تجربه کنند بدون توجه به اینکه چیزی ناگهانی به دست نمی‌آید. فردی که سی سال الگوی اشتباهی در زندگی داشته چطور می‌تواند با این جملات در سی روز تغییر کند؟

او اضافه کرد: چون انسان‌ها به دنبال یافتن راه حل سریع برای مشکلات بزرگ هستند، دل به این جنس صحبت‌های به ظاهر روانشناسانه می‌بندند درحالی که فرد در نهایت چون موفق به ایجاد تغییر در زمان کوتاه نمی‌شود، اعتماد به نفسش دچار خدشه می‌شود و مدام خود را شماتت می‌کند که تو انسان ناتوانی هستی یا اگر موفق به انجام نشده‌ای فرد کارآمدی نیستی و این آدم به سمت اختلالاتی مانند افسردگی می‌رود. افراد باید روند اجرایی هر پیشنهادی بررسی کنند که آیا ممکن است یک هفته‌ای تغییر کرد و اگر تغییر هم انجام شود آیا ماندگار خواهد بود؟

این روانشناس توضیح داد: در روانشناسی زرد تن پوشی دروغین را بر تن برخی واژگان می‌کنند و به جامعه‌ای تحویل می‌دهند که از اینکه روانشناسی یک علم است، مطلع نیست. تک تک رویکردهای روانشناسی از دل تحقیقات بیرون آمده‌اند و برای رسیدن به نتیجه کارآمد آزمایشات و مطالعات فراوانی در موردشان انجام شده است تا قابلیت انتشار داشته باشند.

علیزاده درباره اینکه چطور روانشناسی معتبر پیدا کنیم بیان کرد: روانشناسان معتبری در شهر هستند که تابلو تایید شده نظام روانشناسی دارند و می‌توان با جست و جو معتبر بودن مدارک آن‌ها را سنجید. روانشناس معتبر شماره نظام دارد و می‌توان با خیال راحت از خدماتشان استفاده کرد زیرا دریافت مجوز فرایند ساده‌ای نیست.

او افزود: متاسفانه در فرهنگ ما جای روانشناس در امور مهم خالی است؛ مثلا روانشناسی در تیم‌های ورزشی نیست که بتواند در لحظه‌های حساس کمک حال تیم باشد تا با اضطراب کمتری کار کنند. در سازمان‌ها هم روانشناسی نیست درحالی که می‌توان از بسیاری از تعارضات با حضور روانشناس و راه حل‌های ساده پیشگیری کرد. لازم است که نگاه عمیق تری به این مضوع صورت گیرد.

علیزاده در پایان از تعرفه‌های روانشناسی گفت: هزینه‌های روانشناسی براساس تعرفه‌هایی است که براساس جایگاه فرد و تجربه او تعریف می‌شوند و افراد می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان روانشناسی از تعرفه‌ها اطلاع پیدا کنند.
انتهای پیام /

کد خبر: 1134310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =